nino nino skrev:
Ja ROT får du väl inte nyttja
Nej, precis. Det hade ju varit en trevlig rabatt annars!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Väggarna i badrum och tvättstuga måste väl spacklas också?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Väggarna i badrum och tvättstuga måste väl spacklas också?
Jo, förvisso, men där är det inte så noga så där kan jag spackla upp själv
 
Det gick inte att ta in målaren på löpande? Borde bli minst 20% billigare då de inte tar någon risk.
 
R Robert-san01 skrev:
Det gick inte att ta in målaren på löpande? Borde bli minst 20% billigare då de inte tar någon risk.
Jag har försökt få dem att lämna pris på löpande med ett takpris, men det har ingen varit pigg på... Det är ju egentligen det optimala. Tyvärr känns det som att de flesta har så mycket jobb att de inte behöver engagera sig så mycket.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Senaste tiden har jag börjat sätta OSB och gips på väggarna nere. Det är fortfarande en del kvar men jag har ändå kommit en bra bit på väg.

Denna veckan har jag tagit en paus med insidan och nyttjat det fina vädret och börjat bygget av min amerikanska veranda. Det kanske kan tyckas vara en felprioritering att bygga veranda mitt uppe i allt, men i och med att jag hade med verandan i min bygglovsansökan så behöver den också bli klar tillsammans med huset. Dessutom har det varit otroligt skönt att få ”komma ut” några dagar. Det blir väldigt enformigt att stå och skruva skivor dag efter dag...

Jag har även luskat mer i min blivande skorsten till Jag vill såklart att den går ut nära nock, annars blir det en jätteskorsten som dessutom måste ha stag för att stabilisera den.
Skorstenen behöver inte vara över nock om det är det du menar, om inte avståndet mellan skorsten och nock är mindre än 2,3m.
Annars räcker det med 1 m över takskägg
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag har försökt få dem att lämna pris på löpande med ett takpris, men det har ingen varit pigg på... Det är ju egentligen det optimala. Tyvärr känns det som att de flesta har så mycket jobb att de inte behöver engagera sig så mycket.
Med takpris är troligen problemet. Det blir ju i praktiken nästan samma som fast pris.

Helt löpande med dagliga avstämningar skulle jag gå på. Du är ändå där så ofta så det skulle inte gå att maska för dem.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Till veckan ska jag börja bygga balkongen, imorgon är verandan klar sånär som på räcket runt om. Huvudvärken jag fått med verandan är hur jag ska sätta plinten. Det framgår inte av arkitektens ritning, men pga det långa insticket som hade behövts i mellanbjälklaget utan stolpar, så tog jag tidigt i byggprocessen beslutet att sätta två stolpar längst ut på balkongen. Därav att det saknas stolpar på ritningen.

Som alltid så får man mer eller mindre lika många olika svar som personer man frågar. I min värld trodde jag att det skulle räcka med två 70-plint med dränerande material runt. Detta tycker även min plåtslagare som jag diskuterade med häromdan. När jag pratade med bygghandeln tyckte de att jag ska jordborra 1,20 djupt, sätta papprör med tre armeringsjärn i varje rör och sedan gjuta.

Personligen tycker jag det låter som lite overkill med två så rejäla plint, balkongen är ju även fäst i stommen. Vad tycker ni andra? Givetvis vill man vara trygg när det gäller en balkong, men skulle det bli en sättning med plinten så går det ju alltid att justera balkskorna.

Balkongen är 4,5 meter lång och har ett utskick på 2 meter. Stolparna kommer vara 135x145 i limträ.

Arkitektritning av en tvåvåningshusfasad med balkong och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Utgrävt med paddat bärlager, ordentligt med dräneringsgrus i hålet för plinten, en platta med armering och sedan plinten på den. Då borde det inte röra på sig varken upp eller ned.
 
Samtidigt, det är en balkong som sitter fast i huset. Tråkigt om tjälskjutning leder till skador på huset. Jag tror att jag hade valt att gå på en overkill lösning bara för att kunna sova tryggt.

Sen om det verkligen behövs är en annan fråga. Men att gjuta egna plint är kostnadsmässigt inte så farligt.

Hade det varit en fristående altan eller något däremot så känns det bekvämare att "gena"
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Tiden går snabbt när man bygger hus, det var länge sedan jag gjorde senaste inlägget inser jag. Idag gick dock sambon på semester och ungarna tog sommarlov från förskolan, så nu ska jag försöka ha lite ledighet med strödagar på bygget ändå naturligtvis. Det känns i kroppen, speciellt efter senaste två veckornas intensiva gipsande.

Senaste månaden så har det verkligen hänt massor på bygget.

Golvvärmen är lagd och färdig på övervåningen. Det var en del pill, tack vare att jag fick låna en slangvinda så gick det trots allt smidigt. Testade ett rum utan slangvinda och det var fruktansvärt svårt, eftersom slangen hela tiden ville vrida sig. Jag hade även hjälp dessa dagar, så det var klart på ungefär 2,5 dagar inkl plåtar. Jag kan även säga att LK:s golvvärmeplåtar är helt överlägsna Thermotechs motsvarighet. De ser identiska ut, men LK har plastfilm på sina undersidor, vilket gör att de ligger helt stilla när man väl placerat ut dem.

