Byurn Byurn skrev:
Det där med WiFi i spishällen är lite som att vi har visst Bluetooth i vår nya handdukstork....
WiFi och BT i olika "onödiga" saker är väl bra om man vill automatisera?
 
A atomlab skrev:
WiFi och BT i olika "onödiga" saker är väl bra om man vill automatisera?
Jag har inte förstått varför vitvarorna skall vara uppkopplade. Ser ex inte finessen med att de säger att tvätten är klar och man är på jobbet eller att kunna fjärrstarta den då rådet är att inte köra tvätt/disk när man inte är hemma.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
då rådet är att inte köra tvätt/disk när man inte är hemma.
Alla följer inte det rådet. ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har inte förstått varför vitvarorna skall vara uppkopplade. Ser ex inte finessen med att de säger att tvätten är klar och man är på jobbet eller att kunna fjärrstarta den då rådet är att inte köra tvätt/disk när man inte är hemma.
Att kunna fjärrstarta dm/tm/tt så den är klar tills man kommer hem är något jag själv ska sikta på när nya maskiner ska införskaffas.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Att kunna fjärrstarta dm/tm/tt så den är klar tills man kommer hem är något jag själv ska sikta på när nya maskiner ska införskaffas.
Du skriver även tt. Fattar nog inte. Om du fyller torktumlaren med blöt tvätt innan du går hemifrån för att kunna fjärrstarta den ett tag innan du kommer hem, varför startar du den då bara inte också innan du går hemifrån?
 
DSM, alltså köra maskinerna när elen är billig, är en smart grej och då behövs uppkoppling. Tycker dock personligen att det är läskigt när man inte är hemma med tanke på hur snett det kan gå.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du skriver även tt. Fattar nog inte. Om du fyller torktumlaren med blöt tvätt innan du går hemifrån för att kunna fjärrstarta den ett tag innan du kommer hem, varför startar du den då bara inte också innan du går hemifrån?
Då får man ju inte färsktumlade kläder. Inget slår känslan av att dra på sig ett par 60-gradiga småfuktiga mjukisbyxor när man kommer hem från jobb:)
 
  • Gilla
Chaly och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du skriver även tt. Fattar nog inte. Om du fyller torktumlaren med blöt tvätt innan du går hemifrån för att kunna fjärrstarta den ett tag innan du kommer hem, varför startar du den då bara inte också innan du går hemifrån?
För att varma kläder är fint som snus. Men nej, just nu har vi inte den möjligheten. Men nästa gång nya maskiner ska fixas.
 
Ibland tycker jag det kunde varit skönt att veta när tvätten är färdig utan att behöva traska ner i källaren och gå till tvättstugan genom tre dörrar. Med dynamisk tvättid så kan det ju gå en del snabbare än vad displayen visar från början.

Får tvätten stå alltför länge i maskinen börjar den lukta unket.
 
ullberg
Och som ansvarig för att tråden gick lite OT sen i morse kör jag vidare i samma spår :) - vår tvättmaskin är numer också uppkopplad, där tycker jag det finns vissa poänger. verkligen ingen dealbreaker vid inköp, men ändå viss nytta.

Hällen däremot - känns orimligt, men så har jag inte laddat ner appen ännu, kanske blir jag helt frälst snart ;)

/U
 
ullberg ullberg skrev:
helt frälst snart
Helt fräst menar du ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ibland tycker jag det kunde varit skönt att veta när tvätten är färdig utan att behöva traska ner i källaren
Ja notifiering när det är klart verkar helt klart användbart!
 
Vi har tvätt och tork uppkopplade och är trevligt att få notis när de är klara. Speciellt då man kör med automatisk tvätt/tork som gör att tiden blir beroende på mängd och smutsighet. Sedan står maskinerna i ett rum där man inte hör dem från vardagsrummet.
Vi kör dem oftast när vi är hemma, så ger inte mycket för att starta dem hemifrån. Och i så fall tycker jag fördröjd start är bättre, där ställer man in när det skall vara klart.
 
Personligen tror jag att uppkopplade vitvaror är mest för tillverkarnas skull om det skulle uppstå ett problem kan de läsa av felkoder på distans innan de skickar en reparatör. Sen bygger man in några konsumentfunktioner för att rättfärdiga det hela och visa att man ligger i framkant när det gället IoT
 
För en tid sedan lyckades jag på något sätt förlägga min kära friluftskniv som varit med mig i utelivet under 37 år. Det är ett klassiskt mora-blad med skaft av renhorn som jag gjorde i träslöjden på högstadiet. Den är fortfarande i toppskick och ligger lika bra i handen som när jag gjorde den. Hoppet står till att den ligger kvar i en stuga någonstans långt borta men denna kommer troligen inte att ha någon besökare förrän tidigast nästa sommar. Jag behöver alltså en tillfällig ersättare men det visar sig naturligtvis att det finns mer än en modell att välja mellan. Även om det finns en mängd trevliga knivar där ute så ville jag inte gå till överdrift när det gäller kostnaden. Den självklara slutsatsen är ju då att jag bara tar någon av alla de mer eller mindre standard moraknivarna som redan ligger här hemma. Men lite nytt är ju också kul...
Tyvärr har jag ju som bekant lite svårt att bestämma mig så det fick bli några varianter att testa:

Samling av olika friluftsknivar och brynen arrangerade på ett vitt bord, inklusive Mora Kansbol och Companion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nerifrån räknat så har vi
  • Mora Kansbol - lite annorlunda med tunnare blad längst fram, verkar klart intressant. Multi-mount fästet ger ju lite nya möjligheter att fästa kniven på ryggsäcken eller i bilen.
  • Mora Companion - känns mycket trevlig, känns nog ganska optimal som allround-kniv för svenskt friluftsliv. Finns i ett antal trevliga färger.
  • Mora Eldris - En lite kompakt nyhet (ivarjefall för mig) som egentligen borde kunna funka till de flesta vardagsbestyren. Får lätt plats i stormköket.
  • Primus fällbar kökskniv - Skulle kunna vara perfekt till matlagning och får även denna lätt plats i stormköket.
Till höger ett litet dubbelsidigt diamantbryne för fältbruk samt en brynsten från Gränsfors till yxorna.

Slutligen, till vänster, har jag en Sissipuukko M95 med syntetslida designad för finska jägarförband. Egentligen inte den typ av kniv som jag brukar gilla med sitt renodlat militära utseende. Men när jag fick den i handen så blev jag riktigt förtjust. Det känns som 100% funktion utan några som helst onödiga estetiska detaljer. Bladet är 4,25 mm tjockt, lite tunnare än vad man brukar se på denna typen av knivar. Detta gör också att kniven är relativt lätt, strax över 200 gram. Det är alltså en kniv som är just en kniv och inte försöker låtsas att den är en yxa.

Sedan fick jag ju slänga med ett, för mig, ganska nödvändigt tillbehör också:
Röd första hjälpen-kit, märkt "LIFESYSTEMS POCKET FIRST AID KIT", ligger på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Bilderna landade visst upp-och-ned, hoppas jag lyckades fixa texten så ordningen blev rätt nu.
 
  • Gilla
pfb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.