Eld skrev:
Angående sänksågar. I GDS test så vann Mafell: [länk]
Testet är från 2009.. :)

Dock kan väl mycket väl Mafell vara en vinnare än idag men.

Suhagg skrev:
Jag ska skaffa lite maskiner. Kommer ha en gersåg men vill ha en rejäl handklinga också.
Den behöver inte vara jättelätt och smidig prioriterar att jag kan såga det mesta.

66mm sågdjup är det lite?
Tänk på att monstersågarna v-ä-g-e-r!!! Du blir vansinning om du skall klättra på tak och kapa råspont och måste släpa på ett monster. Köp en 55mm till att börja med om du inte har behov av mer och så komplettera. Mer erfarna medlemmar kan säkert räkna upp vilka sågar som är lämpliga till vad, men känn alltid på sågen och fundera på om du kan leva med vikten.

Titta gärna också på om det finns sågskenor till sågen. Skenor är underbart att ha, även om man som jag bara har en hemmagjord.

/Anders

Mikael_L
Jag håller med.
Själv går jag ibland och fluktar efter någon liten lätt 40mm såg. Vill väl egentligen att en sådan borde väga 2kg, men ibland är dom lika "tunga" som de lättare 55mm. :x

Men jag tipsar dig suhagg om en Hitachi C6BUY.
Som ger nästan samma sågdjup som klingstorleken över, trots sin 165 klinga.

Redigerat:
Jag har en C6BUY till salu om någon är intresserad :)
Inkl två skenor 2 klingor och väska..

nikasp
Jag har en begköpt C6BU2 där sågbordet och klingan inte är i vinkel som du säger. Tog ett jäkla tag innan jag kom på det. Den ville liksom suga fast när man kör på skena eller mot ett långpass. Hur och var har du brutit för att få tillbaka dem parallella?

Norell skrev:
Bjäbb, bjäbb, i den perfekta världen finns alltid fina avställningsytor och man behöver inte ställa ifrån sig sågen på golvåsar, balkongräcken, taknockar, skyliftar osv..äh, jag har bara behövt knäcka till den en eller kanske två gånger under tiden jag har haft den, vet inte hur eller med vilken behandling den blivit sned utan bara konstaterat att den varit ur vinkel.

Utan tvekan skulle jag nominera/rekommendera Mafell KSS 400, som jag har ,eller KSS 60 med lite mer djupt.

Kanske halvt off-topic.

Om man (jag) vill köpa ha en cirkelsåg med klyvkniv - är det bara Hitachi (C6BU2, C7BU2) som har det?

Har spanat lite (inte på sänksågar utan cirkelsågar med "normala" storlekar på klinga, typ 160 - 210 mm) och det ser ut som att de flesta Bosch, Makita etc inte har klyvkniv...? Inte alltid det framgår av näthandlarna text om de har det. På bilderna är ju ofta klingskyddet nere så det är svårt att se.

nikasp
Jag beställde en ny C6BU2 fån Hylte Lantmän, 1739 kr med frakt vilket är riktigt bra. Den begagnade jag köpte var tappad så sågbordet var lite stukat och chassit hade en rejäl spricka. Inte enkelt att se. Tar det på kontot för dåliga affärer.

C6BUY är väl fortfarande den såg jag planerar köpa, jag behöver nog den extra storleken. Om inget annan nytt kommit på marknaden.

nikasp
Jag velade lite där men vill inte ha en för stor klump för att klyva lite panel och liknande. Får lösa senare om jag måste klara 45° snitt i reglar (C6BU2 klarar bara 39 mm då tror jag).

Jag har redan en liten grön bosch pks-40 så jag kan satsa på något större. Även om boschen inte är så trevlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.