På tal om trelleborgska, lyckades få ut och resa pressen utan någon baxarsekt, den lille praktikanten bestämde sig för att baxa huvudkudde var roligare så jag fick göra det själv.

Röd verkstadspress i ett rörigt garage med verktyg och arbetsmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Och vill någon lära sig en massa lokala ord så kan jag hänvisa till min farmor och farfar som kan snacka så att jag inte förstår)
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Pyttemög lär bli lite skit på ”Trelleborgska”.

[bild]
Det är bara att spotta och svälja!
Har svårt att svälja trelleborgska även om det är 125% språk!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Köpt på mig en bra o ha pryl ABB-drivutrustning fastsatt på gul vägg med synliga skor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Köpt på mig en bra o ha pryl[bild]

Är det en frekvensomvandlare för olika dialekter?

Eller är det introbilden till

”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Tolv stycken aluminiumknektar från rutlands
Visste inte riktigt vad jag hade att vänta men är bättre än jag trodde.
Kikade först på bessey kre tvingar, men kunde inte motivera kostnaden. hittade också en video med Paul sellers där han förbättrar såna här alu-knektar
Vad gör han för förbättring? Jag har några aluknektar som jag inte använder längre, tyckte största problemet var att profilen böjde sig under belastning vilket jag ser som svårt att förbättra.
 
Ola C Ola C skrev:
Vad gör han för förbättring? Jag har några aluknektar som jag inte använder längre, tyckte största problemet var att profilen böjde sig under belastning vilket jag ser som svårt att förbättra.
Han typ fyller dem med trä. Funkar rätt bra på Clas Ohlsons limknektar
 
stigen stigen skrev:
Är det en frekvensomvandlare för olika dialekter?
Lite oklart vad den gör, eller snarare hur man får den att göra vad de ska göra . ABB-drivsystemetikett och kontrollpanel med justerbara potentiometrar och "READY" samt "FAULT"-indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av elektrisk apparat med kablar och komponenter, oklart syfte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Han typ fyller dem med trä. Funkar rätt bra på Clas Ohlsons limknektar
Aha. Ja det verkar ju smart. Gör han det dessutom jättesnabbt? "While all others start running for their top of the line clamps I have already filled mine with wood and glued up 40 table tops"

....ja jag tycker den gubben kan va lite dryg emellanåt.
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
....ja jag tycker den gubben kan va lite dryg emellanåt.
Han kan ju hantera sina handverktyg men i övrigt håller jag med dig helt och hållet.
 
På tal om limknektar så har jag fyllt på knekt och tvingarsenalen en hel del.
Väggmonterade limknektar och tvingar i olika storlekar på en vit verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-druvan och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Aha. Ja det verkar ju smart. Gör han det dessutom jättesnabbt? "While all others start running for their top of the line clamps I have already filled mine with wood and glued up 40 table tops"

....ja jag tycker den gubben kan va lite dryg emellanåt.
Tror inte han filmat det, är bara en fyrkantig bit trä han bankar in :)
Ja, man får kika på hans grejer med måtta, lätt att få överdos.
 
Jodå nog är det filmat

Vill ni hellre se nån annan finns det flera olika alternativ på Youtube, tex denna:
 
Resonemanget jag gör i inlägget nedan är tillämpligt i det här fallet också. Aluminium har en E-modul på ca 80 GPa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/styvare.355996/#post-3448089

Tvingen kommer med Sellers behandling alltså inte att bli märkbart styvare. Jag hade fyra sådana tvingar. Jag minns inte om de fick gå till återvinningen eller om de hamnade vid sommarstället.
 
Redigerat:
mattiasp mattiasp skrev:
Resonemanget jag gör i inlägget nedan är tillämpligt i det här fallet också. Aluminium har en E-modul på ca 80 GPa.
[länk]

Tvingen kommer med Sellers behandling alltså inte att bli märkbart styvare. Jag hade fyra sådana tvingar. Jag minns inte om de fick gå till återvinningen eller om de hamnade vid sommarstället.
Spännande! Så då är det bara ren placeboeffekten att de känns mer gedigna med trä i (kanske för att de blir märkbart tyngre av trät, är ju rätt tunt gods i de där tvingarna)
 
mattiasp mattiasp skrev:
Resonemanget jag gör i inlägget nedan är tillämpligt i det här fallet också. Aluminium har en E-modul på ca 80 GPa.
[länk]

Tvingen kommer med Sellers behandling alltså inte att bli märkbart styvare. Jag hade fyra sådana tvingar. Jag minns inte om de fick gå till återvinningen eller om de hamnade vid sommarstället.
Men om godset är tunt så skulle väl trät kunna fylla en funktion som avstyvning av sidorna? Det förutsätter ju iofs att man kan förhindra att sidorna buktar ut också, och inte bara in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.