Lite prylar till min såg modifiering... mer om den snart, har redan tjuvstartat lite tråd kommer;)
Verktyg och tillbehör för sågmodifiering, inklusive skenor och klämmor på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
iSnobben och 2 till
  • Laddar…
Fick tips om en loppis
Allt för 100kr

• Samling av begagnade verktyg från en loppis, inkluderar skiftnycklar, hammare och sågar på ett träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
DennisCA och 5 till
  • Laddar…
Nån som vet tillverkare av den röda grejen? Tror att det är ett skruvstycke för att hålla sågar medan man vässar. Står mod120 på den.

Jag kan bekräfta att det är ett skruvstycke för sågvässning men jag vet lika litet om tillverkaren som du vet.

Själv föredrar jag ett skruvstycke som är lika långt som sågen. För mig som inte är så skicklig på att fila sågar är det mycket lättare att åstadkomma likadana tänder om jag får fila hela längden på en gång utan att ta paus och flytta fram sågen i skruvstycket.

Förresten gjorde du ett fantastiskt fynd för 100 kronor. Även om inte alla verktyg är riktigt bra så är det ett fynd.

Vad är det för verktyg som ligger mellan sylen och stämjärnet inuti skruvtvingen?

Lite osäker på exakt användningsområde men det är en smygvinkel med en 90graders böj i ändan av den slitsade delen.

Hur är kvaliteten på memo bahco hyvlar? Är den likvärdig stanley fast utan samlarvärdet?

Min begränsade erfarenhet är att de motsvarar ungefär en 70-tals engelsktillverkad Stanley. Det vill säga att de i allmänhet inte är bra som de är från fabrik men de är tillräckligt bra för att man med små insatser brukar kunna uppgradera så de blir bra.

Sätt ett par kvällar på att fila och skava och finjustera så har du med största sannolikhet en hyvel som i praktisk användning motsvarar en 1920-tals Stanley från de bästa åren men som saknar samlarvärdet.

Nanowire Vad för maskin sätter du slipbanden i? Fantiserar själv om en fin bandslip en dag, för knivmakning.

Man ska vara ute i tid!
Julaffisch med renar, tomten med verktygslåda och en släde full av presenter, varumärket Wera synligt.
Skapa konto

Behövde komma upp i fri frakt, så jag slängde in en sats 6mm stansar också. Lite osäker på storleken, kanske borde tagit 3mm istället.
Set av 6mm metallstansar ordnade i röd hållare med bokstäver och siffror på toppen.
Skapa konto

• Gilla
smilingcopycat och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag kan bekräfta att det är ett skruvstycke för sågvässning men jag vet lika litet om tillverkaren som du vet.
Det ser ut att vara Disstons modell från 1890-talet, men kan naturligtvis ha kopierats av annan tillverkare

E
jonmo jonmo skrev:
Man ska vara ute i tid!
[bild]

Behövde komma upp i fri frakt, så jag slängde in en sats 6mm stansar också. Lite osäker på storleken, kanske borde tagit 3mm istället.
[bild]
Var är stansarna köpt?

E epw skrev:
Var är stansarna köpt?
Köpte tutti från Conrad.

• Gilla
epw
  • Laddar…
Var på Jula idag och köpte två sortimentslådor, passade precis lagom i lådan. För se när lust, tid och energi finns att sortera upp innehållet från de påsar och burkar som är fulla med blandade skruv, spik, muttrar, krokar mm.
Flerfärgade sortimentslådor ordnade i en större låda, redo för att organisera skruvar och smådelar.
Skapa konto

fahlis fahlis skrev:
Det ser ut att vara Disstons modell från 1890-talet, men kan naturligtvis ha kopierats av annan tillverkare
Ja ser verkligen ut som ett sånt, men det står enbart mod120 på mitt. Så antagandet om att det är en kopia stämmer nog bra.

Idag kom denna:)
Kartong till en Stihl RE 129 PLUS högtryckstvätt med bilden och specifikationer på flera språk.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.