C Chrally skrev:
Har tidigare sett att det finns lock att köpa för att hindra silikon/fogmassa att torka, men nu när jag googlar så hittar jag ingenstans, till själva pipen hittar jag lock men dom fungerar inte riktigt, nån här som vet vart det finns?
Bauhaus, 5 pack tror jag att det var.

https://www.bauhaus.se/skruvkork-300-ml-patron-for-fogmassa

richardtenggren
TeroM TeroM skrev:
Bauhaus, 5 pack tror jag att det var.
Fast nu blev jag snål. Billigare med en gammal pip där det torkat in en silikonklump. :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Äntligen! Nu kan skabbskjutmåttet* @Daniel_N lurade på mig när jag var i en utsatt position förpassas till allt i allo verktygslådan.

* Kändes som en rasp som gneds mot visdomständer när rörliga skänkeln skulle flytta på sig, skruven som stoppar rörelsen självlåste sig när skänkeln flyttades, stängde av sig efter typ 30s och tappade då nollan.

Skjutmått av märket Mitutoyo i förpackning och förvaringslåda, med fokusering på dess digitalskärm och ABSOLUTE-teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det där stänger inte av sig förrän batteriet är slut ;)

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Äntligen! Nu kan skabbskjutmåttet* @Daniel_N lurade på mig när jag var i en utsatt position förpassas till allt i allo verktygslådan.

* Kändes som en rasp som gneds mot visdomständer när rörliga skänkeln skulle flytta på sig, skruven som stoppar rörelsen självlåste sig när skänkeln flyttades, stängde av sig efter typ 30s och tappade då nollan.

[bild]
Ska du verkligen över huvud taget behålla det värdelösa skjutmåttet? Du skulle köpt två och lagt det andra i verktygslådan.

/Ägare av två analoga Mitutoyo och ett digitalt Mitsutomo med ständigt tomt batteri (gissa vilket jag köpte innan jag hade koll på namnen :sweat:)

13th Marine 13th Marine skrev:
Ska du verkligen över huvud taget behålla det värdelösa skjutmåttet? Du skulle köpt två och lagt det andra i verktygslådan.
Värdelösa? Jag citerar föregående ägares säljpitch "Det glider inte så jämnt men i övrigt funkar det bra".

Skämt åsido. Det funkar i B-lådan jag har i lägenheten, mäta nåt rör i badrummet eller nåt annat som sker typ en gång om året. I snickeriet är skjutmåttet ett av mina mest använda verktyg o där vill jag ha top of the line.

Ola C Ola C skrev:
Värdelösa? Jag citerar föregående ägares säljpitch "Det glider inte så jämnt men i övrigt funkar det bra".

Skämt åsido. Det funkar i B-lådan jag har i lägenheten, mäta nåt rör i badrummet eller nåt annat som sker typ en gång om året. I snickeriet är skjutmåttet ett av mina mest använda verktyg o där vill jag ha top of the line.
Ett tips Ola, skriv ner måttet på röret nästa gång så slipper du mäta om det varje år. ”-Just ja, 15 mm var det!” (y)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 17 till
  • Laddar…
En leverans från Toolab.
Röda förpackningar med olika borr- och fräsverktyg från Toolab på ett slitet träbord, vilket antyder byggarbeten.
Skapa konto

Alla var visst röda paket. Mina första julklappar kanske!? ;)
Tack tipset vem det nu var som beställde samma borrar!

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
En leverans från Toolab.
[bild]
Alla var visst röda paket. Mina första julklappar kanske!? ;)
Tack tipset vem det nu var som beställde samma borrar!
Är du nöjd med hultafors pennan? Försöker hitta den perfekta pennan, har haft både pica och lyra, pican är en helt underbar penna men hållbarheten är värdelös, lyra som jag har just nu kommer jag inte överens med alls

C Chrally skrev:
Är du nöjd med hultafors pennan? Försöker hitta den perfekta pennan, har haft både pica och lyra, pican är helt underbar penna men hållbarheten är värdelös, lyra som jag har just nu kommer jag inte överens alls
Flera som inte gillar lyra eller pica, har pica själv sen innan men det fastnade böss nertill och gick av. Hultaforspennan funkar på alla sätt men stiften går av som hos alla. Fördel med denna pennan är att den är kantig så den rullar inte iväg.

j.erkers
Jag använder mig av en stiftpenna med 2mm tjockt stift:
Grön stiftpenna med 2mm tjockt stift och vässare på toppen.
Skapa konto

Funkar bra till mina behov.

Stiftet går att vässa i "pluppen" på toppen och gillar man inte hårdheten på stiftet finns det i alla möjliga varianter.

https://www.skapamer.se/stiftpenna-faber-castell-tk-4600-2mm

• Gilla
Alltgår och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:

Trodde jag var ensam skjutmåttsmissbrukare! Känns som jag inte kan gå ut i snickarboden utan att det åker fram.
Känns skönt att det finns åtminstone en till!

Edit: vad hände med ditt gamla Mitutoyo? Rätt säker på att jag sett att du haft ett sådant tidigare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.