G Ganescha skrev:
Men suck… läser du inte vad jag skriver? Och jo, staten ska göra precis så.
Har läst men det är svårt att ta dig seriöst.

Du verkar ju förneka all fakta.
Det kanske är en fin tanke att det skulle fungera så.

Men du missar att vi har en totalt misslyckad bostadspolitik. Bristen på bostäder under en lång tid i kombination med nollränta har gjort Sverige till ett land där vi ligger i topp vad gäller skuldsättning för boende i förhållande till inkomster.

Vi har gått från att låna minimalt och betala tillbaka snabbt till att maxa sitt låneutrymme och inte ha för avsikt att betala tillbaka och gärna utöka lånet i den takt det går.

Vi har en helt havererad energipolitik där vi och Europa lägger ner pålitliga kraftkällor på löpande band. Kostar det några kronor eller 500-1000kr dagen att värma huset? Det får man gissa med hjälp av SMHI.

Vad är din lösning på det hela?

• Gilla
miafunderar och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Det är ett bidrag finansierat av kapacitetsavgifterna.
För att de fått på tok för mycket pengar.. vilket även de vet om! :)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja, de har fått in mer pengar än de kan göra av med på det de ska hålla på med. Men det är inte samma sak som att avgifterna har varit för höga.

Appendix Appendix skrev:
I andra länder har man i stor utsträckning valt att istället stötta byte av värmemetod till värmepumpar.

Hade varit trevligare se att pengarna gick till det istället

Jag behöver inte pengarna men det finns garanterat stackare med direktverkande el som hade mått bra av ett riktat stöd så de fick komma in i framtiden istället.

Lite "give a man a fish and he has food for a day. Teach him how to fish and he has food for his life"

Helikopterpengar är verkligen värdelös när vi har skenande inflation. Det här är som att kissa på sig. Det blir varmt och skönt i början men sen rätt jävligt :D
Nej, man ska ju ha blöja! Då blir värmen kvar längre och det tar timmar innan det ens blir tendens till något obehag ♥♥♥ =^.^= .... #O.O# nej! Man ska tilläggsisolera sitt hus, menade jag! Då blir värmen kvar längre ^///^

Men håller med om att stöttning av utbyte till värmepump vore vettigare än denna cirkus. Även om jag redan investerat i en själv. Min gamla gick sönder och jag körde på elpatron ett par månader. En avsevärd prisökning, även om det var över 10 år sedan :(

S
Appendix Appendix skrev:
I andra länder har man i stor utsträckning valt att istället stötta byte av värmemetod till värmepumpar.

Hade varit trevligare se att pengarna gick till det istället

Jag behöver inte pengarna men det finns garanterat stackare med direktverkande el som hade mått bra av ett riktat stöd så de fick komma in i framtiden istället.

Lite "give a man a fish and he has food for a day. Teach him how to fish and he has food for his life"

Helikopterpengar är verkligen värdelös när vi har skenande inflation. Det här är som att kissa på sig. Det blir varmt och skönt i början men sen rätt jävligt :D
Du råkar inte lyssnar på Rikatillsammans podden? :)

I övrigt håller jag med, helikopterpengar träffar helt fel.

P Pligg85 skrev:
Kommer garanterat inte gnälla.

De som har haft det tufft redan nu på sån kort tid har det inte varit synd om, det är garanterat mycket naivitet inblandat.

Inflationen har drabbat de som kört med alldeles för hög skuldsättning och för stor andel rörlig ränta. De med rörligt elpris i energikrävande hem och där har redan stöd gått in under både 2022 och 2023 så ingen har haft det så extremt som man vill påskina.

Det som helt saknar marginaler efter ett årtionde av skrattretande ränta kanske skulle haft sunt förnuft påslaget i hjärnkontoret.

Klarar man inte ett par högre elräkningar och en historisk låg ränta ens idag?

