3 401 886 läst · 16 681 svar
3402k läst
16,7k svar
Dagens verktygsinköp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite sena julklappar! (Ernst P Jul-rea)
Domino med domino-systainer, LR-32 set, LR32-skena och sen en låda med expansionsbeslag som jag tänkte använda till lite systainer-förvaring i garaget.
Nu saknas bara tiden
Nolla dem varje gång? Så verkar inte min vara. Har ju bara haft den några timmar än dock. Men det var en av anledningarna till att jag uppdaterade från kinakvalisorten.richardtenggren skrev:
Fick hem en naken GOP 18V-28 idag, lite försenad födelsedagspresent från frun!
Va tvungen o beställa lite sågblad, slipplatta o slippapper också
Fick också den nya l-boxxen, va det ”tur” eller den är standard nu?
Va tvungen o beställa lite sågblad, slipplatta o slippapper också
Fick också den nya l-boxxen, va det ”tur” eller den är standard nu?
Medlem
· stockholms län
· 263 inlägg
Ärvde du instruktionsboken också? Har inte fått hem sågen än och den kanske är självförklarande, men jag hade gärna haft en manual på annat språk än holländska (som är det enda jag hittar på nätet) när jag ska byta blad osv.E EdwardPuzlemann skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 592 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 592 inlägg
Ja, eller jag kanske gör en höna av en fjäder, men mitt brukar få olika värden om man kör ”ihop” det efter man har nollat det. Nu är det bara hundradelar men ändå, försökte illustrera det med en film (det var lite svårt att filma och leka samtidigt):V vectrex skrev:
När jag köpte en likadan (min heter visserligen burgess bk3, men jag tror att det är samma maskin) kollade jag på den här mannen som gör en totalgenomgång av sin såg. Jag tycker nog att de filmklippen gav mer än instruktionsboken, men vill du ändå ha den kan jag försöka leta upp min och scanna.Kim Gyllenhorn skrev:
Det där tror jag bara är glapp i mekaniken. En hundradel är ju otroligt lite.richardtenggren skrev:
För övrig så nollar du inte genom att trycka där du trycker. Det är en knapp för att övergå till inkrementellt läge (nolla tillfälligt) och den återställs när du stänger av skjutmåttet. Du kan även återställa genom att hålla in samma knapp mer än 2 sekunder. Nollningen görs med knappen ovanför displayen (håll in).
På Mitutoyo kan man justera glappet med en (eller möjligen två) liten/små spårskruv/ar. Stryk alltid av mätytorna vid nollinställning och kontroll av nollan. Jag kontrollerar alltid nollan när jag ska mäta något. (OCD?)
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 592 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 592 inlägg
Precis, men det stör mig ändå, troligen OCD här ocksåV vectrex skrev:Det där tror jag bara är glapp i mekaniken. En hundradel är ju otroligt lite.
För övrig så nollar du inte genom att trycka där du trycker. Det är en knapp för att övergå till inkrementellt läge (nolla tillfälligt) och den återställs när du stänger av skjutmåttet. Du kan även återställa genom att hålla in samma knapp mer än 2 sekunder. Nollningen görs med knappen ovanför displayen (håll in).
Mattias hur justerar man detta? Jag har två spårskruvar.
Jag har koll på knapparna, var mest för att belysa glappet jag upplever. Allt tenderar ju att fungera som det ska, precis när man ska visa det.
mattiasp skrev:
Haha, nej, du behöver inte oroa dig. Att inte kontrollera nollan med ett digitalt skjutmått är snarare slarv än att det är OCD att kolla. Dessutom går det ju extremt snabbt. Att justera för 0,01mm fel känns väl dels lite OCD, dels som att man i vilket fall är igång med fel mätverktyg.