oh-la! Passbitsats från CEJ, jag hoppas du slipper äta gröt resten av året...
Jag har tittat på den sortens passbitar ( "pall bitar") man använder för att palla upp saker i tex fräsmaskiner men ryggat tillbaka pga priset.
"Not to mention the real thing...."

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Grötätning blir bara denna månaden.
Jag har patrullerat nätet en längre tid och hittade en fin sats på en lokal auktion för ca 2000kr.
Så jag är rätt glad och lycklig.
Nu vill jag dock ha ritsningstillbehör också :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kanske inte dagens inköp men förra veckans. http://www.jula.se/catalog/verktyg-...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071031/ En spikpistol att användas till att fästa ihop saker som ska limmas.
Annars har jag ett bra tips på samma sak. Ytor som ska limmas tillsammans blir hala av limmet och glider isär.
Ta lite bordssalt och strö i limmet innan ni tvingar ihop delarna, då glider dom inte isär så lätt. Saltkornen funkar
som sandkorn men smälter efter en stund. Men man får inte vänta för länge, saltet löser sig i limmet, och sen är det
är det lika halt igen. (det går lika bra med selleri, nej! jag menar socker)

Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
jag har hört sägas att det finns sk "nålpistoler" för att hindra sidoglidning då man sätter an tvingarna vid limning, men har inte fattat vad det är , om det inte är denna typ som Pools länkar till. - Eller finns det en finare/ tunnare typ av spik + tillhörande pistol ?

Kolla på 23 gauge pin nailer:)

hyggabus skrev:
jag har hört sägas att det finns sk "nålpistoler" för att hindra sidoglidning då man sätter an tvingarna vid limning, men har inte fattat vad det är , om det inte är denna typ som Pools länkar till. - Eller finns det en finare/ tunnare typ av spik + tillhörande pistol ?
Kolla på flera olika "woodworking"-sidor i USA. Alla använder en spikpistol för att hindra sidoglidning vid limning. Här kanske: https://www.youtube.com/watch?v=OlpIPVnkifw

iSnobben skrev:
När vi ändå är inne på verktyg som inte kanske är verktyg men som ändå används i bygget så beställde jag mig en ny iPhone 7 igår. Leverans på fredag 😃
Samma här..fick den även med Telias givmilda momsfria tillfälliga erbjudande😄

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Samma här..fick den även med Telias givmilda momsfria tillfälliga erbjudande😄
Hade de något fel på sidan?

richardtenggren
iSnobben skrev:
Hade de något fel på sidan?
Ja, och jag drog det kortaste strået..

pools skrev:
Kolla på flera olika "woodworking"-sidor i USA. Alla använder en spikpistol för att hindra sidoglidning vid limning. Här kanske: [länk]
Så gjorde vi i yrkesskolan ibland....... men sedan jag fick korttidsminnet fördärvat (lång historia) så vågar jag inte använda den metoden för stiften skulle ovässa för mycket verktyg.

Jag brukar använda vanlig dyckert av tunnaste sorten jag hittar som jag slår in med hammare bara så långt att spetsen biter och glidningen upphör. Då limmet har torkat drar jag ut dyckerten.

Inte idag, men för ett par dagar sen hittade jag inte min dåliga laser. Jag behövde en samma kväll för att göra progress på hemmafixen. Sneglade på en Bosch Quigo eftersom den tydligen ska vara bra, men jag känner att jag har gått vidare från gröna Bosch. Åtminstone till det priset. Istället visade sig Classe ha kampanj på en krysslaser liknande Quigo för 249 kr. Taget. Funkar prima, extra plus för fästet! Gäller nästan hela sept ut.

Krysslaser projicerar röda linjer för hemmafix i ett rum med öppen skåpdörr och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmmm vad kan detta vara? Nog var det väl en annan färg på det jag beställde än detta?
Kartong med texten 'Festool' kamouflerad för transport, på ett mörkt golv bredvid en person i svart och rosa.
Skapa konto

Aha det var bara Toolab som kamouflerade kollit för transportören.
En Bosch batteridriven borrmaskin på en blå verktygsväska på en stol, med tonvikt på dess storlek och användarvänlighet.
Skapa konto

Har provat den lite och den verkar stark utan att påfresta handlederna i onödan. Framförallt så var den lättare än GSR 18V-EC som jag har sedan tidigare och det uppskattade sambon mycket då hon har lite mindre och svagare händer än mig. Ska testa den tillsammans med momentstav när vinterhjulen ska monteras får se om den tryckluftsdrivna mutterknacken kan få pension sen.

• Gilla
Simon Swartling och 1 till
  • Laddar…
Carreyfan skrev:
Hmmm vad kan detta vara? Nog var det väl en annan färg på det jag beställde än detta?
[bild]

Aha det var bara Toolab som kamouflerade kollit för transportören.
[bild]

Har provat den lite och den verkar stark utan att påfresta handlederna i onödan. Framförallt så var den lättare än GSR 18V-EC som jag har sedan tidigare och det uppskattade sambon mycket då hon har lite mindre och svagare händer än mig. Ska testa den tillsammans med momentstav när vinterhjulen ska monteras får se om den tryckluftsdrivna mutterknacken kan få pension sen.
Jag testade den som hastigast på bilen, och den lossade lätt en hjulbult. :)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Hmm, nu suger det i köptarmen! :D

1840 pix med Bauhaus prisgaranti är den garanterat värd :)

Två förpackningar av CMT Orange Tools cirkelsågblad mot en betongvägg.
Skapa konto

Plockade upp de här gynnarna. Framtiden får väl utvisa om det är något att ha.

Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.