Matkostnader kan man ducka lätt. Vi har slutat med paprika och tomater bland mycket annat av just princip fast det är både sju och åtta siffror på konto och tillgångar. Vi har samma matkostnader som för 2 år sedan.

Skulle aldrig stå och grina att paprikan kostar 100kr kilot i tv och be handlarna sänka priset när det är gigantiska växthusanläggningar som inte hållits igång i vinter och vår pga energipriser. Som om det plötsligt höjer tillgången om handlarna dumpar priserna.

Vore inte folk så lättkränkta så skulle de kunna inse att det kommit en del sunt ur detta som hänt oss ändå
Man ska inte spotta på dom som har det tufft.
Jag hoppas att karma slår tillbaka en dag.
Även om jag själv klarat ränta, inflation och höga elpriser relativt bra så har jag respekt för dom som har det tufft.

• Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Man ska inte spotta på dom som har det tufft.
Jag hoppas att karma slår tillbaka en dag.
Även om jag själv klarat ränta, inflation och höga elpriser relativt bra så har jag respekt för dom som har det tufft.
Den dagen de får de tufft är mina sympatier med dem men när familjer inte ens passerat 5% i boränta fast man ska räkna med över 7% som alltid varit måttstocken.

Elpriset ska inte vara något som knäcker hushållen. Snittpriset för 2022 var väl dryga 1,6kr kontra 0,6 kr kwh för elhandeln om man jämför med 2021.

En normalstor villa i elområde 3-4 kommer lätt ner till 15000 kWh om man har energieffektiv uppvärmning och bra isolering. Framförallt om man vill snåla lite.

Ett hushåll med värdelös ränta i dagens datums mått på rörliga 5% och 2,5 miljoner i lån har fortfarande 2% upp till 7% vilket är 35.000kr netto att fortfarande lägga på hög. Inte alls länge sedan borde de kunnat spara eller amortera 100.000kr med marginalen de haft till 7% ränta som referens.

Elen har vi nyss konstatera att på obundet blivit 15000 kr dyrare på årsbasis. Och sen har elstöd i söder redan gått ut i omgångar så sanningen är lägre än så.

Så hushållen som nu upplever läget som tufft har inte gjort sin hemläxa.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
De som har haft det tufft redan nu på sån kort tid har det inte varit synd om, det är garanterat mycket naivitet inblandat.
[...]
Det som helt saknar marginaler efter ett årtionde av skrattretande ränta kanske skulle haft sunt förnuft påslaget i hjärnkontoret.
Jag tycker om när någon så självsäkert går in och slår fast att alla som har lidit av elpriset under 2022 är idioter. Det är ett tydligt tecken på att den som säger det inte har alla hästar hemma och troligen kommer vräka ur sig en massa felaktiga "fakta" för att rättfärdiga sina dumma påstående.
P Pligg85 skrev:
De med rörligt elpris i energikrävande hem och där har redan stöd gått in under både 2022 och 2023 så ingen har haft det så extremt som man vill påskina.
Känner inte igen att det redan "gått in" något stöd för 2022 och 2023. Omgång 1 var elområde 3-4 för oktober 2021 till september 2022.
P Pligg85 skrev:
Finns inte en enda stackare med direktverkande el.
Oj. Inte en enda. Som du vet om. Undrar hur liten din värld är.
P Pligg85 skrev:
En som är 65+ idag har varit myndig i minst 47år och har kunnat förbereda och bestämma sin ålderdom ganska mycket. Inte så att de blev intryckt i en eftersatt villa 2023 med maxad kredit eller?
Så alla som är 65+ sitter i en villa 2023?
P Pligg85 skrev:
De flesta pensionärer jag känner har köpt sina hus för 30 år sedan och är skuldfri och har vettig uppvärmning och ofta flera värmekällor.
Ah. De flesta du känner. Du har en ganska liten bekantskapskrets av välbärgade pensioner. Då förstår jag var din naiva inställning kommer ifrån.
P Pligg85 skrev:
Låter som om det vore skönare att sälja och bo i en vettig lägenhet om man inte har råd med att underhålla boendet eller läsa på eller ta till sig information.
Just det. Idiotiska villaägare som inte är 65+ och ägt sitt boende i 30 år.
P Pligg85 skrev:
Är huset betalt eller lågt belånat och man har låg pension så får man antingen frigöra kapital från övervärdet eller sälja och skaffa ett billigare boende.
Jag ger upp. Du är verkligen snäv i din verklighetsuppfattning.
P Pligg85 skrev:
Förra stödet var ju så fantastiskt. Till exempel som skulle täcka ökade kostnaderna vintern 2021 och utformades så att december 2021 till och med februari 2022 blev subventionerade.
Va? Ehh. Det där var ett väldigt konstigt stöd du har hittat på eller har du någon referens till det?
P Pligg85 skrev:
Hade gärna kunnat dragit ut längre på elstödet
Det förstår jag. Bidragstagare som du är de som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt genom att slösa med energi.
P Pligg85 skrev:
Du verkar ju förneka all fakta.
Oj. Nu kommer de stora argumenten. Vilken fakta förnekar du själv?
P Pligg85 skrev:
Den dagen de får de tufft är mina sympatier med dem men när familjer inte ens passerat 5% i boränta fast man ska räkna med över 7% som alltid varit måttstocken.

