Frustrator Frustrator skrev:
Efter 2dagar på spa och med lite löpning mitt i så stannade vi till på Hornbach. Vi skulle tydligen kolla på krukor.

Blev borttappad av hustrun och innan hon hittade mig hann jag iaf rafsa ihop lite.[bild]
Lite klen skörd men helt ok givet förutsättningarna (y):D

nanowire nanowire skrev:
Lite klen skörd men helt ok givet förutsättningarna (y):D
Efter fredagens inköp av 4kg borax så vågade jag inte testa min lycka mer..

Frustrator Frustrator skrev:
4kg borax
Ok.. Nu blev jag väldigt nyfiken.. ;)

Idag kom de äntligen!

Mitt tvingsortiment är under all kritik så det var med stor glädje som jag för en tid sedan beställde mina första parallelltvingar. Bessey är ju mer eller mindre industristandard och jag har använt dem och vet att de är mycket bra även om jag har lite svårt (ovana tror jag) att komma överens med dem. Dock är de ju aningens dyra...

Så för att överhuvudtaget kunna köpa tvingar fick det bli Axminster Trade, benämns också "heavy duty" tror jag. Absolut inget nerköp, de har fått bra omdömen i många olika sammanhang.

Nyinköpta parallelltvingar och Festoolkopior av varumärket Axminster upplagda i en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag kunde jag hämta ut sex st 1000 mm tvingar på Postnord samt två st av Axminsters "Festoolkopior".
De känns gedigna och bra, bägge varianterna, mekanismen på de stora tvingarna beter sig som Besseys och käftarna verkar vara parallella oavsett avstånd.

Just de här tvingarna har ju en lite cool feature som kanske är roligare än användbar...

Parallelltvingar från Axminster Trade på ett golv med förpackningsmaterial.
Skapa konto

Handtaget kan vinklas ut för mer kraft i åtdragandet! Känns väl som en sällananvänd finess då jag är rädd att man snarare drar sönder tvingen än får någon praktisk nytta av finessen.
Om det finns ett enkelt sätt att mäta presstrycket testar jag gärna funktionen inom garantitiden. Tacksam för förslag.

När det gäller Festoolkopiorna är förvånansvärt nog inte skruven i linje med resten av tvingen på bägge två. Vet inte hur stort problem det innebär men de (äkta) Festooltvingar jag har är räta. Får kolla; även om det är stor skillnad i pris ska ju inte tvingen skjuta isär ämnen som man t ex limmar eller flytta ämnen eller sågskenan i förhållande till MFT-bordet när man vill spänna fast något. Återkommer ang detta.

//Ronnie

• Gilla
bulleribock och 9 till
  • Laddar…
nikasp
2000 för den här dyckertpickan med kvitto och ett års garanti kvar. Använd till ett kök så knappt några spår av användning. Mycket nöjd!

• Dewalt dyckertpistol och kompressor set på en träterrass, i bra skick med lite tecken av användning.
    Skapa konto
  • Gilla
hus520 och 7 till
  • Laddar…
Verktyg, tja förnödenheter, 20 liter hydraulolja till fräsen och svarvens växellåda. Bör räcka i 15-20 år kanske.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Verktyg, tja förnödenheter, 20 liter hydraulolja till fräsen och svarvens växellåda. Bör räcka i 15-20 år kanske.

Det är bra att ha sakerna hemma så man slipper ”köpa i panik” till överpris!
Den som spar har oftast roligare i längden!

stigen stigen skrev:
Det är bra att ha sakerna hemma så man slipper ”köpa i panik” till överpris! Den som spar har oftast roligare i längden!
Bara för att förtydliga så ingen blir vilseledd; I det här sammanhanget betyder ”spar” att köpa.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Bara för att förtydliga så ingen blir vilseledd; I det här sammanhanget betyder ”spar” att köpa.
Helt klart!
Men genom att köpa nu spara man med råge in prisstegringen dom närmaste 15-20 åren och med den eskalerande prisutvecklingen framöver på oljeprodukter blir det ett klipp!

