3 337 322 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag kan bekräfta att det är ett skruvstycke för sågvässning men jag vet lika litet om tillverkaren som du vet.
Själv föredrar jag ett skruvstycke som är lika långt som sågen. För mig som inte är så skicklig på att fila sågar är det mycket lättare att åstadkomma likadana tänder om jag får fila hela längden på en gång utan att ta paus och flytta fram sågen i skruvstycket.
Förresten gjorde du ett fantastiskt fynd för 100 kronor. Även om inte alla verktyg är riktigt bra så är det ett fynd.
Vad är det för verktyg som ligger mellan sylen och stämjärnet inuti skruvtvingen?
Själv föredrar jag ett skruvstycke som är lika långt som sågen. För mig som inte är så skicklig på att fila sågar är det mycket lättare att åstadkomma likadana tänder om jag får fila hela längden på en gång utan att ta paus och flytta fram sågen i skruvstycket.
Förresten gjorde du ett fantastiskt fynd för 100 kronor. Även om inte alla verktyg är riktigt bra så är det ett fynd.
Vad är det för verktyg som ligger mellan sylen och stämjärnet inuti skruvtvingen?
Min begränsade erfarenhet är att de motsvarar ungefär en 70-tals engelsktillverkad Stanley. Det vill säga att de i allmänhet inte är bra som de är från fabrik men de är tillräckligt bra för att man med små insatser brukar kunna uppgradera så de blir bra.
Sätt ett par kvällar på att fila och skava och finjustera så har du med största sannolikhet en hyvel som i praktisk användning motsvarar en 1920-tals Stanley från de bästa åren men som saknar samlarvärdet.
Sätt ett par kvällar på att fila och skava och finjustera så har du med största sannolikhet en hyvel som i praktisk användning motsvarar en 1920-tals Stanley från de bästa åren men som saknar samlarvärdet.
Man ska vara ute i tid!
Behövde komma upp i fri frakt, så jag slängde in en sats 6mm stansar också. Lite osäker på storleken, kanske borde tagit 3mm istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövde komma upp i fri frakt, så jag slängde in en sats 6mm stansar också. Lite osäker på storleken, kanske borde tagit 3mm istället.
Logga in
Skapa konto
Var på Jula idag och köpte två sortimentslådor, passade precis lagom i lådan. För se när lust, tid och energi finns att sortera upp innehållet från de påsar och burkar som är fulla med blandade skruv, spik, muttrar, krokar mm.
Logga in
Skapa konto