Min klena kontorskropp klarar inte mer än två dagars lek med yxa (dvs knappt 1h om dagen).
Så ikväll blev.det.lite annat fix.
Skyddet är bra. Men riktigt fult.
Hand håller yxa med nyligen tillverkat skydd i läder mot bladet, visar DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Papperskyddet funkade dåligt.
Yxa med nytt handtag och pappersmall för skydd, verktygsarbete på bord med tyg och kablar.
Skapa konto

Använde det som mall på 2.5mm läder
Ett läderstycke med uppritade skärlinjer nära en kniv och en träyta, arbete med hemmagjorda skyddsutrustning.
Skapa konto

Eftersom jag tillfälligt bor i en sommarstuga, utan rinnande vatten och med lite dålig uppsättning verktyg så får man ta vad man hittar.
Hemmagjord läderskyddsdetalj för yxa på en OSB-panel och verktyg.
Skapa konto

Skar ut 3 bitar och filade lite.
Tre bitar av mörkt läder utskurna och placerade på ett träskärbräde med en fil bredvid.
Skapa konto

Hittade 1 tving och lite osb. Körde kontaktlim.
En person använder en tving för att limma samman tre bitar av OSB i en hembygdsverkstad med trägolv.
Skapa konto

Vänta en timme. Sen såg det ut såhär, bättre än plasten men en hel del att jobba på.
Hand som håller en yxa med nytillverkat läderskydde mot yxhuvudet, inne i ett rum.
Skapa konto

Markera, och sen göra hål.. Bit av brun läder på OSB-skiva, hemmagjort skydd under tillverkning.
Skapa konto
Handgjord läderhylsa på ett OSB-underlag med syverktyg, under tillverkning.
Skapa konto
Hand håller ett hemgjort läderskydd med hål för sömnad mot en bakgrund av verktyg och sytråd.
Skapa konto

Sen började jag sy men fick avbryta för att.få och lägga mig.
Handgjorda läderbitar med hål och nål på OSB-skiva under tillverkning för skydd.
Skapa konto

• Gilla
Nötegårdsgubben och 14 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Min klena kontorskropp klarar inte mer än två dagars lek med yxa (dvs knappt 1h om dagen).
Så ikväll blev.det.lite annat fix.
Skyddet är bra. Men riktigt fult.
[bild]

Papperskyddet funkade dåligt.
[bild]

Använde det som mall på 2.5mm läder
[bild]

Eftersom jag tillfälligt bor i en sommarstuga, utan rinnande vatten och med lite dålig uppsättning verktyg så får man ta vad man hittar.
[bild]

Skar ut 3 bitar och filade lite.
[bild]

Hittade 1 tving och lite osb. Körde kontaktlim.
[bild]

Vänta en timme. Sen såg det ut såhär, bättre än plasten men en hel del att jobba på.
[bild]
Markera, och sen göra hål..[bild] [bild] [bild]

Sen började jag sy men fick avbryta för att.få och lägga mig.
[bild]
Trött igår, inlägget skulle hamnat i gjort med verktygs tråden..

• Gilla
sir_erken och 1 till
  • Laddar…
Efter mycket letande efter ett klipp nu i coronatider så kunde jag tillslut inte hålla mig :geek:

Festool Domino fogfräs och träpaneler med tennons på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 15 till
  • Laddar…
A
Nu är den till slut installerad och klar. Mkt duktig kille från Felder, grymt noggrann och sjukt mkt tålamod!

• Kontrollpanelen till en nyinstallerad maskin med touchskärm och flera tekniska inställningar.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad träbearbetningsmaskin temporära F400 i verkstad med ventilationssystem och kontrollpanel.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
verktygsgurun och 15 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Nu är den till slut installerad och klar. Mkt duktig kille från Felder, grymt noggrann och sjukt mkt tålamod!
Måste du köra maskinen på tyska?:D

A
F FRS05 skrev:
Måste du köra maskinen på tyska?:D
Nej, det är program från fabriken som har namn på tyska. De heter ju vad de heter. Nej, det var riktigt bra svensk meny. Det är ju lite lättare!

Fast tyskan, detta enastående precisionsspråk, borde ju vara utmärkt både för manövrerande av maskiner och uppläxande av klantiga operatörer.

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
A
siggebo siggebo skrev:
Fast tyskan, detta enastående precisionsspråk, borde ju vara utmärkt både för manövrerande av maskiner och uppläxande av klantiga operatörer.
Man ska bara veta hut!

mowatom skrev:
Man ska bara veta hut!
Ja, svenskan är väl inte så dum den heller. Och hör sen!

Äntligen lite precision i grilltändningen :cool: Hand håller en eldriven grilltändare framför en kolgrill.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
RmK_71 och 15 till
  • Laddar…
Lite prylar som är tänkt att åka med i brallorna hela tiden. Satsat på små, lätta verktyg som inte väger så mycket (även om bitsmejseln var större än jag tänkt mig). Har en mini Cobra, torpedvattenpass och pennor sedan tidigare. Total vikt ca 1,2 kg exkl själva brallorna.
Verktygssats på trägolv inklusive en bitsmejsel, kniptång, måttband, kniv och vinkelhake.
Skapa konto

Hand håller lätta bitsmejslar med svart och turkos design, metallherskare i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
f_s_81 och 7 till
  • Laddar…
Begagnad häcksax för 35 spänn. Sicklade av färgen från handtagen och slipade eggen med Tormeken. Några små skador kvar men de får försvinna efter hand.

Renoverad begagnad häcksax med slipad kant och trähandtag mot en träbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Joacimz och 8 till
  • Laddar…
Hemmahallen kör fantastisk rea på Ryobiprodukter. Runt 20% rea på det mesta de har inne, även One+ batterierna. Mycket billigare än övriga butiker - både nu och vid reor. Visste först inte vad Hemmahallen var för butik, inga recensioner på Prisjakt heller. Visade sig vara ett gammalt småländskt varuhus i stil med Gekås som nu öppnat webshop. De tar även Klarna så det verkade säkert nog :)

Jag köpte en ny fogsvans idag.

Varje gång jag använder en nyköpt fogsvans tänker jag ”varför väntade jag så länge...” :crysmile:

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Jag köpte en ny fogsvans idag.

Varje gång jag använder en nyköpt fogsvans tänker jag ”varför väntade jag så länge...” :crysmile:
Samma reaktion får jag varje gång jag vässer mina........

• Gilla
Sjöhästen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.