Det blev CS 55:an för min del. Mycket trevlig handklinga! Det finns både positivt och negativt att säga, men inget av det negativa har hittills vägt tillräckligt tungt. Jag köpte till inköpspris via en bekant. Inte så dumt...

Positivt: det finns styrskena att köpa samt bra specifikationer i övrigt. Liten och smidig!!! Motorbroms. Möjlighet till utsug. Et cetera. Et cetera.
Negativt: högre pris på styrskenan jämfört med t ex Bosch men det beror väl på att den inte säljer i samma kvantitet. Ingen klyvkniv, men det har jag inte hunnit sakna ännu.

Har mest sågat OSB och klyvt enstaka reglar, och jag är riktigt nöjd! Ska naturligtvis prajsranna på originalskenan, men ett hett alternativ är helt klart kombinationen rätskiva och några bra tvingar.

Sammanfattningsvis kan jag inte göra annat än att varmt rekommendera cirkelsågen Milwaukee CS 55! :)
 
Marcus J skrev:
Det blev CS 55:an ... Ingen klyvkniv, men det har jag inte hunnit sakna ännu...
Nu låter jag nog som en dagisfröken, men en klyvkniv är typiskt en sådan sak som man inte saknar förrän det hänt en olycka... skaffa en innan dess för din egen skull.
 
Min GKS65CE har ju som bekant ingen klyvkniv..men, med risk för att verka lite mindre klipsk ;)

Jag har inte märkt behov av den på 2år jag använt den? Alltså jag försöker inte förringa en klyvknivs värde!
Däremot undrar jag om det kan vara konstant elektroniken i Boschen som gör den mindre kastvänlig?
Eller har jag helt enkelt haft tur, eller bra grepp?

Sågat mycket skivor, bänkskivor, klyvt lite plank (innan bordssågen inhandlades), rivit lite garage mm.
 
bygga_bo skrev:
Nu låter jag nog som en dagisfröken, men en klyvkniv är typiskt en sådan sak som man inte saknar förrän det hänt en olycka... skaffa en innan dess för din egen skull.
Hur fixar man en sån?
 
FredrikR skrev:
Min GKS65CE har ju som bekant ingen klyvkniv..men, med risk för att verka lite mindre klipsk ;)

Jag har inte märkt behov av den på 2år jag använt den? Alltså jag försöker inte förringa en klyvknivs värde!
Däremot undrar jag om det kan vara konstant elektroniken i Boschen som gör den mindre kastvänlig?
Eller har jag helt enkelt haft tur, eller bra grepp?

Sågat mycket skivor, bänkskivor, klyvt lite plank (innan bordssågen inhandlades), rivit lite garage mm.
Med sågen hållen som cirkelsåg/sänksåg, det som kan hända är att sågen blir klämd och går trögt, eller om den är stark, kastar bakåt, eller i värsta fall uppåt.

Med sågen vänd upp och ner som bordssåg, det som kan hända är att biten klättrar upp på sågen och trycks mot dig. Med en klen såg kan det i sin tur innebära att sågen kläms av materialet mellan bord och anhåll, inte troligt du kan hålla emot själv. Men med en stark såg blir det en mycket farlig projektil, den kommr inte att stanna sågen.

Så har du en klen såg och bra teknik kan du slippa problem. Har du bra, mycket bra, teknik, kan du slippa problem med en stark såg. Men har du en stark såg, och missar en enda gång, kan det innebära förfärligt mycket. Även om du inte är vampyr är en träpåle körd genom kroppen med ett par hästkrafters tryck en farlig upplevelse.

--- Mats ---
 
Jag funderar på om 'konstant elektroniken' (eller vad nu Bosch kallar de) gör vad den kan för att minska ev kast när det får tungt?
1800W är väl att anse som rätt så 'ok' när det gäller cirkelsågar!?

Kanske en anledning att slanta upp för en TS55 ;)
(med viss skämtsam ton)
 
FredrikR skrev:
Jag funderar på om 'konstant elektroniken' (eller vad nu Bosch kallar de) gör vad den kan för att minska ev kast när det får tungt?
1800W är väl att anse som rätt så 'ok' när det gäller cirkelsågar!?

Kanske en anledning att slanta upp för en TS55 ;)
(med viss skämtsam ton)
Motorbromsen när du skrämt släpper knappen är bästa räddningen. Konstantelektroniken gör att sågen i ett läge där det börjar knipa tar i lite extra och kanske fixar det, men också tar i lite extra och om klingan inte klarar matchen mot materialet, ökar risken för ett kast.

1800 Watt är ok (alternativt mycket nog för att vara farligt beroende på hur du vill se det), men fortfarande klent jämfört med 380 volts bordssågar, som i princip aldrig fastnar, de kastar.

--- Mats ---
 
Marcus J skrev:
Hur fixar man en sån?
Tja, du borde kunna köpa en sådan från någon av Milwaukees återförsäljare. Jag utgår från att den finns som tillbehör om den inte kommer med sågen.
 
Förstår inte att tjatet går vidare om Bosch nya cirkelsågar som levereras utan fena. Skulle jag få en sådan så säger jag det igen, det är bara att Claima den då den är felkonstruerad. Att ha som ursäkt att det har gått bra dom senaste 2 åren är samma sak som att säga att jag har kört bil utan bälte i 10-20 år och det har aldrig varit ett problem. Betyder det att om någon skulle köpa en bil utan bälte så skulle ni vara likgiltiga till det??
 
bygga_bo skrev:
Tja, du borde kunna köpa en sådan från någon av Milwaukees återförsäljare. Jag utgår från att den finns som tillbehör om den inte kommer med sågen.
Tack för tipset! Jag ska kolla upp detta, när jag ändå ska ta reda på vad originalsågskenan kostar.
 
P
men bosch egna klyvkniv då som dom har på GKS 160 och GKS 55?? funkar inte dem att ha på tex GKS 65?
och isåfall finns det fäste för klyvkniv på GKS 65?

finns att köpa som reservdel från gamla(nya???) GKS 65, kanske kan vara åt isåfall? 21 kr kostade den enligt reservdels listan
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har en Hitachi C6MFA
Hitachi_Cirkels__48d74d5a7f367_160x120.jpg

Saknar tyvärr klyvkniv och det finns NOLL chans att eftermontera någon då pendelhuven inte har slits och det inte finns plats i bordet för någon kniv. Ja förutom att det givetvis saknas fästen för någon kniv också då. :surprised:

Idag skulle jag aldrig köpt denna såg. Tycker att jag var dumsnål helt enkelt.

Det har inte berett mig några stora problem, än. Inga riktiga farligheter har heller uppstått.

Men helt klart har det jammat fast mer eller mindre nån gång då och då, med ojämna snittytor som följd. Det är inte lika roligt att arbeta då.
Något anings till kast har jag också haft, inget riktigt farligt, men med en reva någonstans i virket som resultat.

Som sagt, idiotiskt att klyvkniven har börjat försvinna, och mycket märkligt att seriösa aktörer tar bort den.
 
Har idag kapat flera 45x195 reglar med milwaukee cs 55:an. Den är oerhört lättjobbad. lätt att hantera och styra så det blir fina snitt. Framför allt är den lätt och smidig. Är mycket nöjd med köpet av den i förra veckan.

Appropå klyvkniven. Jag har aldrig tidigare saknad en sådan, men efter att ha läst denna tråden testade jag kasteffekten på sågen. Måste hålla med tidigare skrivare. Det blir rätt otäcka kast med maskinen när klingan fastnar. Kasten kom när regeln nöp om klingan så den nästan stannade. Går det att eftermontera en klyvkniv? Om man kan sätta på en klyvkniv på den här sågen tycker jag den är otroligt bra.
/peter
 
Nimajneb skrev:
Förstår inte att tjatet går vidare om Bosch nya cirkelsågar som levereras utan fena. Skulle jag få en sådan så säger jag det igen, det är bara att Claima den då den är felkonstruerad. Att ha som ursäkt att det har gått bra dom senaste 2 åren är samma sak som att säga att jag har kört bil utan bälte i 10-20 år och det har aldrig varit ett problem. Betyder det att om någon skulle köpa en bil utan bälte så skulle ni vara likgiltiga till det??
Det har något med regler att göra vill jag minnas, tror det skrivits om det här någonstans. Kravet för handcirklar på klyvkniv ska enligt det ryktet vara borttaget. Håller dock med om att det är värdelöst. Nyper det ordenligt är det kneppigt nog att hålla i en liten handcirkelsåg på säg 1000W, då kan man ju bara föreställa sig hur det blir när en stor sticker iväg, som GKS 85 på 2200W... Har frågat en Boschdemonstratör om det också, och han kunde inte svara på varför de slutat med knivarna. På gamla GKS85 var det för övrigt klyvkniv.
 
Mr Handyman skrev:
Det har något med regler att göra vill jag minnas, tror det skrivits om det här någonstans. Kravet för handcirklar på klyvkniv ska enligt det ryktet vara borttaget. Håller dock med om att det är värdelöst. Nyper det ordenligt är det kneppigt nog att hålla i en liten handcirkelsåg på säg 1000W, då kan man ju bara föreställa sig hur det blir när en stor sticker iväg, som GKS 85 på 2200W... Har frågat en Boschdemonstratör om det också, och han kunde inte svara på varför de slutat med knivarna. På gamla GKS85 var det för övrigt klyvkniv.
det jag vet är att EU tvingade bort ett tidigare krav i dom "germanska" länderna på klyvknivar. Klyvfenan har inte varit obligatorisk i dom latinska länderna, enligt min erfarenhet så bygger det på att man i första hand jobbar med plattmaterial och inte klyver plank där. Lobbyister påverkade lagstiftarna och menade att dom Germnaska reglerna stred mot den fria handeln. (Någon latinsk tillverkare utan fena måste sponsrat, alternativt så klagade Franska snickare på att dom inte kunde ta med sig sågen o jobba i Tyskland...)
Finns säker fler teorier varför det vart som det vart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.