3 371 723 läst · 16 612 svar
3372k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Verktygstokig
· Halland
· 7 596 inlägg
Idag kom de äntligen!
Mitt tvingsortiment är under all kritik så det var med stor glädje som jag för en tid sedan beställde mina första parallelltvingar. Bessey är ju mer eller mindre industristandard och jag har använt dem och vet att de är mycket bra även om jag har lite svårt (ovana tror jag) att komma överens med dem. Dock är de ju aningens dyra...
Så för att överhuvudtaget kunna köpa tvingar fick det bli Axminster Trade, benämns också "heavy duty" tror jag. Absolut inget nerköp, de har fått bra omdömen i många olika sammanhang.
Idag kunde jag hämta ut sex st 1000 mm tvingar på Postnord samt två st av Axminsters "Festoolkopior".
De känns gedigna och bra, bägge varianterna, mekanismen på de stora tvingarna beter sig som Besseys och käftarna verkar vara parallella oavsett avstånd.
Just de här tvingarna har ju en lite cool feature som kanske är roligare än användbar...
Handtaget kan vinklas ut för mer kraft i åtdragandet! Känns väl som en sällananvänd finess då jag är rädd att man snarare drar sönder tvingen än får någon praktisk nytta av finessen.
Om det finns ett enkelt sätt att mäta presstrycket testar jag gärna funktionen inom garantitiden. Tacksam för förslag.
När det gäller Festoolkopiorna är förvånansvärt nog inte skruven i linje med resten av tvingen på bägge två. Vet inte hur stort problem det innebär men de (äkta) Festooltvingar jag har är räta. Får kolla; även om det är stor skillnad i pris ska ju inte tvingen skjuta isär ämnen som man t ex limmar eller flytta ämnen eller sågskenan i förhållande till MFT-bordet när man vill spänna fast något. Återkommer ang detta.
//Ronnie
Mitt tvingsortiment är under all kritik så det var med stor glädje som jag för en tid sedan beställde mina första parallelltvingar. Bessey är ju mer eller mindre industristandard och jag har använt dem och vet att de är mycket bra även om jag har lite svårt (ovana tror jag) att komma överens med dem. Dock är de ju aningens dyra...
Så för att överhuvudtaget kunna köpa tvingar fick det bli Axminster Trade, benämns också "heavy duty" tror jag. Absolut inget nerköp, de har fått bra omdömen i många olika sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag kunde jag hämta ut sex st 1000 mm tvingar på Postnord samt två st av Axminsters "Festoolkopior".
De känns gedigna och bra, bägge varianterna, mekanismen på de stora tvingarna beter sig som Besseys och käftarna verkar vara parallella oavsett avstånd.
Just de här tvingarna har ju en lite cool feature som kanske är roligare än användbar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtaget kan vinklas ut för mer kraft i åtdragandet! Känns väl som en sällananvänd finess då jag är rädd att man snarare drar sönder tvingen än får någon praktisk nytta av finessen.
Om det finns ett enkelt sätt att mäta presstrycket testar jag gärna funktionen inom garantitiden. Tacksam för förslag.
När det gäller Festoolkopiorna är förvånansvärt nog inte skruven i linje med resten av tvingen på bägge två. Vet inte hur stort problem det innebär men de (äkta) Festooltvingar jag har är räta. Får kolla; även om det är stor skillnad i pris ska ju inte tvingen skjuta isär ämnen som man t ex limmar eller flytta ämnen eller sågskenan i förhållande till MFT-bordet när man vill spänna fast något. Återkommer ang detta.
//Ronnie
Är det 845:- /st som gäller?P Pysslarn skrev:Idag kom de äntligen!
[bild]
[bild]
//Ronnie
https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-clamps-hd-parallel-jaw-clamp-ax945387
Får man inte Besseys för samma peng?
https://www.mytoolstore.de/95732/be...psmido&utm_medium=psm&utm_content=textanzeige
Tvingbehovet finns här nu och då, men jag lyckas aldrig klicka hem några..
@FredrikR Köpte dem på swedendro-tools.se. Priset är 520:- ex moms och den kan jag dra.
Frakten är gratis när man köper för tretusen eller mer.
https://www.swedendro-tools.se/shop/product/axminster-hd-paralell-tving-1000x95mm?tm=&sm=
//Ronnie
Frakten är gratis när man köper för tretusen eller mer.
https://www.swedendro-tools.se/shop/product/axminster-hd-paralell-tving-1000x95mm?tm=&sm=
//Ronnie
Jag är lite fundersam hur de (och övriga tvingtillverkare) specar maxtrycket. Man kan ju få betydligt högre tryck om man klämmer ihop nåt litet än något som kräver hela spannet, då det som händer är att metallskenan böjer sig. Kan också vara så att metallskenan är ute ur ekvationen och det som begränsar trycket är något i spännmekanismen (mindre troligt).P Pysslarn skrev:
Angående att mäta kraften så vore det ett kul miniprojekt. Du kan gå till gymmet, lasta på rejält på smithmaskinen, fästa ena käften runt topp-profilen och andra runt stången o se vid vilken vikt tvingen inte längre orkar lyfta stången. Lite jobbigt att stången är rund men det finns kanske annan maskin med två plana interface.
Glöm ej att filma!
Fick plötsligt en känsla av att det är jag som är den svaga (!) länken i ett sådant test.Ola C skrev:Angående att mäta kraften så vore det ett kul miniprojekt. Du kan gå till gymmet, lasta på rejält på smithmaskinen, fästa ena käften runt topp-profilen och andra runt stången o se vid vilken vikt tvingen inte längre orkar lyfta stången. Lite jobbigt att stången är rund men det finns kanske annan maskin med två plana interface.
Glöm ej att filma!
//Ronnie