Såhär ser den ”mystiske” mannen ut...
 
  • Övervakningsbild på en person klädd i mössa och jacka sett uppifrån som håller i något.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
fremax och 3 till
  • Laddar…
Bra kämpat!!

Ett litet råd är att slå ihop ett enkelt räcke till öppningen ner. Det räcker med lite spillvirke så kan du ha räddat liv. Sätt gärna en fotbräda så blir det riktigt säkert.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Bra kämpat!!

Ett litet råd är att slå ihop ett enkelt räcke till öppningen ner. Det räcker med lite spillvirke så kan du ha räddat liv. Sätt gärna en fotbräda så blir det riktigt säkert.
Om du vara visste hur många gånger jag tänkt tanken... Så tänker man ”Jag gör det sen, jag hinner inte nu”, men det är en oerhört enkel och billig livförsäkring.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Fasen, ja, det där såg ju inte görkul ut att ha springandes på tomten :/
Tror du att det är ett anteckningsblock han har? En sten känns ju konstigt med tanke på det där jävla måttbandet... Dessutom håller han det med 3 fingrar så det känns som en sten borde väga lite mer så om det varit en sten borde man hålla med ett annat grepp menar jag.
Men vem sätter på sig en balaklava för att mäta en garageport :( :(
Rififi-kupp/jönsonligan stuk på den människan...

Tror det är ett bra beslut med målare. Som du skriver så har du en hel del annat att rodda i.
Bra kämpat iaf! Gipsningen såg klockren ut! (y)
 
  • Gilla
  • Haha
MCarls och 1 till
  • Laddar…
Kör ajax larm och där kan jag trycka på testa siren via mobilen så larmet går igång och förhoppningsvis skrämmer iväg tjuven.
 
Redigerat:
Stenen är väl för att hålla måttbandet på plats när han ska mäta något?
 
  • Gilla
MCarls och 2 till
  • Laddar…
Eller så går han runt med måttband för att inte se misstänksam ut mot grannarna?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Kanske en granne som kollar hur nära han kan bygga sin altan med pool, plank och pergola utan bygglov.

Tror det finns en tråd om bygglov för gigantiskt bygge här på forumet. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
MCarls och 6 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Om du vara visste hur många gånger jag tänkt tanken... Så tänker man ”Jag gör det sen, jag hinner inte nu”, men det är en oerhört enkel och billig livförsäkring.
Jag har testat att ramla från exakt höjden mellan 2 våningsplan. Inte att rekommendera...
Axeln är fortfarande inte som den ska.
 
  • Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Jag har testat att ramla från exakt höjden mellan 2 våningsplan. Inte att rekommendera...
Axeln är fortfarande inte som den ska.
Du måste ramla rätt! Ramla 4,5 meter från ett tak gick kanonbra! :seenoevil: men är väll inte att rekommendera!
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Tack så jättemycket! Ja, mitt kommer nog givet vara det långsammaste bygget. Fast det får jag leva med så länge jag klarar deadline och allt blir bra :)

Haha, ja tanken har funnits till att ta hjälp till spackling, och finns nog fortfarande i bakhuvudet. Ska nog kolla lite offerter iaf, se om det är värt det. Nånstans vet man ju också att en målare kommer få skarvarna riktigt bra, det vet jag är svårt att få superbra själv. Jag är dock rädd för att det rör sig om stora summor. Å andra sidan går det nog fem gånger snabbare för en målare... :)
Jag är lite nyfiken på hur många timmar en målare behöver för att spackla väggar och tak i i en villa. Har du fått några offerter?
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag är lite nyfiken på hur många timmar en målare behöver för att spackla väggar och tak i i en villa. Har du fått några offerter?
Beror på storlek höjd vem som satt gipsen, hur många rum kanske det behövs täcka golv.
Så svårt att svara på.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag är lite nyfiken på hur många timmar en målare behöver för att spackla väggar och tak i i en villa. Har du fått några offerter?
Jag har fått två offerter

I båda efterfrågade jag spackling och slipning av 700 kvm yta gips.

Offert 1: 80 000 utan ROT. Avser 3 ggr spackling och slipning. Inget material.

Offert 2: 167 000 utan ROT. Avser spackling OCH målning, inkl material.

Nu har jag inget intresse av målningen, han hade väl missförstått mig. Jag har även räknat efter mer noga och total yta är 590 kvm i mitt fall. Det får ju bort en hel del yta i tvättstuga, bad, wc och kök.
 
Ja ROT får du väl inte nyttja
 
Senaste tiden har jag börjat sätta OSB och gips på väggarna nere. Det är fortfarande en del kvar men jag har ändå kommit en bra bit på väg.

Denna veckan har jag tagit en paus med insidan och nyttjat det fina vädret och börjat bygget av min amerikanska veranda. Det kanske kan tyckas vara en felprioritering att bygga veranda mitt uppe i allt, men i och med att jag hade med verandan i min bygglovsansökan så behöver den också bli klar tillsammans med huset. Dessutom har det varit otroligt skönt att få ”komma ut” några dagar. Det blir väldigt enformigt att stå och skruva skivor dag efter dag...

Jag har även luskat mer i min blivande skorsten till min kamin. Tydligen tyckte inte skorstensfabrikanten om tanken att dra skorstenen i vinkel uppe på vinden, så de bad mig ta kontakt med sotare först, så det ska jag göra till veckan. Mitt problem är att kaminen hamnar mot yttervägg, då kommer den väldigt långt ut mot takfoten. Jag vill såklart att den går ut nära nock, annars blir det en jätteskorsten som dessutom måste ha stag för att stabilisera den.

Rum under renovering med OSB-skivor monterade på väggen och en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-skivor installerade på vägg i renoveringsprojekt med arbetsbelysning och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus byggarbetsplats med OSB-skivor uppsatta på väggar och tak samt byggmaterial utspritt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med gips och OSB på väggarna, byggmaterial, verktyg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett underkonstruktionsrum med OSB och gips installerade på väggarna, samt synliga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre av ett hus under renovering med OSB och gips på väggarna, omonterad veranda synlig genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggställningar för en amerikansk veranda under konstruktion vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en amerikansk veranda vid hus, träkonstruktion och golvplattor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av träveranda på ett tvåvåningshus med byggmaterial synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Konstruktion av en träveranda med reglar och bjälkar vid en vit husvägg under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roosen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.