Balkongen är byggd och nästan klar. Jag ska göra ett räcke bara. Vad jag förstått säger byggreglerna minst 110 cm, men jag kommer köra 120 cm för att ha lite extra marginal. Det känns bra när man har småbarn. Stolparna som jag tidigare skrivit om valde jag att förankra i markskruv till slut. Det blev lite dyrt pga ställkostnaden och att jag bara tog två skruv, men det gick ändå på strax över 3 000, och då tycker jag inte det är värt att bråka över de tusenlapparna för att göra det själv. Nu vet jag att det inte kommer röra på sig.

Tyvärr känner jag rätt mycket svaj längst ut på balkongen, trots att jag dimensionerat enligt säljaren på byggvaruhuset. 45x145 är balkongen uppreglat med, och stolparna är 135x145. Dock är det 4,5 meter mellan stolparna, så jag tänkte förstärka genom att sätta en extra regel mellan stolparna, så det blir styvare.

Verandan är också klar, så när som på räcket. Jag valde att bygga den på trädgårdsplattor då det finns bärlager under hela verandan. Det var rätt mycket pill med taket pga valmningarna och jag fick ta in nån timmas snickarhjälp med det, men jag är jäkligt nöjd med resultatet. Det blev precis den amerikanska veranda jag alltid drömt om. Bara hänghammocken som saknas.

Nu är även 99% av alla skivor monterade. Det saknas bara en liten tarm i köket (väntar på elektrikern) och en vägg i tvättstugan där all el och teknik ska upp. Men bortsett från det är all OSB och gips uppe på väggarna, och alla tak är också färdiggipsade. Det känns faktiskt som en rejäl milstolpe, att allt är färdiggipsat!

Härnäst ska jag fixa till räckena på balkong och veranda, sen ska jag lägga golv. Ville egentligen ha klart väggarna först, men i september kommer målarna och slipar/spacklar, och då behöver golvet vara klart för att spara tid. Dessutom gillar jag inte att de ska springa runt på golvvärmen, plus allt damm som kommer lägga sig överallt... Då känns det bättre att ha golven täckta och på plats.

När golven är klara så är det tätskikt som gäller i badrum och toaletter. Kök och tvättstuga har jag fått bekräftat kommer i slutet på augusti, så om ca fem veckor.

Så jag behöver verkligen inte oroa mig för att få slut på jobb .

Närmsta veckan behöver vi bestämma golv, och det är minst sagt en stor utmaning. Vi vet att vi vill ha ett 15 mm trägolv, helst från Kährs, men ingen av oss är sugen på standard ekgolv för 249:-/kvm. Vi fastnade för ett riktigt snyggt mörkt golv i valnöt, men priset är helt galet, ca 900:-/kvm. Golv är ju dock inget vi kommer byta i huset under vår livstid, så det känns inte som att man ska snåla heller. Jag tycker bara det måste hålla en rimlig gräns prismässigt. Vi behöver ca 250 kvm inkl spill. Då drar det snabbt iväg...

Nej, man kanske ska unna sig lite bubbel och fira att man kommit ännu ett steg närmre mål

En vit villa under konstruktion med byggnadsställningar, en delvis byggd veranda och byggmaterial utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd veranda med trägolv och tak, stolpar utan räcke längs sidorna, husfasad och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt vitt hus med svart tak och oavslutad balkong med byggställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träbalkong på vit husfasad utan räcke under sommarhimlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av hus under konstruktion med synligt regelverk och trappstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre av ett nybyggt hus med synliga gipsskivor och en mittenpelare, omgiven av icke möblerade rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av hus under konstruktion med gipsskivor på väggarna och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats inomhus, med oavslutad väggisolering och arbetsmaterial som verktyg och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak i nybyggd lokal med synliga gipsskivor, oslaget golv och en fristående trästolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ouppgjort hus under konstruktion med synliga stolpar, stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd rum med gipsväggar, osynlig golvvärme under betonggolvet, utan möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd korridor med gipsskivor på väggarna och synliga installationsrör, före målning och golvbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad golvvärme med slangar på övervåningen i ett halvfärdigt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd övervåning med nyinstallerad golvvärme och omonterade gipsväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med nylagt golvvärmesystem och omonterade gipsskivor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mörkt valnötsträgolv som diskuteras i foruminlägget för hemrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Anette7736 och 10 till
  • Laddar…
Vilka framsteg!!

Verandan blev riktigt Nice!

Har du kortlat/kryssat reglarna till balkongen?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vilka framsteg!!

Verandan blev riktigt Nice!

Har du kortlat/kryssat reglarna till balkongen?
Tack! Älskar redan verandan :love:

Nej, ingen kryssning av balkongen. Det kanske inte är en så dum idé! Nu sitter bjälklaget på cc60, balkongen går två meter ut från huset. Kanske en eller två rader krysskolvning skulle göra susen!
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Tack! Älskar redan verandan :love:

Nej, ingen kryssning av balkongen. Det kanske inte är en så dum idé! Nu sitter bjälklaget på cc60, balkongen går två meter ut från huset. Kanske en eller två rader krysskolvning skulle göra susen!
Det borde inte bli sämre iaf. 2m borde inte svaja med 145or.

Edit 145...
 
R Robert-san01 skrev:
Det borde inte bli sämre iaf. 2m borde inte svaja med 145or.

Edit 145...
Nej, precis. Problemet är väl egentligen att det är 4,5 meter brett. Verandan har två meter mellan varje bärpunkt (åt alla håll) och den är väldigt stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.