Elpriset ska inte vara något som knäcker hushållen. Snittpriset för 2022 var väl dryga 1,6kr kontra 0,6 kr kwh för elhandeln om man jämför med 2021.

En normalstor villa i elområde 3-4 kommer lätt ner till 15000 kWh om man har energieffektiv uppvärmning och bra isolering. Framförallt om man vill snåla lite
Men det är ju dina referensramar som är overkliga. De utgår från den lilla värld som du bor i.
P Pligg85 skrev:
Elen har vi nyss konstatera att på obundet blivit 15000 kr dyrare på årsbasis. Och sen har elstöd i söder redan gått ut i omgångar så sanningen är lägre än så.

Så hushållen som nu upplever läget som tufft har inte gjort sin hemläxa.
Personer som dömer andra och hävdar att alla som inte hade turen att råka binda sitt elpris över perioden 2022/2023 är dumma har fel. Hade de haft tur med när deras avtal går ut som du verkar ha haft så hade de inte haft det tufft.

Så när man har haft tur och tagit emot bidrag man inte behöver så har man ett val. Antingen köpa en pizzaugn och sedan gå ut på internet och håna alla som inte hade turen att ha ett bundet avtal innan den möjligheten försvann eller så skänker man bort pegarna till någon som har ett verkligt behov av lite mer pengar, Ukraina, en granne eller vem som helst. Du köpte en pizzaugn...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det jag tycker är intressant är att folk inte tittar på den faktiska kostnaden. När elpriset eller bensinpriset rusar i höjden och politikerna gör något som sänker det så skriker folk tex att nu förstör vi miljön. Elstödet är bara att vi får tillbaka lite av det som staten tagit för mycket. Hade elpriset gått upp till 1 kr och inga pengar tillbaka så hade ingen sagt att vi spär på inflationen. Men när elpriset blir 3-4 kr och vi får tillbaka 1 kr så gör vi tydligen det. Med det argumentet spär vi alltid på inflationen pm vi inte har 100% skatt. Samma med bensin. Hade det varit vanligt och priset pga reduktionsplikten blivit 20 kr så hade ingen sagt att vi förstör miljön. Men blir priset 25 kr och vi får ett par kronor sänkning så förstör vi tydligen miljön??? Hur svårt är det för folk att läsa det faktiska priset?
Även med alla sänkningar vi få så har det blivit så mycket dyrare för de flesta att man har incitament att effektivisera så mycket man kan.
Sen så fattar jag inte detta med räntehöjningar. Om man nu ska kyla av ekonomin, varför ska bara de med lån få betala kalaset och dessutom på absolut sämsta tänkbara sätt så att de blir av med pengarna? Om man nu tycker att bara de med lån ska ta ansvaret så varför inte höja amorteringskravet? Då tvingas ju folk bara spara år sig själva, köpkraften går ner men ingen blir av med sina pengar. Eller om nån tycker att alla ska ta samma ansvar, varför öppnar inte staten ett tvångssparande åt alla svenskar. Ju mer du tjänar ju mer tvingas du spara på ett låst konto där du själv kan välja förvaltning. Detta konto släpper sedan staten pengar från till dig när de ser att ekonomin behöver stimuleras eller så kanske du kan välja att ta ut det som pension istället så den blir dräglig. På detta sätt uppnår man samma resultat men folk får behålla sina pengar. Att folket går med på nuvarande system fattar jag inte. Men någon kanske kan förklara vad jag har missat.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
N niklasbrandin skrev:
Eller om nån tycker att alla ska ta samma ansvar, varför öppnar inte staten ett tvångssparande åt alla svenskar. Ju mer du tjänar ju mer tvingas du spara på ett låst konto där du själv kan välja förvaltning.
Vi borde göra det och kalla reformen för något tokigt som "Pension"

