findus42 findus42 skrev:
Har en sådan liggande i grovbygglådan som jag aldrig använder. Föredrar Atle som ryms i bältet.
[bild]
Åker inte på montering utan den. Givetvis i kombination med min Estwing Framinghammer 23 oz.
Har länge undrat vad Atle är gjord av med tanke på vilka påfrestningar jag utsätter den för. Segt och hårt i kombination. Svårförenade egenskaper.

Mvhy Findus[/QUOTE
]
Håller med att den är bra men dragskruven slet jag av ganska snart!

Verktyg vet jag väl inte, men jag hämtade en Thrunite TN12-ficklampa idag tillsammans med två 18650 och en laddare. Är nöjd än så länge, men den har inte fått vara med utomhus än.

Den lilla spånsugen har fått en storebror.

Stor stationär spånsug i grönt, med uppsamlingskärl och anslutna slangar, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FreQa@
Det stämmer. Det hade jag glömt då jag genast bytte ut den mot en bättre som sitter där än ;).
Mvh Findus

Ville ha en kompressor för vardagssysslorna som fotbollar och pooler och cykeldäck. Köpte en mitsutomo för 999kr och då ingick dyckertpistoletten:rofl:
Röd Mitsutomo-kompressor med mätare och dyckertpistol för vardagssysslor.
Skapa konto

Köpte mig ett till lite större svärd. Det till vänster är till en annan standardsåg. Skulle tro att det är 13 alt 14".

• Två kedjesågsvärd på arbetsbänk, ett större märkt "STIHL" och ett mindre märkt "Husqvarna".
    Skapa konto
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Surfade in på blocket igårkväll och vips hade man köpt sig en GCM 8 SJ och GTA 3800. Inte ofta man hittar ouppackade "begagnade" verktyg :) man känner sig onekligen som en skummis när man kommer hem 23.00 med bilen full i verktyg :p

Fick bärhjälp av frugan helt klart lite tur att det gick in i bilen. (Lexus gillar inte fällbara baksäten, blir att kolla upp innan nästa bilköp)
Oanvända Bosch GCM 8 SJ såg och GTA 3800 stativ i originalförpackning i ett hem.
Skapa konto
Kvinna bär en ouppackad Bosch GCM 8 SJ såg i en kartong i trapphus på natten.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Surfade in på blocket igårkväll och vips hade man köpt sig en GCM 8 SJ och GTA 3800. Inte ofta man hittar ouppackade "begagnade" verktyg :) man känner sig onekligen som en skummis när man kommer hem 23.00 med bilen full i verktyg :p

Fick bärhjälp av frugan helt klart lite tur att det gick in i bilen. (Lexus gillar inte fällbara baksäten, blir att kolla upp innan nästa bilköp)
[bild] [bild]
Helt rätt att hon får ta grejerna och du ansvaret!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Till mitt försvar så bar jag både bordet och ansvaret, bordet väger en gnutta mer än sågen :p

Fick för ett par dagar sedan hem min första 3d skrivare, varit sugen på en länge. Har igång första printen nu och det ser imponerande ut. Det är en Zortrax M200 och jag kör med deras egna slicer. Är det någon som har tips på ett designprogram? Är helt färsk på cad så helst ett enklare. Drog hem Fusion och kag hoppas det inte är så svårt, eller ska man köra på 1-2-3 eller vad det heter?

/Sami

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Idag blev det inköp av min första kap/geringssåg. Valet föll för en Metabo KGS 216 M. Första projektet blir att såga dörrfoder och golvsockel men än så länge står den ouppackad i verkstan:)
Nyinköpt Metabo KGS 216 M kap/geringssåg med extra sågblad, ouppackad och klar för användning.
Skapa konto

richardtenggren
SamiHus SamiHus skrev:
Fick för ett par dagar sedan hem min första 3d skrivare, varit sugen på en länge. Har igång första printen nu och det ser imponerande ut. Det är en Zortrax M200 och jag kör med deras egna slicer. Är det någon som har tips på ett designprogram? Är helt färsk på cad så helst ett enklare. Drog hem Fusion och kag hoppas det inte är så svårt, eller ska man köra på 1-2-3 eller vad det heter?

/Sami
Jag kör NX då jag har det på jobbet, lite dyrt att köpa privat, men har tidigare haft studentversioner av Solidedge, Solidworks.
Har även kört Fusion då det finns till mac, fungerar till enklare saker men gillar det inte.

Redigerat:
Har kört NX, solidworks och proe. Har man en gång caddat i NX känns andra program redigt B eller tom C och D i jämförelse.

Hursomhelst, onshape ser rätt intressant ut för att vara gratis https://www.onshape.com

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
En enkel skiss (de röda linjerna är 45-gradersstrecken):

[bild]
tittar man noga på vinkeljärnet så ser man dom 2st 45graderna och hur vinkel avläses :) men svårt för alla även för mig.. använde handsågen mycket ^^

NX, Solid Edge, Solidworks och Inventor är ganska lätta att sätta sig in i men är dyra för en privatperson.

Fusion 360 är gratis och fungerar helt okej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.