nikasp
Var kan man hitta Wolfcrafts Undercover (pocket hole) jig i Sverige? Gärna i butik. UJK verkar sämre och jag är för snål för Kreg, inget riktigt behov exakt nu men lite reparation och tankar har jag. Lyckas inte riktigt googla mig till annat än fuffensfirmor som Wellindal.se.

nikasp
Tack! Har hela 7 minuters promenad från jobbet till Stockholmsbutiken :)

Frustrator Frustrator skrev:
Typ den här jiggen?
[länk]

Inte dagens men idag för tio år sedan. Men nu ska solberga in i verkstaden. Sista spiken i (slöjdgubbe-)kistan...?
En sak är iaf säker, nu blir det en rejäl Hessagroggfest:beer:
Gammal sliten träbearbetningsmaskin utomhus redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
patst577 och 6 till
  • Laddar…
Öppnad kartong innehållande nya snickeriverktyg från Veritas, inklusive en Bevel-Up Jointer Plane och Smoother Plane.
Skapa konto
Ni vet hur det är: man bestämmer sig för att köpa någon liten grej men när man ändå håller på kikar man runt lite för att spara pengar på frakten. När man ändå håller på.

Dessvärre har jag fått lite kalla fötter beträffande putshyveln efter att jag dragit mig till minnes en japansk video där de hyvlade under mikroskop och visade effekten av olika inställningar på spånbrytare. Men det produceras trots allt hyvlar bevel-up? Det kanske räcker att kompensera med annan vinkel? Att dela blad mellan alla hyvlar i ungefär samma storlek känns ändå bra.

• Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Dessvärre har jag fått lite kalla fötter beträffande putshyveln efter att jag dragit mig till minnes en japansk video där de hyvlade under mikroskop och visade effekten av olika inställningar på spånbrytare. Men det produceras trots allt hyvlar bevel-up? Det kanske räcker att kompensera med annan vinkel? Att dela blad mellan alla hyvlar i ungefär samma storlek känns ändå bra.
Helt övertygad om att det kommer gå väldigt bra med de hyvlarna. Det viktigaste är bara att du har ett smidigt sätt att bryna dem på.

Vad är det folk hyvlar egentligen?

nanowire nanowire skrev:
Helt övertygad om att det kommer gå väldigt bra med de hyvlarna. Det viktigaste är bara att du har ett smidigt sätt att bryna dem på.
Jag får urslag ur ask med både min stöthyvel och min jackplane. Den senare delar stål med både putshyveln och rikten och det var egentligen det som satte igång det här. Nu sicklar jag allt, men det känns inte bra för fingrarna. Därav sickelhyveln. (Hälften av namnen är dålig översatta från engelska och heter släktet någonting annat.)

• Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Polacoloco Polacoloco skrev:
Mest kök.

Trä?
:)

Jag hyvlar allt som är bredare än 25cm..eftersom min elektronslukande hyvel inte tar mer än så..

Sen hyvlar jag det mesta andra som är mindre också, så länge jag inte har krav på produktionshastigheten uppifrån..

Tre antika trähyvlar på gräsmatta, något slitna med stål från EA Berg och etikett "NÄÄS" på ena hyveln.
Skapa konto

Gårdagens loppisfynd: tre trähyvlar i skapligt skick för 60 pix styck. Alla har stål från EA Berg och det står "NÄÄS" på rubanken annars har jag inte undersökt dem så noga. Ni som har koll på hyvlar får gärna ge input :).

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
S
S Skooda skrev:
Kan det vara från [länk]
Ja varför inte? Tack för ledtråden :)

F fiskbuggaren skrev:
Jag får urslag ur ask med både min stöthyvel och min jackplane. Den senare delar stål med både putshyveln och rikten och det var egentligen det som satte igång det här. Nu sicklar jag allt, men det känns inte bra för fingrarna. Därav sickelhyveln. (Hälften av namnen är dålig översatta från engelska och heter släktet någonting annat.)
Jag tycker ask är väldigt snällt vad gäller urslag, iaf om jag undviker plankor med vilda ådringar o vändande fiberriktningar (vilket det inte brukar vara så mycket i ask).

Hoppsan, slant på fingret å det blev en blå Bosch elhyvel samt en excenterslip från axminister :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.