Verktyg för montering av skåpbeslag och Kreg skruvprojektkit på ett bord bredvid en kopp kaffe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
[bild]
Vore intressant att höra vad du tycker om cabinet hardware jig sedan :)
 
nanowire nanowire skrev:
Vore intressant att höra vad du tycker om cabinet hardware jig sedan :)
Absolut! Det momentet ligger dock någon månad framåt i tiden.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
En skvätt från proffsmagasinet, hade möjlighet att få viss rabatt så jag fick passa på. Speciellt packat, fick en större och tre mindre paket, där de tre mindre hade en tejprulle var... Tyvärr har jag inte fått de riktiga MVPs:en än, så jag får väl ringa på måndag och höra vad som står på.
Översikt av ett urval verktyg och byggmaterial på ett bord, inklusive handverktyg, måttband och tejprullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Lizzardo och 10 till
  • Laddar…
Lite gott och blandat...

Byggverktyg och tillbehör utspridda på golv, inklusive skruvmejslar och verktygsfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Och där fick man för att man ratar sticksågar... Fick en liten tigersåg:D
Bosch tigersåg med trä- och metallblad på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och där fick man för att man ratar sticksågar... Fick en liten tigersåg:D
[bild]
Blir avundsjuk. Testkört?
 
Jonas Persson
putte22 putte22 skrev:
Blir avundsjuk. Testkört?
Lite, jämförde med min stora GSA 1100E och den är inte svag även om de är helt olika. Tyngden i den stora maskinen ger stabilitet, men denna lilla maskin skäms inte för sig även om den är mer hoppig då den är lätt.

Sågade med vänster hand och jag är högerhänt...


Hmm, med kort blad blir denna tigersåg nästan en sticksåg. De breda bladen gör dock att den styr bättre. (y)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lite, jämförde med min stora GSA 1100E och den är inte svag även om de är helt olika. Tyngden i den stora maskinen ger stabilitet, men denna lilla maskin skäms inte för sig även om den är mer hoppig då den är lätt.

Sågade med vänster hand och jag är högerhänt...
[video]

Hmm, med kort blad blir denna tigersåg nästan en sticksåg. De breda bladen gör dock att den styr bättre. (y)
Med nästan obefintlig precision ;)
Den där är smidig i trädgården. (y)

Vilka sticksågar har du använt som gjort dig så avigt inställd? Eller kan du haft slöa eller rent av fel blad? :thinking:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Med nästan obefintlig precision ;)
Den där är smidig i trädgården. (y)

Vilka sticksågar har du använt som gjort dig så avigt inställd? Eller kan du haft slöa eller rent av fel blad? :thinking:
Har en stor blå Bosch GST 150 CE och har använt alla möjliga blad till den.

Tror den hamnar sist på listan då det finns så mycket annat som jag tycker är bättre; fogsvans, japansåg, olika små handsågar, bordssåg, gersåg, sänksåg, tigersåg x2 eller hålsåg. Saken är den att jag sågar aldrig krokigt, s-kurvor eller konturer, så behovet är blir lågt och de andra är bättre för mina övriga raka behov.

Allt med motor är blått eller Festool:oops:
 
  • Gilla
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har en stor blå Bosch GST 150 CE och har använt alla möjliga blad till den.

Tror den hamnar sist på listan då det finns så mycket annat som jag tycker är bättre; fogsvans, japansåg, olika små handsågar, bordssåg, gersåg, sänksåg, tigersåg x2 eller hålsåg. Saken är den att jag sågar aldrig krokigt, s-kurvor eller konturer, så behovet är blir lågt och de andra är bättre för mina övriga raka behov.

Allt med motor är blått eller Festool:oops:
Jag är benägen att hålla med. Har själv en GST160 som endast duger till grovbygg. Sågar alltid snett.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jag är benägen att hålla med. Har själv en GST160 som endast duger till grovbygg. Sågar alltid snett.
Snett som inte följer linjen eller att snittet blir skevt?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Snett som inte följer linjen eller att snittet blir skevt?
Skevt. "Roligast" var när när jag sågade urtaget för en rund ho i tvättstugan (med cirkeladaptern). Slutade med en ny bänkskiva.
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Skevt. "Roligast" var när när jag sågade urtaget för en rund ho i tvättstugan (med cirkeladaptern). Slutade med en ny bänkskiva.
FredrikR FredrikR skrev:
Snett som inte följer linjen eller att snittet blir skevt?
Om du är på den nivån att du ser två sidor på strecket du ska kapa efter så är sticksågen oprecis. Sågar du tjockare material än 10-15 mm kan du inte vara säker på att bladet inte viker av åt höger eller vänster även om snittet på ovansidan är "rakt". Ett annat problem är att det är svårt att få ett rakt snitt då du gör omtag, stanna upp lite för att ändra kroppsställning eller liknande och du har garanterat ett hack i snittet.
 
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Skevt. "Roligast" var när när jag sågade urtaget för en rund ho i tvättstugan (med cirkeladaptern). Slutade med en ny bänkskiva.
Samtidigt är det ett typfall för just en sticksåg. Vad är alternativet, handsåga, eller en Bosch EasyCut 12 multisåg som har ett styvt blad? Har en sådan även om den är grön :whistle:

Eller lyxvarianten, handöverfräs med jigg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.