3 333 114 läst · 16 497 svar
3333k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Var kan man hitta Wolfcrafts Undercover (pocket hole) jig i Sverige? Gärna i butik. UJK verkar sämre och jag är för snål för Kreg, inget riktigt behov exakt nu men lite reparation och tankar har jag. Lyckas inte riktigt googla mig till annat än fuffensfirmor som Wellindal.se.
Verktygstokig
· Halland
· 7 539 inlägg
Typ den här jiggen?nikasp skrev:
https://www.slojd-detaljer.se/sorti...iga-verktyg-tillbehor/borr-och-skruvjigg-2021
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessvärre har jag fått lite kalla fötter beträffande putshyveln efter att jag dragit mig till minnes en japansk video där de hyvlade under mikroskop och visade effekten av olika inställningar på spånbrytare. Men det produceras trots allt hyvlar bevel-up? Det kanske räcker att kompensera med annan vinkel? Att dela blad mellan alla hyvlar i ungefär samma storlek känns ändå bra.
Helt övertygad om att det kommer gå väldigt bra med de hyvlarna. Det viktigaste är bara att du har ett smidigt sätt att bryna dem på.F fiskbuggaren skrev:Dessvärre har jag fått lite kalla fötter beträffande putshyveln efter att jag dragit mig till minnes en japansk video där de hyvlade under mikroskop och visade effekten av olika inställningar på spånbrytare. Men det produceras trots allt hyvlar bevel-up? Det kanske räcker att kompensera med annan vinkel? Att dela blad mellan alla hyvlar i ungefär samma storlek känns ändå bra.
Vad är det folk hyvlar egentligen?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag får urslag ur ask med både min stöthyvel och min jackplane. Den senare delar stål med både putshyveln och rikten och det var egentligen det som satte igång det här. Nu sicklar jag allt, men det känns inte bra för fingrarna. Därav sickelhyveln. (Hälften av namnen är dålig översatta från engelska och heter släktet någonting annat.)nanowire skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 539 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gårdagens loppisfynd: tre trähyvlar i skapligt skick för 60 pix styck. Alla har stål från EA Berg och det står "NÄÄS" på rubanken annars har jag inte undersökt dem så noga. Ni som har koll på hyvlar får gärna ge input .
Kan det vara från http://www.naas.se/sloejden/
Jag tycker ask är väldigt snällt vad gäller urslag, iaf om jag undviker plankor med vilda ådringar o vändande fiberriktningar (vilket det inte brukar vara så mycket i ask).F fiskbuggaren skrev:Jag får urslag ur ask med både min stöthyvel och min jackplane. Den senare delar stål med både putshyveln och rikten och det var egentligen det som satte igång det här. Nu sicklar jag allt, men det känns inte bra för fingrarna. Därav sickelhyveln. (Hälften av namnen är dålig översatta från engelska och heter släktet någonting annat.)