NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Jag tänkte mest på alla avundsjuka grannar som vill hyra sen! :rofl:
Ja altraden är fina grejer! Bra köp!
Har själv layher men behöver utöka, tror dom är 100% kompatibla.
Vad fick du ge för den sektionen? Är det komplett med fötter och väggfästen?
Ja man får nog inte ha den ifred :)

Fick ge 19000 ink moms. Det färdiga paketet är för att bygga som på bilden, det kostar 16125 kr. Sen har jag lagt till fötter och lite sådant för att kunna bygga på bredden, någon extra del för att kunna ställa en ände på exempelvis en högre trappa, sparklister och några flexibla plattformshållare. Sen tillkom en dryg frakt på 2500 kr.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja man får nog inte ha den ifred :)

Fick ge 19000 ink moms. Det färdiga paketet är för att bygga som på bilden, det kostar 16125 kr. Sen har jag lagt till fötter och lite sådant för att kunna bygga på bredden, någon extra del för att kunna ställa en ände på exempelvis en högre trappa, sparklister och några flexibla plattformshållare. Sen tillkom en dryg frakt på 2500 kr.
Nu känns det bättre, det där var inga 1000 kr som man kan gömma i det månatliga kassaflödet. Men man skulle gärna ha dig som grannens granne, så man kan hyra skiten av dig!
 
jonmo jonmo skrev:
Nu känns det bättre, det där var inga 1000 kr som man kan gömma i det månatliga kassaflödet. Men man skulle gärna ha dig som grannens granne, så man kan hyra skiten av dig!
Ah, jag smög in den på månadens matkonto :surprised:
 
  • Gilla
Mike_the_pip3 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fick några bench dogs tillverkade :)
 
  • Sex nytillverkade bench dogs av rostfritt stål placerade på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur fungerar det när de är runda?
 
richardtenggren
johel572 johel572 skrev:
Hur fungerar det när de är runda?
Hålen är runda? Som MFT?
 
Jag tänkte snarare att man spänner mot en rund punkt och inte ett plan. Eller måste man spänna åt två håll?
 
richardtenggren
johel572 johel572 skrev:
Jag tänkte snarare att man spänner mot en rund punkt och inte ett plan. Eller måste man spänna åt två håll?
Precis, men de flesta verkar köra på denna utformning. Jag har inte byggt något bord ännu så kan inte uttala mig om hur det fungerar. Men det finns ju flera här inne som använder dessa som bör ha koll :)
 
ullberg
Runda är imho bättre när man vill nyttja vinkelrätheten i hålbilden, dvs använda två "dogs" i rad och sedan exv. en skena, antingen fast om man har ett MFT eller med raildogs i två vinkelräta hål (då kan man även nyttja de fasta "vinklar" hålbilden medför).

I ett sådant läge medför runda dogs att man inte behöver hålla koll på rotationen - "anslagspunkten" blir oberoende av rotation.

Något partiskt tycker jag dock att runda dogs med en avfasad sida är allra bäst, då kan man använda rund sida i ovanstående fall och flat när man bara spänner mot en dog eller när man vill ha stor anläggningsyta

/U
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om jag vill spänna mot mina runda dogs så brukar jag lägga en ekbit emellan för att födela ut trycket.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Grön-svart lastcykel framför en skylt med texten "FESTOOL" och lådor vid en mässa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vill buda på en grön-svart cykel?
 
ullberg
”Den enda festoolcykeln i sverige” - nja, kanske den enda brandade sådana men om jag är rätt informerad är bullitcyklarna designade utifrån festoolmått (av snickare) så egentligen är väl alla bullit festoolcyklar...

Nu verkar det ju vara för en god sak så om det lockar några extra budgivare skadar det väl inte...

/U
 
En Kapex 120. Här har Festool tänkt till riktigt ordentligt när dom gjorde designen då kapen är kompatibel och passar perfekt till kapbordet Mitrex 1800 XTFP :).

En Festool Kapex 120 geringssåg placerad på ett kapbord bredvid sorteringslådor och snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festool Kapex 120 gersåg på ett svart kapbord omgivet av trä och Verktygslådor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festool Kapex 120 gersåg monterad på ett Mitrex 1800 XTFP kapbord i en välorganiserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Toddbertuzzi och 22 till
  • Laddar…
Jag har varit på jakt efter en liten kompressor för småjobb och med så låg ljudnivå som möjligt. Köpte denna i dag och har nu testat den. Ljudnivån är befriande låg i jämförelse med mina andra skrammelburkar.

De angivna bullernivåerna som används i marknadsföringen för såna här typer av maskiner får man ta med en nypa salt.
Denna marknadsförs med 58 dBA. Jag gjorde en ordentlig mätning och mätte upp 66 dBA vilket ändå får anses vara väldigt bra för en sån här typ av maskin.

Portabel låg-ljudnivå kompressor från AERFAST med mätare och reglage ses på bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 6 till
  • Laddar…
Var hos hyvlar.se i tisdags, och fick med mig denna bok hem. Det finns så mycket där jag vill köpa, men jag har lovat mig själv att tagga ner lite innan jag har snickarboden byggd.
Bok om träslöjd med verktyg och handtillverkade objekt på omslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.