3 337 278 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag har för mig att forntidens fysiklektioner sa att noggrannheten på ett skjutmått var 0.1 mm och på en mikrometerskruv 0.01 mm. Det var dock "några" år innan digitala varianter dök upp...Daniel_N skrev:
Vi fick lära oss 0,05 på skjutmått och 0,01 på bygelmätskruv (var det rätt Mattias?!?). Men det var ett tag sen. 0,01 för skjutmått är det definitivt inte i alla fall. man ska ju komma ihåg att det är en extrem skillnad i precision på 0,01 och 0,05 (för att inte tala om 0,1).Alfredo skrev:
Kläm ihop skjutmåttet så att skänklarna möter varandra skruva försiktigt åt båda skruvarna tills du känner att de börjar bottna. Håll hela tiden ihop skänklarna. Öppna sedan den ena skruven ett halvt varv. Du kan släppa skänklarna nu. Skruva åt den andra tills måttet börjar gå trögt. Öppna försiktigt tills det går lätt igen. Gör sedan samma sak med den andra skruven. Kontrollera parallelliteten i skänklarna genom att mäta exempelvis skaftet på ett slipat borr längst ut och långt in på skänklarna.richardtenggren skrev:
Det står tydligt på vectrex bild att det tillåtna felet är +- 0,02mm, på denna modellDaniel_N skrev:
Det antagandet verkar vara baserat på metrologins (mätteknikens) gyllene regel, som säger att om man mäter med ett mätinstrument som är tio gånger noggrannare, än det man behöver mäta, kan man bortse från mätosäkerheten hos instrumentet. Ett digitalt skjutmått har vanligtvis en upplösning på 0,01 mm, slarvigt kallat för noggrannhet. Det betyder att du med all säkerhet kan mäta med med en noggrannhet på 0,1 mm, utan att ta hänsyn till temperatur, handhavande och andra faktorer, som kan påverka mätningen.Alfredo skrev:
Bästa typen av affärsuppgörelse. De blir av med grejerna. Du får dem gratis. Materialet blir inte återvunnet, utan återbrukat. Synd att man bor lite avsides där det är glest mellan containerns. Brukade hitta mycket bra saker i såna i ungdomen.FreQa skrev:
Idag kom denna
Fick andvända den direkt, och något som jag verkligen uppskattade är att den just kan ligga kvar på ämnet. Även vinkelskalan såg smutt ut.
Ganska stor dock, men förhoppningsvis inget som kommer störa.
Fick andvända den direkt, och något som jag verkligen uppskattade är att den just kan ligga kvar på ämnet. Även vinkelskalan såg smutt ut.
Ganska stor dock, men förhoppningsvis inget som kommer störa.
Medlem
· stockholms län
· 262 inlägg