J JFrisk skrev:
Tjusigt! Jag är också sugen på en sån, kan dock varken bestämma mig för diameter eller vidd. Att diametern inte räcker till är jag inte bekymrad över, men ger ju lite andra skärdata än en större. Min såg har 300mm klinga, blir lite låg skärhastighet med 150mm då, samtidigt som en mindre känns mer lämplig att sätta i vertikalfräsen om det skulle "behövas", 2-300mm känns lite olustigt där. En smalare går ju göra flera snitt med medan en bred inte går göra smalare snitt än klingbredden med...
Nu slipper man kompromissa på bredden iaf, EU's (EN 847) första dadostack med 203mm 6-20mm
https://www.toolbox.se/sv/produkt/e/12006/cmt-dado-klinga-d203-z12-d30-k6-20/
Förpackning av orange verktygsklingor, CMT Orange Tools, Dado Pro set, skär olika storlekar, tillverkat i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Men med den så måste man ju ha axel och inte "bricka eller tapp" som de flesta bordsågar har?

boschkenta
Ja, EU-sålda sågar är väl konstruerade så att man inte ska kunna få in en dado, godkänd eller ej?

Annars mycket intressant

Har dock hört att Hikoki c10j har axel. Kollade nu på någon unboxing video och det verkar stämma

• Inuti mekanism, möjligtvis styrspak eller del av simulator, komplex uppbyggnad, metallkomponenter, kablar, svart och silver.
    Skapa konto
A atomlab skrev:
Men med den så måste man ju ha axel och inte "bricka eller tapp" som de flesta bordsågar har?
De flesta bordsågar har väl en axel?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
De flesta bordsågar har väl en axel?
Jag har det inte på någon utav mina. Festool, makita och Bosch

A atomlab skrev:
Jag fattar nog inte vad du menar.

• Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag fattar nog inte vad du menar.
Alla har ju såklart axel. Men dom jag har och de flesta jag sett har en infästning som gör att man inte får på mer än en klinga. För att få på 20mm cmt måste man ju ha 20mm "material" för att det ens skall få plats.

På festool är det en skruv man skruvar in i axeln. På Hikokin är det en gängad axel med mutter

• Inuti en tennismaskin, synliga kastmekanismer, metallstrukturer, och en bollrör. Teknisk, sportutrustning.
    Skapa konto
  • Motorsågsklinga närbild, tandad, använd, inklämd bland sågdelar, konstruktionsdetaljer, ingen synlig person.
    Skapa konto
A atomlab skrev:
Alla har ju såklart axel. Men dom jag har och de flesta jag sett har en infästning som gör att man inte får på mer än en klinga. För att få på 20mm cmt måste man ju ha 20mm "material" för att det ens skall få plats.

På festool är det en skruv man skruvar in i axeln. På Hikokin är det en gängad axel med mutter
Då är jag med :)

A atomlab skrev:
Jobbigt. jag har en makita 2704. Nu blev jag tvungen att gå ut i garaget och titta. Såg först ut som att du hade rätt och jag ville inte skruva ner maskinen. Så jag tittade på nätet istället. Verkar fungera. Har jag missuppfattat något?

https://www.icmsmakita.eu/CMS/custom/fi/attachments/part_drawings/EN/2704N.pdf

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
M maglin skrev:
Jobbigt. jag har en makita 2704. Nu blev jag tvungen att gå ut i garaget och titta. Såg först ut som att du hade rätt och jag ville inte skruva ner maskinen. Så jag tittade på nätet istället. Verkar fungera. Har jag missuppfattat något?

[länk]

[media]
Yes. På den verkar det vara rätt. På min är det dock en skruv man skruvar in i axeln. Som synd är.

Edit:
Nä se på fan. Det är mutter på min 2704 med.

Då blir det inköp!

• Rostig skruv i träpanel, närbild, trasig konstruktion, underhåll behövs, ljuset skiner uppifrån, otydlig bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Blå luftkompressor på golvet med orange spiralslang och tryckmätare, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Från en överjävligt högljudd 6L Stanley till en underbart tyst 24L från Biltema. Steget 98=>76 db är enormt!
Inte alltid man är lika nöjd med en Biltema-pryl och den här räcker för mina behov 😊

• Gilla
F_man och 11 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
[bild]
Från en överjävligt högljudd 6L Stanley till en underbart tyst 24L från Biltema. Steget 98=>76 db är enormt!
Inte alltid man är lika nöjd med en Biltema-pryl och den här räcker för mina behov 😊
Den är väl dessutom oljefri? Finfint för färgspruta.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den är väl dessutom oljefri? Finfint för färgspruta.
Eller blåsa ren bilen kanske :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Eller blåsa ren bilen kanske :)
Mixa inte de två bara..

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.