Daniel_N Daniel_N skrev:
Att justera för 0,01mm fel känns väl dels lite OCD, dels som att man i vilket fall är igång med fel mätverktyg.
Jag har för mig att forntidens fysiklektioner sa att noggrannheten på ett skjutmått var 0.1 mm och på en mikrometerskruv 0.01 mm. Det var dock "några" år innan digitala varianter dök upp...

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har för mig att forntidens fysiklektioner sa att noggrannheten på ett skjutmått var 0.1 mm och på en mikrometerskruv 0.01 mm. Det var dock "några" år innan digitala varianter dök upp...
Vi fick lära oss 0,05 på skjutmått och 0,01 på bygelmätskruv (var det rätt Mattias?!?). Men det var ett tag sen. 0,01 för skjutmått är det definitivt inte i alla fall. man ska ju komma ihåg att det är en extrem skillnad i precision på 0,01 och 0,05 (för att inte tala om 0,1).

richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis, men det stör mig ändå, troligen OCD här också ;)
Mattias hur justerar man detta? Jag har två spårskruvar.

Jag har koll på knapparna, var mest för att belysa glappet jag upplever. Allt tenderar ju att fungera som det ska, precis när man ska visa det.
Kläm ihop skjutmåttet så att skänklarna möter varandra skruva försiktigt åt båda skruvarna tills du känner att de börjar bottna. Håll hela tiden ihop skänklarna. Öppna sedan den ena skruven ett halvt varv. Du kan släppa skänklarna nu. Skruva åt den andra tills måttet börjar gå trögt. Öppna försiktigt tills det går lätt igen. Gör sedan samma sak med den andra skruven. Kontrollera parallelliteten i skänklarna genom att mäta exempelvis skaftet på ett slipat borr längst ut och långt in på skänklarna.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har ett också, 200 mm. Synd att dem inte stänger av sig själva bara, och att man måste nolla dem varje gång(?)
Det behöver man inte, inte min i alla fall.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Vi fick lära oss 0,05 på skjutmått och 0,01 på bygelmätskruv (var det rätt Mattias?!?). Men det var ett tag sen. 0,01 för skjutmått är det definitivt inte i alla fall. man ska ju komma ihåg att det är en extrem skillnad i precision på 0,01 och 0,05 (för att inte tala om 0,1).
Det står tydligt på vectrex bild att det tillåtna felet är +- 0,02mm, på denna modell

S
P Pysslarn skrev:
Grattis @Skooda! Bara för nyfikenhetens skull, vad har du tänkt använda speedsquaren till och vad har den för noggranhet?

//Ronnie
(y) Den slank bara ner i kundkorgen, vet inte riktigt vad jag ska använda den till:oops: men jag fick iallafall med en instruktionsbok:) nogranheten är jag osäker på.

Instruktionsbok för Swanson snickarvinkel med diagram och formler för takstolskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Det antagandet verkar vara baserat på metrologins (mätteknikens) gyllene regel, som säger att om man mäter med ett mätinstrument som är tio gånger noggrannare, än det man behöver mäta, kan man bortse från mätosäkerheten hos instrumentet. Ett digitalt skjutmått har vanligtvis en upplösning på 0,01 mm, slarvigt kallat för noggrannhet. Det betyder att du med all säkerhet kan mäta med med en noggrannhet på 0,1 mm, utan att ta hänsyn till temperatur, handhavande och andra faktorer, som kan påverka mätningen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Köp och köp men containerfynd efter en affär som rensades. Fräscha akrylskivor i mängder. Det fanns en massa metallprofiler också men hade lite långt att gå med sakerna...
Genomskinliga akrylskivor staplade på en träyta, en del märken och repor syns.
Skapa konto

• Gilla
etjo och 5 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Köp och köp men containerfynd efter en affär som rensades. Fräscha akrylskivor i mängder. Det fanns en massa metallprofiler också men hade lite långt att gå med sakerna...
[bild]
Bra grejer det där, hur tjocka?

FreQa FreQa skrev:
[bild]
Bästa typen av affärsuppgörelse. De blir av med grejerna. Du får dem gratis. Materialet blir inte återvunnet, utan återbrukat. Synd att man bor lite avsides där det är glest mellan containerns. Brukade hitta mycket bra saker i såna i ungdomen.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Gärna tips om var, bor ju i alla fall i samma län. ;)

Idag kom denna :)

Fick andvända den direkt, och något som jag verkligen uppskattade är att den just kan ligga kvar på ämnet. Även vinkelskalan såg smutt ut.
Ganska stor dock, men förhoppningsvis inget som kommer störa.

• Ny Swanson snabbvinkelhake med vinkelskala och instruktionsbok på ett brunt bord.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet var/om man kan köpa en tom box, den med en röd fyrkant runt?
Är till förvaring av sågblad och övrigt!

• Blå och svart förvaringsbox märkt med "BOSCH", markerad med en röd fyrkant, omgiven av verktyg och tillbehör.
    Skapa konto
S Skooda skrev:
Två mätverktyg

[bild]
Vad heter den vänstra grejen, och var nånstans befann du dig när dessa slank ner i kundkorgen?

Hedens Hedens skrev:
Bra grejer det där, hur tjocka?
Tror dom är 5 mm. Vet inte idag vad jag ska ha dom till men tar heller ingen plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.