Med dagens bästa handcirkelsåg menar nog de flesta att sågen är lämplig för alla typer av sågningar. Men är det verkligen så?

Det skiljer mellan att klyva 2" virke och att justera innertaksplattor. Och en mängd arbetsuppgifter däremellan. Vidare bör vi göra skillnad mellan klyvning och kapning.

Enligt min uppfattning bör en mindre såg ha högt varvtal och noggrant anpassad styrning på lämplig skena. Klyvkniv ej erforderlig.

Handcirkelsåg för grövre dimensioner hör hemma i en helt annan dimension, särskilt om den används för klyvning. Då krävs skydd.

per
 
Jag ska skaffa lite maskiner. Kommer ha en gersåg men vill ha en rejäl handklinga också.
Den behöver inte vara jättelätt och smidig prioriterar att jag kan såga det mesta.

66mm sågdjup är det lite?
Hade först tänkt mig denna
Makita 5703RK 190mm Circular Saw 1300w motor 66mm Depth of Cut
http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...ith-1300w-motor-66mm-depth-of-cut-p-2224.html

Men sen kom tankarna på 85mm sågdjup

Boschen var prisvärd

Bosch GKS85 235mm Circular Saw 2200w* motor 85mm Depth of Cut c/w Toolbag & Extra Blade
http://www.power-tools-pro.co.uk/bo...pth-of-cut-cw-toolbag-extra-blade-p-5338.html

Dyr men jag antar den är "bäst" men priset är lite väl :(

Hitachi C9BU2 235mm Circular Saw 2000w* motor 86mm Depth of Cut
http://www.power-tools-pro.co.uk/hi...ith-2000w-motor-86mm-depth-of-cut-p-5068.html

Varför är denna £50 billigare?
(heavy duty Fluorine Polymer coated base, electric brake,)???

Hitachi C9U2 235mm Circular Saw 2000w* motor 86mm Depth of Cut
http://www.power-tools-pro.co.uk/hi...saw-2000w-motor-86mm-depth-of-cut-p-5067.html
 
Redigerat:
sök på cirkelsåg så hittar du rätt
55mm räcker för dom flesta
 
Nimajneb skrev:
sök på cirkelsåg så hittar du rätt
55mm räcker för dom flesta
Tack. Hur ser jag att Makitan jag valt har sån klyvare eller vad det kallas som många pratar om? Dvs att den inte kilar fast i materialet så lätt.
 
Klyvkniv måste sågen ha.

Dom flesta förordar Hitachi's 55a 6BU2 om det nu inte är en sänksåg man vill ha istället.
Ska man inte ha en sänksåg så skulle jag titta efter:
Cirkelsåg med Klyvkniv, motorbroms och skena.

Men är avskten att främst såga i skivor så är sänksågen klockren.
 
pernitta skrev:
...Klyvkniv ej erforderlig.

Handcirkelsåg för grövre dimensioner hör hemma i en helt annan dimension, särskilt om den används för klyvning. Då krävs skydd.

per
Jo, man brukar resonera så. Men i praktiken bör alla cirkelsågar ha klyvkniv. Jag sågade nämligen golvspån nu på morgonen, och det nöp ordentligt. Jag skulle tro att det beror på att golvspånet inhandlades i söndags, och hade varit i uppvärmt utrymme i ca 36 timmar. Tillverkaren rekommenderar 6-7 dagars tillvänjning av golvspånet. Så länge hade jag inte tid att vänta. Jag hade således en fuktgradient i materialet, vilket ger upphov till spänningar. (Den som inte nu kan gissa sig till vad gradient betyder kan googla det)

För övrigt kan jag rekommendera Mafell KSP55F om man bara skall ha en handcirkelsåg
 
Samma såg fast storleken större (som din ursprungliga Makita i storlek)
 
suhagg, posta inte samma fråga i flera trådar
 
Är CS55 Milwuakee och AEG KS 55 C liknande? Tänker AEG och Milwaukee gör väl samma sticksågar osv?
Tycker AEG:n ser väldigt trevlig ut, kommentar?
 
Har kört mycket cirkelsåg , mest på jobbet . Är snickare , mest utomhusjobb , sen 30 år . Har de sista 10 åren mest använt olika modeller av hitachi , gillat dom .
För 2 veckor sen fick vi nya grejer , 2 små med 55mm sågdjup , en större med ca 70 mm båda från protool . Mycket bra ! Blev " vän" med dom direkt . Tex. klingskyddet inger förtroende på ett helt annat vis , de verkar tåla den misshandel det blir när flera olika personer använder samma maskiner ute i regn å rusk , kapar 2"x4 delar pywood skivor ( gärna 3 -4 åt gången) . KÖP !
 
Svårt att förstå hur ni kan diskutera "bästa handcirkelsågen" utan att någon nämner Mafell. Lite som att jämföra Tyska bilar och helt glömma bort att Mercedes finns...
 
Eld skrev:
Svårt att förstå hur ni kan diskutera "bästa handcirkelsågen" utan att någon nämner Mafell. Lite som att jämföra Tyska bilar och helt glömma bort att Mercedes finns...
Jodå, kolla inlägg #96
 
Jämförelsen mellan Mafell och mercedes var väl lite felaktig, när tyska bilar diskuteras så vill man ju helst glömma bort merca.
 
Jag har haft en MB som jag sålde efter ett halvår. Den hade inga likheter med en Mafellsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.