3 355 659 läst · 16 551 svar
3356k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Dom där ska ni hålla hårt i. Dom växer inte på träd.
Här är det delad ekonomi som gäller om jag inte mot förmodan skulle hitta någon med samma förstående inställning som era respektive verkar ha.
Här är det delad ekonomi som gäller om jag inte mot förmodan skulle hitta någon med samma förstående inställning som era respektive verkar ha.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Vi får hoppas på att det nu blir en dominoeffekt av det här.
Blir nog snart inköp för mig också (var ju mitt ”tips”). Måste bara övertyga mig själv först.nanowire skrev:Jo, jag håller med dig. Ett grundproblem med utbildning idag jmf med förr är att en större andel ska genom systemet till lägre kostnad. Det är inte svårt att lära ut till motiverade, de lär sig själva, medan omotiverade behöver högre nivå av pedagogik/stöd/motivation.
Och så lite OnTopic; Efter mycket tjat från min fru gav jag med mig och beställde just en Domino 500 från Rubart.de enligt tips i en annan tråd
Dominon verkar för övrigt vara ett verktyg det inte lönar sig att köpa begagnad då priserna av någon anledning ligger nära nypris
Hittar inte, kan du länka? Är det stora satsen men utan brickor för knappa 800 EUR?nanowire skrev:
Jag beställde båda satserna som länkades av @vectrex här:jonmo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/baesta-staellet-att-koepa-festool-domino.358228/
Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag köpt, har nära noll kunskap om festool, men litar på bättre insatta forumiter att det är rätt grejer som dyker upp. Hoppas att det ingår åtminstone en strömkabel?
I så fall har du köpt stora setet och i det ingår allt som behövs för att göra Dominofogar med allt från 4mm brickor till 10mm.nanowire skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Det ingår en strömkabel men ingen dammsugare. Domino får inte köras utan (men det behöver förstås inte vara en från festool, även om de gör grymma dammsugare).nanowire skrev:
Jo, dammsugare vill man inte köra utan det förstår jag, har ett par Dustcontrol som jag nog är nöjd med. Men hur ser slanginfästningen på Dominon ut, behöver jag köpa typ en adapter för ytterligare ~500 kr?F fiskbuggaren skrev:
Tack, det känns tryggt. Jag ska platsbygga köksskåp av limträskivor 18 mm så det är väl egentligen bara 5 mm fräs och brickor jag behöver till att börja med och inga avancerade anhåll eller Ola-jiggar. Samtidigt vet jag hur det brukar vara, när man får en ny favorithammare blir alla problem spikar (jag svetsade nyligen en sänghimmel ) så jag förutsätter att de andra prytlarna kommer till användning så småningom.V vectrex skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jag har den äldre 500an med stålpiggar, men då jag även har en CTL Midi har jag inte funderat över anslutningen mer än att den är något oval/superelliptisk i formen. Festools muff är i gummi så den är något formbar.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Man trär på slangmunstycket utanpå utsuget som är ganska litet. Du får nog helt enkelt testa.nanowire skrev:
Jag tycker att Festools dammsugarkontakt är väldigt bra och prisvärd (under hundralappen är inte omöjligt att hitta). Den har artikelnummer 498528, jag har tipsat om den tidigare då jag är så nöjd med den - passar alla mina verktyg!
https://www.byggahus.se/forum/threads/dammsugaranslutningar.311766/#post-2916155
https://www.byggahus.se/forum/threads/dammsugaranslutningar.311766/#post-2916155