3 388 904 läst · 16 654 svar
3389k läst
16,7k svar
Dagens verktygsinköp!
F fiskbuggaren skrev:
Fin! Var har du köpt den?F fiskbuggaren skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 368 inlägg
känns som min nya tumstock blev lite dyrare än vad jag hade tänkt.. men man får väl stötta lite i dessa dystra tider tänkte jag. och jag villhövde de andra grejerna med. lite orolig att allt jag byggt tidigare inte kommer vara lika rakt längre när mitt gamla clas i sjön vattenpass får pensioneras...
Det är lätt att kolla, om du lägger det på en yta och noterar hur bubblan ligger. Sen vänder du den 180° och om bubblan ligger likadant så är passet rakt.P Peter_Bromma skrev:känns som min nya tumstock blev lite dyrare än vad jag hade tänkt.. men man får väl stötta lite i dessa dystra tider tänkte jag. och jag villhövde de andra grejerna med. lite orolig att allt jag byggt tidigare inte kommer vara lika rakt längre när mitt gamla clas i sjön vattenpass får pensioneras...
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag har under en tid letat efter en ordentlig pelarborr att ha i garaget när det väl är färdigt. Kravet har varit att det ska vara en ordentlig maskin med växellåda och inte med rem, så har hållit koll på blocket och auktioner ett tag.
Häromdagen lyckades jag till slut bjuda hem vad som enligt annonsen var en pelarborr men vad jag skulle säga att är en fräs som någon plockat bort koordinatbordet från. Detta ser jag inte som någon nackdel då min våtaste dröm ju var att få tag i en fräs!
Nu börjar letandet efter ett koordinatbord, och i framtiden digitaler, och så ska förhoppningsvis en kompis ta med maskinen från Göteborg hit till Åland till sommaren så jag slipper köra ner och hämta den.
Häromdagen lyckades jag till slut bjuda hem vad som enligt annonsen var en pelarborr men vad jag skulle säga att är en fräs som någon plockat bort koordinatbordet från. Detta ser jag inte som någon nackdel då min våtaste dröm ju var att få tag i en fräs!
Nu börjar letandet efter ett koordinatbord, och i framtiden digitaler, och så ska förhoppningsvis en kompis ta med maskinen från Göteborg hit till Åland till sommaren så jag slipper köra ner och hämta den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Grattis till en superbra maskin. En så där är jag också på jakt efter.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Som vanligt monterad men inte köpt just idag: leavy 97 lövuppsamlare. Egentligen köpte jag den för rätt länge sedan men av någon anledning levererades bara ett av två kollin på första försöket. Instruktionerna var i paket 2 (egentligen paket 1 antar jag) så förvirringen var stor ett tag.
Tyvärr fungerade den ungefär så bra/dåligt man kunnat befara och gräsklippare med uppsamlare visar sig fortfarande vara ett bra val. Den var inte ens speciellt bra på kottar, men däremot på småkvistar.
Tömning funkade också lite sisådär. Kanske bättre om man bara har löv i den och inte fyller för fullt.
Extra minuspoäng för att man inte kan stänga av uppsamlaren så om man ska korsa en grusgång är det till att stänga av maskinen, hoppa av, ställa upp sophöjden, starta, åka fram, stänga av, hoppa av... ja, ni fattar.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr fungerade den ungefär så bra/dåligt man kunnat befara och gräsklippare med uppsamlare visar sig fortfarande vara ett bra val. Den var inte ens speciellt bra på kottar, men däremot på småkvistar.
Tömning funkade också lite sisådär. Kanske bättre om man bara har löv i den och inte fyller för fullt.
Logga in
Skapa konto
Extra minuspoäng för att man inte kan stänga av uppsamlaren så om man ska korsa en grusgång är det till att stänga av maskinen, hoppa av, ställa upp sophöjden, starta, åka fram, stänga av, hoppa av... ja, ni fattar.
Ni vet känslan när man är... ...ja inte korkad men... lite otajmad.
Har sågat ut i en panelbräda så den skall passa vid fönstret. Blev lite för tajt (se bilden) men med femton stämjärn, trettio raspar och tvåtusen svordomar lyckades jag trimma till det så det blev lagom glipa.
När jag är klar minns jag att jag nyligen köpte en hyvel som man sätta bladet ut i kanten på (simsgroda?). Jag hade slipat den och fixat den och den hade varit perfekt för att trimma ned uttaget med. Nåväl, nästa gång...
Har sågat ut i en panelbräda så den skall passa vid fönstret. Blev lite för tajt (se bilden) men med femton stämjärn, trettio raspar och tvåtusen svordomar lyckades jag trimma till det så det blev lagom glipa.
När jag är klar minns jag att jag nyligen köpte en hyvel som man sätta bladet ut i kanten på (simsgroda?). Jag hade slipat den och fixat den och den hade varit perfekt för att trimma ned uttaget med. Nåväl, nästa gång...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inköpt igår men monterad idag. Frugan lackade på min gamla trädgårdskärra i tunnplåt som dessutom verkar ha punktering. För många år sedan köpte jag en Ekeby-limousine då jag själv lackat på nyss nämda trädgårdskärra och den har tjänat mig väl så det fick bli en till. Så nu har vi var sin när det ska pysslas i trädgården. En kabelskyffel lär komma väl till pass när det ska grävas ner slang för el, vatten och fiber.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg