FredrikR FredrikR skrev:
Tänkte samma, men sen såg jag ett spännband upptill runtom straxt under motorn. :cool:(y)
Jo, det har jag uppmärksammat, men det finns fler tveksamheter. Bandsling och vassa kanter gifter sig inte direkt. Men, det gick och ingenting blev skadat (vad det verkar)! (y)

Tänkte jag ska försöka mig på det här med att fräsa.
Ny handöverfräs och tillbehör i en kartong med instruktionsmanual ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Skaffat en skivputs till verkstaden, en Ejca SP12. Mest för att kunna gerslipa mindre detaljer med god precision. Men ändamålen kan bli många andra också. Tre stora plus är gjutjärn (både bord och kropp), 3-fasdrift och svenskbygge. Går tyst och stadigt tycker jag.
Utsuget måste dock förbättras, det är otätt i den rektangulära kåpan.
Ejca SP12 skivputs i verkstad med gjutjärnsbord, gulds slipyta och utsugsslang.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
-druvan och 6 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Skaffat en skivputs till verkstaden, en Ejca SP12. Mest för att kunna gerslipa mindre detaljer med god precision. Men ändamålen kan bli många andra också. Tre stora plus är gjutjärn (både bord och kropp), 3-fasdrift och svenskbygge. Går tyst och stadigt tycker jag.
Utsuget måste dock förbättras, det är otätt i den rektangulära kåpan.
[bild]
Den kommer du bli nöjd med! Jag har själv en kinesmodell som jag fick täta undertill då den var helt öppen under bordet. Tätningen fungerar väldigt bra. Du kan kolla i denna tråden hur jag gjorde.

Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/spanjakten-oevergar-i-dammjakt.355364/

G
Räknas detta som verktyg? Iaf beställt roddmaskin.jpg

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Räknas detta som verktyg? Iaf beställt [bild]
Grattis till en förbannad bra maskin! Summer Solstice Challenge får du inte förbise! Är du van roddare?

A
G GargamelSE skrev:
Räknas detta som verktyg? Iaf beställt [bild]
Ja,räknas som tortyrverktyg:sweat:

• Gilla
  • Haha
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Den kommer du bli nöjd med! Jag har själv en kinesmodell som jag fick täta undertill då den var helt öppen under bordet. Tätningen fungerar väldigt bra. Du kan kolla i denna tråden hur jag gjorde.

Dag

[länk]
Det är samma "glipa" under Ejcan. Men den behövs och får vara där, jag kommer slipa en hel del med bordet ställt till 45 grader nämligen,och då går bordet in där.
Det som jag däremot tycker är en lite pinsam grej från Ejca är att där är en glipa på ca 2 mm där den rektangulära stosen ansluter på maskinhuset, både på ovan- och undersida. Där ska jag täta:
Glipa vid anslutningen av stosen mot maskinhuset på en verktygsmaskin.
Skapa konto

Sen ska jag faktiskt pynta maskinen med en frekvensomriktare också, för 1400 rpm är för snabbt för en del material jag använder mig av.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
G
F Fluxor skrev:
Grattis till en förbannad bra maskin! Summer Solstice Challenge får du inte förbise! Är du van roddare?
Jovars.
Brukar ro i mig en och en annan whiskey till helgen.
:D

• Gilla
  • Haha
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Det är samma "glipa" under Ejcan. Men den behövs och får vara där, jag kommer slipa en hel del med bordet ställt till 45 grader nämligen,och då går bordet in där.
Det som jag däremot tycker är en lite pinsam grej från Ejca är att där är en glipa på ca 2 mm där den rektangulära stosen ansluter på maskinhuset, både på ovan- och undersida. Där ska jag täta:
[bild]

Sen ska jag faktiskt pynta maskinen med en frekvensomriktare också, för 1400 rpm är för snabbt för en del material jag använder mig av.
Min tätning sitter med kardborreband och är flexibel. Kanske värt en test?

Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Tänkte jag ska försöka mig på det här med att fräsa.
[bild]
Men varför är den röd?!

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
G
F Fluxor skrev:
Men för att följa upp, näe. Har rott lite båtar för typ 30 år sedan kanske :D
Men har fått för mig att detta är "det bästa" sättet hemma att slippa passera 200-gränsen (blir ju lite pinsamt om vikten passerar längden :D) och relativt skonsamt för lederna, samt att det tränar flera delar på kroppen samtidigt + kondisen.

G GargamelSE skrev:
Men för att följa upp, näe. Har rott lite båtar för typ 30 år sedan kanske :D
Men har fått för mig att detta är "det bästa" sättet hemma att slippa passera 200-gränsen (blir ju lite pinsamt om vikten passerar längden :D) och relativt skonsamt för lederna, samt att det tränar flera delar på kroppen samtidigt + kondisen.
Skapligt dyr grej, hör av dig när du tröttnat :D

richardtenggren
Nu kan jag smidigt tillverka våra golvlister, kommer fräsa en 60-fas på planhyvlad gran.

• Öppen verktygslåda med en Festool kantfräs på ett trägolv i en halvfärdig byggnation.
    Skapa konto
  • Gilla
Alltgår och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.