Isakare Isakare skrev:
I brist på att jag inte hittar några skivor, eller har en svarv och kan svarva en adapter, inhandlades en billig bänkslip.
Den skakar en smula som billiga maskiner brukar göra.
Den gröna KEF från 70 talet snurrar nära nog helt ljudlöst, den har nog en kvalitet maskiner inte har idag.
Axeln är 13 mm, och det verkar ingen tillverka längre.
[bild][bild]
Skulle inte typ något som denna passa den gamla maskinen?
Draper 99568 Silicon Carbide Bench Grinding Wheels 120G (150mm x 20mm) https://amzn.eu/d/5VXC1pT
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Efterlängtad suktan så kunde jag inte hålla mig längre
Jobbar med dörrar. Förlängt min för att kunna manövrera den när jag står upp.
Förlängd dörrmekanism i trä med stång för manövrering, placerad på golvet bland byggmaterial och kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopiera gärna.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nanowire och 13 till
  • Laddar…
Det blev en storebror och en lillebror.

JÄKLAR vad stor den stora är...och JÄKLAR vad liten och söt den lilla är ;)

Två triangulära vinkelhakar från Hultafors, en stor och en liten, ligger på en grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellanbrorsan finns redan sedan tidigare :)


/Jocce
 
  • Gilla
Gudahov och 15 till
  • Laddar…
S
findus42 findus42 skrev:
Jobbar med dörrar. Förlängt min för att kunna manövrera den när jag står upp.
[bild]
Kopiera gärna.

Mvh Findus
Stanley har tydligen en modell man kan använda foten till. Aldrig testar själv dock.
 
  • En fot använder Stanley-verktyg för att lyfta eller hålla upp ett objekt under byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Denna är dock stor som ett hus
 
Jag är väldigt svag för välorganiserade saker, även om jag inte är så bra på att leva upp till det. Blir lite knäsvag varje gång jag ser en sortimentlåda med en massa välordnade skruvar, muttrar, brickor eller vad som helst. Lite för många sådana har följt med hem från Lidl och liknande. Ingen aning om vad jag ska ha en platsask med 200 vingmuttrar till, men nu har jag en sån. Sä till om ni behöver några, så är det bara att komma och hämta. Mina två söner är autisktiska och jag har ingen som helst aning om var de fått det i från.

Den här gången var det inte bara min besatthet som styrde, utan priset var så att lådan kom på köpet och jag behövde fylla på med papper.
Sortimentlåda med sandpapper i olika former och storlekar organiserade i fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mrgerbik och 17 till
  • Laddar…
Köpte en batteridriven gräsklippare som komplement till roboten. En Scheppach 20v. Har väl inga större förhoppningar på den men den kostade bara 995 kr på Bauhaus så jag kunde inte låta bli.
Batteridriven gräsklippare av märket Scheppach 20v med blå och svarta detaljer står på en nyklippt gräsmatta med odlingslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är väldigt plastig men klipper gräs som den ska, är liten (32cm bred) och lätt och smidig att jångla runt där inte roboten kommer åt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag är väldigt svag för välorganiserade saker, även om jag inte är så bra på att leva upp till det. Blir lite knäsvag varje gång jag ser en sortimentlåda med en massa välordnade skruvar, muttrar, brickor eller vad som helst. Lite för många sådana har följt med hem från Lidl och liknande. Ingen aning om vad jag ska ha en platsask med 200 vingmuttrar till, men nu har jag en sån. Sä till om ni behöver några, så är det bara att komma och hämta. Mina två söner är autisktiska och jag har ingen som helst aning om var de fått det i från.

Den här gången var det inte bara min besatthet som styrde, utan priset var så att lådan kom på köpet och jag behövde fylla på med papper.
[bild]
När man dör ska de efterlevande ha nått att fundera på "Vad tusan skulle han med allt till ??"
En fd ganne avled för nått år sen, han stod mest vid staketet, rökte pipa o pratade.
Mina grannar fick hjälpa till och röja, de efterlevande var okända släktingar 100 mil bort som inte ville ha alla prylar, utan bara få huset sålt.
En lada fylld till taket med verktyg och maskiner, inget gammat rostigt skräp, utan det mesta oanvänt snyggt organiserat, inpackat och skyddat.
Som en sa: Han hade inte en spade och en kofot, utan 25 av varje....oanvända, och säkert 5000 nya borrar.
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Fattigmans MFT från Wolfcraft blev det efter många års fördröjning. Bestämde mig för ett bra tag sedan då Amazon.se haft det lägsta priset men med mycket lång leveranstid. Nu gick det att få hem ett bord på tre veckor så det blev affär. Mycket stabilt bord dock med en annan multipel av 32mm hålbild: 128mm cc jämfört med den vanliga 96mm "standarden". Dock behöver man adaptrarna för fäste i aluminiumskenorna. Håldiameter på 20mm. Imponerad av Amazon att få hem ett 30kg paket med gratis hemleverans från Tyskland


Wolfcraft arbetsbord stående på en altan. Bordsskivan har flera hål och är försedd med olika tillbehör och en instruktion. Gräs och stenar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mrgerbik och 14 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Fattigmans MFT från Wolfcraft blev det efter många års fördröjning. Bestämde mig för ett bra tag sedan då Amazon.se haft det lägsta priset men med mycket lång leveranstid. Nu gick det att få hem ett bord på tre veckor så det blev affär. Mycket stabilt bord dock med en annan multipel av 32mm hålbild: 128mm cc jämfört med den vanliga 96mm "standarden". Dock behöver man adaptrarna för fäste i aluminiumskenorna. Håldiameter på 20mm. Imponerad av Amazon att få hem ett 30kg paket med gratis hemleverans från Tyskland


[bild]
Räknas ett bord för 3000 som fattigmans? Jag förväntade mig typ 300 snarare
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
T
N naikon skrev:
Räknas ett bord för 3000 som fattigmans? Jag förväntade mig typ 300 snarare
jo festool kostar väl runt 10k :)

Men det där bordet såg int dumt ut. Tur jag inte behöver ett sånt

(sa han och ljög.... )
 
  • Gilla
IgelSpikey
  • Laddar…
N naikon skrev:
Räknas ett bord för 3000 som fattigmans? Jag förväntade mig typ 300 snarare
Allt är relativt. När jag jobbat med huset på utsidan så har jag använt Kreg-bockar KWS500 i kombination med olika reglar och skivor beroende på behov av storlek på bordet. När jag köpte ett Kreg-par så väntade jag länge på erbjudande i Sverige men köpte till slut ett par för 2x1750:-. Veckan efter jag fick leverans var priset 1400:-/styck. Surt sa räven.. Nu kostar de 2200:-/styck. Nu när jag jobbar med detaljer inne i huset så kände jag att jag behövde bättre precision i bordet med tillbehör. Så det blev detta Wolfcraft

Arbetsbord utomhus med Kreg-bockar KWS500, en plywoodskiva och verktyg, inklusive en cirkelsåg, hörselkåpor, tvingar och en lång linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Sambon log lite när jag sa att hellre hade fått en batteri hyvel. Men det kanske blir en sån nästa gång ;)
Var har du köpt sopsettet.
 
N Nudå skrev:
Var har du köpt sopsettet.
Haha, jag minns inte tyvärr, kan varit allt från Maxi till ClasO.
 
Hep Hep skrev:
Jag är väldigt svag för välorganiserade saker, även om jag inte är så bra på att leva upp till det. Blir lite knäsvag varje gång jag ser en sortimentlåda med en massa välordnade skruvar, muttrar, brickor eller vad som helst. Lite för många sådana har följt med hem från Lidl och liknande. Ingen aning om vad jag ska ha en platsask med 200 vingmuttrar till, men nu har jag en sån. Sä till om ni behöver några, så är det bara att komma och hämta. Mina två söner är autisktiska och jag har ingen som helst aning om var de fått det i från.

Den här gången var det inte bara min besatthet som styrde, utan priset var så att lådan kom på köpet och jag behövde fylla på med papper.
[bild]
Att ha ordning på sandpapper är underskattat, eller abranet som min d150-sys är fylld med.

Jag är lika dan, ibland när jag har för mycket att göra köper jag en till systainer och organiserar något som irriterat mig. Det ökar sannolikheten från 20 till 80 % att hitta det nästa gång jag behöver det och effektiviserar också nycket när grejorna används.
Två exempel i olika stadier av pågående försök att bromsa entropin: Öppen och stängd systainer med olika verktyg och tillbehör, inklusive ett sandpapperfack, i en verkstadsmiljö. Rör och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.