jonmo jonmo skrev:
Borde köpt passet för länge sen. Resten hoppade med.
[bild]
Två av tvingarna saknar delar
 
  • Ledsen
jonmo
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Två av tvingarna saknar delar
Glädjedödare.

Men visst, det ser jag nu såklart, när jag har tre veckor till nästa besök... Går som tur är bra att använda till plankbygget i nuvarande skick.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Hämtade ut ett litet paket idag med följande:

UJK Parf Guide System MKII med diverse tillbehör
Extra bits till pocket hole jiggen
Veritas Strykmått

Jag som egentligen bara behövde nya borr till pocket hole jiggen då jag råkade köra sönder spetsen på den som ingick. :crysmile:

[bild]

Jobbigast nu blir att vänta in tillfälle att bygga min nya arbetsbänk.
Vill inte komma med dåliga nyheter men vill ändå rekommendera dig att provköra dina Parf-guides snarast. På Festool Owners Group finns en lång tråd som handlar om problem med linjalerna.

http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/parf-guide-mark-2-issues-and-questions/

Det tycks handla om icke raka linjaler och hålrader, guidehål som inte är korrekt spacade eller inte har plats för styrstiften osv. Axminster har ändrat produktionen men vissa upplever tydligen fortfarande problem med generation två. (Första generationen har tydligen tryckt logga, andra generationen har präglad logga.)

Så som sagt, det är läge att provköra och kolla så att du får en korrekt hålbild. Om inte är det läge att reklamera.
Sorry för ev tråkig info.
//Ronnie
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Finns det kantskydd på de nya passen? Annars är det läge att köpa en skärbräda/3d-printer också.
[länk]
Nej det gör det inte. Tack för tipset!
 
Nu är det snart dax
 
  • Förpackning med kammarstiftborr på ett träbord, redo för användning i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Brännis Brännis skrev:
Nu är det snart dax
Exakt vad jag nyligen köpt. Jag har två åsikter.

Ett: karmskruvsverktyget är inte jättelätt att positionera rätt i skruven. Misstag gör att den inte kan skruvas in eller ut (inte hylsan, utan skruven).

Två: Borren var värdelös. Den transporterade noll spån för mig. Gjorde att jag fick dra ut den och rensa manuellt med några sekunders mellanrum. Hur kul är det? Jag menar, dra ut...?
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Exakt vad jag nyligen köpt. Jag har två åsikter.

Ett: karmskruvsverktyget är inte jättelätt att positionera rätt i skruven. Misstag gör att den inte kan skruvas in eller ut (inte hylsan, utan skruven).

Två: Borren var värdelös. Den transporterade noll spån för mig. Gjorde att jag fick dra ut den och rensa manuellt med några sekunders mellanrum. Hur kul är det? Jag menar, dra ut...?
Jag testade igår kväll och jag håller med. Spånkanalerna är för trånga och det packar ihop spån. Men det ska nog funka ändå även om det är irriterande. Jag ser att det finns andra borrar med betydligt bredare spånkanaler och med brantare stigning.

Verktyget funkade bra bara man ser till att det greppar om skruven ordentligt.
 
Brännis Brännis skrev:
Jag testade igår kväll och jag håller med. Spånkanalerna är för trånga och det packar ihop spån. Men det ska nog funka ändå även om det är irriterande. Jag ser att det finns andra borrar med betydligt bredare spånkanaler och med brantare stigning.

Verktyget funkade bra bara man ser till att det greppar om skruven ordentligt.
Min erfarenhet är att man knappt kör med den kombinerade hylsan och skruven längre om man inte ska komplettera i efterhand. Utan vi kör bara med lösa hylsor och skruv, mycket smidigare enligt mig.
 
  • Gilla
Joachim Johansson
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Min erfarenhet är att man knappt kör med den kombinerade hylsan och skruven längre om man inte ska komplettera i efterhand. Utan vi kör bara med lösa hylsor och skruv, mycket smidigare enligt mig.
Skruvar man i hylsan från utsidan karmen då?
Sett hylsor med sexkant för justering med en skiftnyckel, typ.
 
Brännis Brännis skrev:
Skruvar man i hylsan från utsidan karmen då?
Sett hylsor med sexkant för justering med en skiftnyckel, typ.
Hela Essves sytem finns beskriven här: https://www.essve.se/wcsstore//CAS/Essve/Attachment/Craftsmen/Broschures/5_Karmguide-2017-SWE.pdf

Finns ett platt verktyg för att justera hylsor i springan eller så använder du en 10mm 6-kant nyckel (som den du har) i hylsan från insidan.

Karmhylsor och nivåskruvar är i mitt tycke mycket enklare att jobba med men har du flera fönster, satsa då även på karm-fix verktygen och ett par Win-Bags.
 
  • Gilla
Brännis
  • Laddar…
richardtenggren
Jag kör med adjufix system med karmhylsor, förstår inte att man vill köra karmskruv när detta finns . Dock så kapade jag bort bitshållaren från deras verktyg då verktyget satt bättre i chucken då.

Jag köpte tryckfördelningsbrickor från essve och dessa passar adjufix om någon undrar, för det gjorde jag innan jag kom hem och testade.

Ett tips för att justera nivåskruvarna är att använda konnycklar om man har sådana i verktygsarsenalen.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Finns det kantskydd på de nya passen? Annars är det läge att köpa en skärbräda/3d-printer också.
[länk]
Det är sämre profil på de nya för montering av skärbräda. Återkommer i frågan.
Hållare för skärbräda med svag profil hålls i hand framför en oordnad verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jonmo jonmo skrev:
Det är sämre profil på de nya för montering av skärbräda. Återkommer i frågan.
[bild]
Då får du köpa 3d-skrivare istället :D
Fast jag tror ändå skärbräda skulle funka fint, såga ut några trianglar och forma en fals med japansåg och vass kniv sen bara att knacka dit dem med greppassning(y)
 
Äntligen ett loppisfynd
En hand håller en hopfällbar såg med tre blad mot marken med gräs och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

50 kr för en hopfällbar såg med 3 blad.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.