3 328 928 läst · 16 490 svar
3329k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
För ett antal år sedan var jag in i ett höghusbygge i Shouzou. I lägenheten fanns en avlämningspunkt för vatten, en för avlopp och en för el. När allt var gjutet och klart kom rörmokaren respektive elektrikern och bilade upp för installation av rör och elkablage! Sanslöst dumt!
Hur jag än letar hittar jag inte den där filmen. Här är iaf en nestor som skrivit lite:nanowire skrev:
http://contrib2.wkfinetools.com/hendricksJ/onLapping/onLapping-01.asp
Nja det vet jag inte precis. Jag jobbar en del där och ser hela tiden hur man jobbar och det som är ganska typiskt är att man mycket ofta har undertak, både i kontor, industri och lägenheter vilket medför att man drar det mesta vad gäller el, signalkabel, VA och annat i undertaket vilket går väldigt fort. Man har en mycket hög hastighet på att få upp betongstommarna till husen och att sen köra upp lite hål i betong bjälklagen är ett litet problem och det lilla som skall fräsas in i väggar är relativt lite eftersom man kör mycket i slitsar från tak och ner mellan våningarna.Toddbertuzzi skrev:
Så hastigheten är högre än byggen här i Svedala och sen kan man naturligtvis diskutera vad som är rätt eller fel. Jag är inte övertygad om att våra metoder alltid är de rätta. Kvalitén på slutprodukten variera i det oändliga från mycket bra till riktigt dåligt. Men det varierar ju här också.....
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
OK, då gör/gjorde man lite olika mao.oceanis skrev:Nja det vet jag inte precis. Jag jobbar en del där och ser hela tiden hur man jobbar och det som är ganska typiskt är att man mycket ofta har undertak, både i kontor, industri och lägenheter vilket medför att man drar det mesta vad gäller el, signalkabel, VA och annat i undertaket vilket går väldigt fort. Man har en mycket hög hastighet på att få upp betongstommarna till husen och att sen köra upp lite hål i betong bjälklagen är ett litet problem och det lilla som skall fräsas in i väggar är relativt lite eftersom man kör mycket i slitsar från tak och ner mellan våningarna.
Så hastigheten är högre än byggen här i Svedala och sen kan man naturligtvis diskutera vad som är rätt eller fel. Jag är inte övertygad om att våra metoder alltid är de rätta. Kvalitén på slutprodukten variera i det oändliga från mycket bra till riktigt dåligt. Men det varierar ju här också.....
Håller med om att vi måste vara ödmjuka och inte tro att vi inte är världsmästare i allt. I just nämnda stad Suzhou Industrial Park grävde man först ut ett rasternät av "kanaler" för att sedan gjuta betongvalv och därpå vägnätet. Med mindre servicebilar kan man komma åt underhåll för VA, el, fiber och eventuellt annan infrastruktur. Skitsmart!
I ett fabriksbygge nere i Shenzen så gjordes platsbygdes dörrposter och dörrar på plats med ytterst primitiva verktyg. Resultatet blev häpnadsväckande bra, låt vara att allt var i olika dimensioner! Även skrivborden byggdes på plats med enkla handverktyg. Inga fancy Festoolmaskiner där inte!
Jag köpte dessa: http://www.ebay.co.uk/itm/142173809721nanowire skrev:
För en bra video, gå med i "Unplugged Woodworkers" på FB, och sök i gruppen på diamond paste. Det finns en post från 21a sep 2016 som visar hela processen.
Jag har velat länge kring det här. Jag har ju egentligen tillräckligt med skruvdragare för de flesta uppgifter man kan råka ut för. Bortsett från att jag ibland har känt att det skulle underlätta med vinkel- och excentertillsatser. Självklart kunde jag inte heller bestämma mig för vilken maskin jag helst ville ha. Med DRC:n får man ju både kraft på lågväxel och hastighet på högväxel. Det ville jag ha. Men då får man inte någon möjlighet till excenter... Å ena sidan -å andra sidan... Ähvafan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder