OK, här kommer mina reflektioner om Hitachin.

Nja - INGET är bättre på C6BU2 jämfört med C6BU i mitt tycke!
Efter några sågningar har teflonet försvunnit = svarta ränder.
Den är onödigt större/klumpigare.
Den har en utväxt i pannan, enligt Hitachi ska det vara ett krav från EU att maskinerna ska vara två-handsmanövererade, man ska alltså hålla i den plastklumpen med vänstern när man sågar vilket gör att klingskyddsspaken ej kan manövereras som man vill.
Adidaslooken.

Vad gäller båda maskinerna:
Klingskyddet kärvar i viss vinkel när man kör över materialet, blir dock bättre när man lär känna sågen.
Vek konstruktion av infästningen av sågbordet, klingan hamnar ur vinkel när man stött till bordet eller tappat sågen, finjusteringen med insexnyckel bör inte användas för att kompensera då gradskalan inte kommer att stämma längre utan man får bryta tillbaka bordet med kofoten och milt våld.
Inget mått för hur djupt man ställt klingan.

Nåväl, på 2:an kan man göra följande förbättring - den runda knoppen som låser höjdjusteringen byter plats med vingmuttern som låser vinkeljusteringen fram, då kan man hålla i klingskyddsspaken med tummen som man brukar vilja.
Sedan ska det enligt Hitachi inte finnas någon elektronik eller liknande i den stora onödiga EUplastklumpen så den kan man såga bort och exempelvis fylla hålet med epoxi eller liknande, jag har inte gjort den operationen själv ännu men det dröjer nog inte.

Jo förresten, en förbätting finns på 2:an iallafall - siktet är i metall.

Over and out.
 
Mr Handyman skrev:
Väldigt rolig recension, och som jag tidigare antytt blir man ju sugen på en Festool pendelhuvssåg.

Jag förstår inte riktigt hur Boschskenan fungerar, eller hur den var tänkt att fungera. Som det ser ut sitter det ju en "lös" eller delvis separat del av skenan till höger på den första bilden, och den är borta i den andra, ett resultat av klyvningen. Men sågar man alltså åt andra hållet efter justeringen eller? Den fasade kanten är till vänster och kanten med gummilisten är till höger.

Är en sån skena att rekommendera till den som har en dito Boschsåg?


Den högra delen av skenan på den vänstra bilden är den som är bortsågad för att ge plats åt gummilisten.
Sågar du efter den fasade oginalkanten så sågar man som sagt en mm utanför skenan och det det blir urslag.
Bosch har adaptrar å glidskor för att sågen ska kunna löpa efter gummilisten (som skenan såg ut innan jag satte sågen i den). Men jag tycker det verkar klumpigare samt att man tappar lite vitsen med skenan om man ska ha massa tillbehör som kanske glappar å ska ställas in varje gång man plockar fram klingan.
Jag har själv inte klämt på dessa tillbehör och ska därför inte "såga dom" :D
Jag är nöjd med skenan som den ser ut idag och rekomenderar den.
 
Hej festool har vad jag kallar nollpunktslutning (klingan flytar sig inte i sidled när man vinklar klingan) hoppas ni förstod.
Det har väl inte C6BU2 som dom flesta verkar gilla .I mitt tycke en väldigt ovärderlig sak Jag tittade på en sån i dag verkar i mitt tycke en mycket sämre såg än festool.
ps jag hittade föresten en äldre variant av C6BU2 i ett skåp i verkstan .(bortglömd)

MVH Pär H
 
"Den högra delen av skenan på den vänstra bilden är den som är bortsågad för att ge plats åt gummilisten.
Sågar du efter den fasade oginalkanten så sågar man som sagt en mm utanför skenan och det det blir urslag."

Så här långt är jag med på tåget. "glidskor och adaptrar" är jag också med på. Är det de som är tillbehören alltså? De måste man väl bara ställa in när man tagit bort dem och satt dit igen. Kan ingen bara enkelt beskriva hur skenan och sågen fungerar i originalskick? Vad fyller den där till synes ihopskarvade högerdelen av skenan för funktion? (Alltså den som är bortsågad).

Vidare undrar jag hur det hänger ihop att du skriver "(som skenan såg ut innan jag satte sågen i den)." och sen "Jag har själv inte klämt på dessa tillbehör och ska därför inte 'såga dom'" För det första är väl inget ACME-citat?
 
Mr Handyman skrev:
Vidare undrar jag hur det hänger ihop att du skriver "(som skenan såg ut innan jag satte sågen i den)." och sen "Jag har själv inte klämt på dessa tillbehör och ska därför inte 'såga dom'" För det första är väl inget ACME-citat?
Jag jobbar ihop med TMB, och Boschklingan + skenan är hans.:)

TMB mailade Bosch och frågade om hans maskin var tvungen att kopplas ihop med en adapter för att använda skenan, men svaret blev nej. Klingan är tänkt att löpa längs den fasade metallkanten utan skumgummi.
Troligtvis behövs den bredare (numer bortsågade) delen av skenan när man använder glidsko/adapter tillsammans med någon av Bosch's andra handklingor. Mao en skena till alla sågar.

Skenan och sågen funkar ok ihop i originalskick, men efter modifieringen av skenan blir det 100% tack vare skumgummikantens funktion som splitterskydd.
På bild ett, när skenan är i originalbredd, är sågen tänkt att föras mot kameran.
På bild två, efter modifieringen, sågar man från kameran och bortåt.

Gav det svar på dina funderingar?
 
Daniel_N skrev:
Hur är förresten de olika parallellanslagen till de olika sågarna?
Bosch och Hitachi skickar med den gamla vanliga standardmodellen. Mao inget att hetsa upp sig över.

Festool har bara parallellanslag som tillbehör, och det ser ut som ovanståendes modeller fast med lägre anläggningsyta mot arbetstyckets kant.
 
ClasseClas skrev:
Det är kanske std med gummikabel på alla dessa sågar?
Ja. Jag tror inte att det säljs maskiner med något annat i proffssegmentet.
 
Norell skrev:
Vek konstruktion av infästningen av sågbordet, klingan hamnar ur vinkel när man stött till bordet eller tappat sågen, finjusteringen med insexnyckel bör inte användas för att kompensera då gradskalan inte kommer att stämma längre utan man får bryta tillbaka bordet med kofoten och milt våld.
Att dom skulle ha en vek konstruktion håller jag inte med om. Så vitt jag vet så är dom uppbyggda på samma vis som de flesta andra handklingor, och i jämförelse så ser Boschen's infästning lite klenare ut.
Om man måste justera bordet med en kofot efter användning så beror det snarare på felaktigt handhavande än en bristfällig konstruktion.

Det vore intressant att veta om det finns någon såg som du anser är robustare uppbyggd än CBU-sågarna?
Jag har aldrig tidigare hört något negativt om dom, dom rekommenderas flitigt av diverse användare och är, enligt de säljare jag har pratat, med en ohotat storsäljare bland proffskonsumenter. Det känns knappast som en slump.

Norell skrev:
Inget mått för hur djupt man ställt klingan.
De sågar som har en mm-skala har den oftast "inklämd" på skyddskåpans baksida, vänd mot handtaget. Att man inte har satsat på något mer lättavläsligt än så beror nog på att handklingan sällan behöver ställas med sådan precision. I 95 % av fallen kapar man saker och behöver inte ta hänsyn till underlaget.
Har man det precisionsbehovet så blir det ju ändå mer exakt att mäta med tumstocken mot bordet.

pär h skrev:
Festool har vad jag kallar nollpunktslutning.. Det har väl inte C6BU2 som dom flesta verkar gilla. I mitt tycke en väldigt ovärderlig sak.
Nej, det är bara Festool som har den funktionen, men eftersom Hitachin inte kan köras på styrskena spelar det mindre roll -man byter bara sikte.
I mitt tycke är tiltfunktionen tämligen onödig, speciellt då sågdjupet blir så begränsat på denna storlek av sågar. Jag har nyttjat den max 3 gånger under mina 18 år i branschen.
Till kapning/klyvning med lutande snitt blir det lättare, och bättre, att använda en bordssåg.

pär h skrev:
Jag tittade på en sån i dag verkar i mitt tycke en mycket sämre såg än Festool.
Absolut, Festools såg är vassare på alla punkter. Och dubbelt så dyr som Hitachin.
Det var inte min tanke att låta sågarna "tävla" mot varandra, utan snarare att påvisa vad som skiljer i olika prisklasser på proffsmaskiner. Att det blev just den här trion beror på att det är just dom sågarna som jag har tillgång till.
 
Det är sant att festool är dubbelt så dyr men JAG tycker det verkligen är värt det för sågen är minst trefaldigt så mycket bättre.

MVH Pär H
 
Mikael_L
ACME skrev:
...klipp...
I mitt tycke är tiltfunktionen tämligen onödig, speciellt då sågdjupet blir så begränsat på denna storlek av sågar. Jag har nyttjat den max 3 gånger under mina 18 år i branschen.
Till kapning/klyvning med lutande snitt blir det lättare, och bättre, att använda en bordssåg.
....
Jag vet ju inte riktigt vad du jobbar med, men jag tycker väl instinktivt att en snickare borde tilta lite oftare än så.

T.ex. att såga nederdelen av fasadpanelen längs en riktbräda, och samtidigt gera en droppnäsa.
Kapa om lite på ställen där man glömt eller missat vinkeln, men redan råkat spika fast regeln (eller vad det nu är).
Kapa i befintliga konstruktioner vid tillbyggnader.

Innan jag glömmer det: Mycket bra recension.
 
ACME skrev:
Om man måste justera bordet med en kofot efter användning så beror det snarare på felaktigt handhavande än en bristfällig konstruktion.
Bjäbb, bjäbb, i den perfekta världen finns alltid fina avställningsytor och man behöver inte ställa ifrån sig sågen på golvåsar, balkongräcken, taknockar, skyliftar osv..äh, jag har bara behövt knäcka till den en eller kanske två gånger under tiden jag har haft den, vet inte hur eller med vilken behandling den blivit sned utan bara konstaterat att den varit ur vinkel.



ACME skrev:
Det vore intressant att veta om det finns någon såg som du anser är robustare uppbyggd än CBU-sågarna?
Nix, har inte undersökt.

ACME skrev:
...ohotat storsäljare bland proffskonsumenter. Det känns knappast som en slump.
Sant, det är en bra såg, jag gillar bara gamla modellen bättre.

ACME skrev:
De sågar som har en mm-skala har den oftast "inklämd" på skyddskåpans baksida, vänd mot handtaget. Att man inte har satsat på något mer lättavläsligt än så beror nog på att handklingan sällan behöver ställas med sådan precision. I 95 % av fallen kapar man saker och behöver inte ta hänsyn till underlaget.
Har man det precisionsbehovet så blir det ju ändå mer exakt att mäta med tumstocken mot bordet.
Jojo, kan så vara men:
1. Ett arbetsmoment med tumstocken har sluppits, det finns ju en grov skala för graderna och den har du/man nog inte velat vara utan?
2. Vore en simpel sak att stansa in på en "proffsmodell"

Sen är det ju skönt att gnälla av sig lite oxå..
 
Mikael_L skrev:
Jag vet ju inte riktigt vad du jobbar med, men jag tycker väl instinktivt att en snickare borde tilta lite oftare än så.
T.ex. att såga nederdelen av fasadpanelen längs en riktbräda, och samtidigt gera en droppnäsa.
Kapa om lite på ställen där man glömt eller missat vinkeln, men redan råkat spika fast regeln (eller vad det nu är). Kapa i befintliga konstruktioner vid tillbyggnader.
Jo, jag jobbar som snickare. Jag har väl varit skonad från moment där jag måste använda klingan på det viset, men dom gånger jag har sågat i vinkel så har det varit i just änden av panel.
Till reglar och grövre saker än brädor funkar det ju inget vidare iom att sågen inte ens tar 40 mm i 45°.

Innan jag glömmer det: Mycket bra recension.
Tack!
 
Norell skrev:
Sant, det är en bra såg, jag gillar bara gamla modellen bättre.
Jag håller med fullständigt om att uppgraderingen var en miss. Om det nu inte har framgått..

Jojo, kan så vara men:
1. Ett arbetsmoment med tumstocken har sluppits, det finns ju en grov skala för graderna och den har du/man nog inte velat vara utan?
2. Vore en simpel sak att stansa in på en "proffsmodell"
Graderna undviker jag som sagt om jag kan, och jag använder uteslutande tummisen när jag vill ställa djupet. Oftast trycks klingbordet i botten och sågen får jobba på fullt djup, men jag kan hålla med om att det borde vara en enkel match att stansa dit en skala, och den sitter ju inte i vägen.

Sen är det ju skönt att gnälla av sig lite oxå..
Jo, jo..det är klart att jag hade räknat med lite mothugg!
 
Anade att det var samma såg.

Jag fattar nu tror jag. Dags att köpa skena till Boschen alltså.

Rolig diskussion!
 
Nu har dv en sänk såg den har självklart nollpunkts lutning (som jag kallar det).

mvh pär h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.