3 339 725 läst · 16 506 svar
3340k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Så dyrt är det oftast inte, ofta får man ju vad man betalar för också.Stickan56 skrev:
Men jämfört med denna så anser jag mig få mer för pengarna här.
Jag har själv ett tiotal maskiner från Festool
Redigerat:
Min inställning är att om man köper bra maskiner så räcker dom livet ut.richardtenggren skrev:
Och den som har flest prylar när han dör vinner.
Stickan
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
jag tycker Festool är dyrt som knark även under ovan devis om få vad man betalar för... Trots det är jag en ivrig Festoolköpare och ”helt enkelt” (lätt när man är på den sidan) accepterar jag det lätt absurda i-landsproblemet att jag ibland (/rätt ofta) råkar kunna unna mig Festool med alla deras högt prissatta premiumfunktioner som lätt går att ifrågasätta.richardtenggren skrev:
När jag försöker vara självkritisk ser jag mig ändå mindre besvärad av att jag har ett stort antal festoolmaskiner som förvisso är långt över min ”förmåga” men ändå väl använda och inte haft en märkbar påverkan på min övriga köpkraft än att jag ibland snubblar över och då blir påmind att jag har en hel kakelsåg Typ ”radialarmssåg” med bord som ligger ouppackad i kartong, och utan några konkreta planer på att kakla i vare sig närtid eller framtid - trots att den inte är av något ”fint” märke...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/U
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Sitter på impulsköpknappen på en sån där bitsats men de känns fruktansvärt tungt att betala 725kr för nåt så litet.bulleribock skrev:
Sen frakt på det, 50kr för brev eller om man tar de via hemsidan 150kr. Ja det är 912.50:-... En bacho bitsats i samma storlek är 812 billigare Men centrotec samlandet vet inge hut så
Mycket svårt detta!
Den som spar den har...
Idag har jag packat upp min nygamla kontursåg, en Scheppach SD1600. Den har stått oöppnad i sin kartong fyra till fem år i källarverkstaden men idag kom den ut.
Vet att det inte är någon värsting men den var lite av impulsköp; om jag minns rätt var ordinariepriset drygt sextonhundra kr men Harald Nyborg sålde den för knappt tusen kr. Eftersom jag ansåg att jag så småningom skulle ha en kontursåg så slog jag till.
Nu är det dags för provkörning. Känns det som en funktion man vill ha i verkstaden får jag väl kanske uppgradera. Vi får se.
//Ronnie
Idag har jag packat upp min nygamla kontursåg, en Scheppach SD1600. Den har stått oöppnad i sin kartong fyra till fem år i källarverkstaden men idag kom den ut.
Logga in
Skapa konto
Vet att det inte är någon värsting men den var lite av impulsköp; om jag minns rätt var ordinariepriset drygt sextonhundra kr men Harald Nyborg sålde den för knappt tusen kr. Eftersom jag ansåg att jag så småningom skulle ha en kontursåg så slog jag till.
Nu är det dags för provkörning. Känns det som en funktion man vill ha i verkstaden får jag väl kanske uppgradera. Vi får se.
//Ronnie
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Såg du den större jag länkade till för 300kr mer?P pleqtiz skrev:Sitter på impulsköpknappen på en sån där bitsats men de känns fruktansvärt tungt att betala 725kr för nåt så litet.
Sen frakt på det, 50kr för brev eller om man tar de via hemsidan 150kr. Ja det är 912.50:-... En bacho bitsats i samma storlek är 812 billigare Men centrotec samlandet vet inge hut så
Mycket svårt detta!
Den där dammkåpan till vinkelslipen, blev det bra? Ja, det blev det. Körde stora delar utan munskydd och ingen betongsmak i munnen. Den var mycket bättre än vad jag trodde, inget synligt damm i luften eller kvar på golvet eller luftrenaren. Gäller bara att starta slipen innan den är på golvet så att även dammsugaren hinner starta.
Den skarpsynte kanske märker att vinkelslipen inte är samma som på tidigare bilder, slipade en hel del innan delen på bilden och lilla Hikokin blev lite väl varm med både visuell och nasal indikering på hettan, numera låter den lite rosslig när jag vrider runt den. Blev en shoppingrunda och en 1200W modell istället, stor skillnad på avverkningen.
Logga in
Skapa konto
Den skarpsynte kanske märker att vinkelslipen inte är samma som på tidigare bilder, slipade en hel del innan delen på bilden och lilla Hikokin blev lite väl varm med både visuell och nasal indikering på hettan, numera låter den lite rosslig när jag vrider runt den. Blev en shoppingrunda och en 1200W modell istället, stor skillnad på avverkningen.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Har blivit med en inca...
Fick göra en del modifieringar. Det saknades anhåll å kutterskydd, men det går att lösa tänkte jag.
Kutterskyddet är ledat, å reglerbart till hela skär bredden. Så avslutningsvis, har jag installerat ett spirorör, med ett botten platta, nära mynningen upptill så att spånet ska hitta ut rätt.
Ja, å detaljen att den ska anslutas till det övriga spånsug systemet är inte gjort. Men sommaren har ju bara börjat
Fick göra en del modifieringar. Det saknades anhåll å kutterskydd, men det går att lösa tänkte jag.
Kutterskyddet är ledat, å reglerbart till hela skär bredden. Så avslutningsvis, har jag installerat ett spirorör, med ett botten platta, nära mynningen upptill så att spånet ska hitta ut rätt.
Logga in
Skapa konto
Ja, å detaljen att den ska anslutas till det övriga spånsug systemet är inte gjort. Men sommaren har ju bara börjat