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
Ha ha...tror att de flesta inte vill avvara mer pengar så länge. Men principen kan användas bara med andra kriterier för in och utbetalning.

Vad är egentligen el stöd. Jag kollade min Abonnemangs kostnad.
på 3 år med 15 tkwh per år så har elnätsavgiften ökat med lite över 3000 kr per år där jag bor.

Vad jag kan se så har jag fått 3800 kr.
Det här påverkar också val om att sätta upp solceller om man tittar på det ekonomiskt och inte ur ett miljö tänk.
Även om man själv producerar sin el. Så har man en avräkningstid på sin anläggning.
Avräkningstiden påverkas av el-stödet. Samtidigt som den inte gör det om prisökningarna äter upp stödet.
Gjorde en enkel tabell för att jämföra. Jag blev inte förvånad att det inte blir så mycket stöd i slutändan.

Elektricitetskostnader dividerade i abonnemang, överföring och skatt över tre år för olika kWh-nivåer. Ökande priser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe
Kjell1967 Kjell1967 skrev:
Vad är egentligen el stöd. Jag kollade min Abonnemangs kostnad.
på 3 år med 15 tkwh per år så har elnätsavgiften ökat med lite över 3000 kr per år där jag bor.

Vad jag kan se så har jag fått 3800 kr.
Det här påverkar också val om att sätta upp solceller om man tittar på det ekonomiskt och inte ur ett miljö tänk.
Även om man själv producerar sin el. Så har man en avräkningstid på sin anläggning.
Avräkningstiden påverkas av el-stödet. Samtidigt som den inte gör det om prisökningarna äter upp stödet.
Gjorde en enkel tabell för att jämföra. Jag blev inte förvånad att det inte blir så mycket stöd i slutändan.

[bild]
Elnätet har ju inte haft nån anledning att öka i kostnad. Med mindre överförd ström i lokalnäten och mer utplattad kurva så minskar transmissionsförlusterna i kvadrat.

Det är på elhandelssidan det skenat (om man inte sitter kvar i ett bundet avtal)

Transmissionsförluster är den lilla delen. Det är att hålla igång nätet som kostar. Och det blir inte billigare för att går år mindre el på sommaren. Där är det toppeffekten som har någon betydelse.

Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Transmissionsförluster är den lilla delen. Det är att hålla igång nätet som kostar. Och det blir inte billigare för att går år mindre el på sommaren. Där är det toppeffekten som har någon betydelse.
Normalt förloras 10% en vinterdag. Kostar elen då 4kr så är det klart att det blir en märkbar kostnad som nätägaren behöver betala till stamnätet...

https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-hoga-ar-forlusterna-i-elnaten/1039334

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.