• Gilla
ceson
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Idag kom de äntligen!

Mitt tvingsortiment är under all kritik så det var med stor glädje som jag för en tid sedan beställde mina första parallelltvingar. Bessey är ju mer eller mindre industristandard och jag har använt dem och vet att de är mycket bra även om jag har lite svårt (ovana tror jag) att komma överens med dem. Dock är de ju aningens dyra...

Så för att överhuvudtaget kunna köpa tvingar fick det bli Axminster Trade, benämns också "heavy duty" tror jag. Absolut inget nerköp, de har fått bra omdömen i många olika sammanhang.

[bild]

Idag kunde jag hämta ut sex st 1000 mm tvingar på Postnord samt två st av Axminsters "Festoolkopior".
De känns gedigna och bra, bägge varianterna, mekanismen på de stora tvingarna beter sig som Besseys och käftarna verkar vara parallella oavsett avstånd.

Just de här tvingarna har ju en lite cool feature som kanske är roligare än användbar...

[bild]

Handtaget kan vinklas ut för mer kraft i åtdragandet! Känns väl som en sällananvänd finess då jag är rädd att man snarare drar sönder tvingen än får någon praktisk nytta av finessen.
Om det finns ett enkelt sätt att mäta presstrycket testar jag gärna funktionen inom garantitiden. Tacksam för förslag.

När det gäller Festoolkopiorna är förvånansvärt nog inte skruven i linje med resten av tvingen på bägge två. Vet inte hur stort problem det innebär men de (äkta) Festooltvingar jag har är räta. Får kolla; även om det är stor skillnad i pris ska ju inte tvingen skjuta isär ämnen som man t ex limmar eller flytta ämnen eller sågskenan i förhållande till MFT-bordet när man vill spänna fast något. Återkommer ang detta.

//Ronnie
Är det 845:- /st som gäller?
https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-clamps-hd-parallel-jaw-clamp-ax945387

Får man inte Besseys för samma peng?
https://www.mytoolstore.de/95732/be...psmido&utm_medium=psm&utm_content=textanzeige

Tvingbehovet finns här nu och då, men jag lyckas aldrig klicka hem några.. :)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
@FredrikR Köpte dem på swedendro-tools.se. Priset är 520:- ex moms och den kan jag dra.
Frakten är gratis när man köper för tretusen eller mer. :)

[länk]

//Ronnie
Ah, tackar för tipset Ronnie!! (y):love:

P Pysslarn skrev:
Jag är lite fundersam hur de (och övriga tvingtillverkare) specar maxtrycket. Man kan ju få betydligt högre tryck om man klämmer ihop nåt litet än något som kräver hela spannet, då det som händer är att metallskenan böjer sig. Kan också vara så att metallskenan är ute ur ekvationen och det som begränsar trycket är något i spännmekanismen (mindre troligt).

Angående att mäta kraften så vore det ett kul miniprojekt. Du kan gå till gymmet, lasta på rejält på smithmaskinen, fästa ena käften runt topp-profilen och andra runt stången o se vid vilken vikt tvingen inte längre orkar lyfta stången. Lite jobbigt att stången är rund men det finns kanske annan maskin med två plana interface.

Glöm ej att filma!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Angående att mäta kraften så vore det ett kul miniprojekt. Du kan gå till gymmet, lasta på rejält på smithmaskinen, fästa ena käften runt topp-profilen och andra runt stången o se vid vilken vikt tvingen inte längre orkar lyfta stången. Lite jobbigt att stången är rund men det finns kanske annan maskin med två plana interface.

Glöm ej att filma!
Fick plötsligt en känsla av att det är jag som är den svaga (!) länken i ett sådant test. :D

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Fick plötsligt en känsla av att det är jag som är den svaga (!) länken i ett sådant test. :D

//Ronnie
Nädå. Ta med ett rejält järnrör som du kan använda som hävarm för att dra runt handtaget. Finns säkert också en del muskelbyggare på gymmet som är villiga att hjälpa till.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.