37 370 läst · 69 svar
37k läst
69 svar
Cronspis - spjället har tjärat igen så att man bara kan öppna lite!?!
R Roland112 skrev:
Är intresserad av namnet på den hantverkaren i Göteborg. Har samma problem med min Cronspis.R Roland112 skrev:
Tjolis.
Snubblade av en händelse över denna tråd då jag började misstänka att mitt spjäll på Cronspisen (kakelugn med glas-insats) inte gick ut tillräckligt. I backspegeln så inser jag nu att sedan sotningen i somras, så har nog inte spjället gått ut som tidigare.
Drog fram o tillbaka många gånger o till slut så är det helt ute. Har i höst tänkt att det är nog så här det har varit.
Tack för tipsen!
Drog fram o tillbaka många gånger o till slut så är det helt ute. Har i höst tänkt att det är nog så här det har varit.
Tack för tipsen!
mycket riktigt, hade problem med spjället i min cronspis. Här om året anlitade jag en murare kakelugnsmakare för att fixa problemet en gång för alla. Hade prövat att genom sotluckan skrapat och krafsat med diverse hemgjorda verktyg men endast uppnått temporära förbättringar. Muraren kom uppnade upp ett hål där spjällstången går in och angrepp problemet så att säga bakifrån, han lyckades så bra att spjället aldrig har löpt så lätt och öppnat så mycket tycker jag. Priset blev bar 1700 att betala efter rotavdrag. Verkligen att rekomendera. Jag har bilder vid intresse.
På min så är det nog över 10 cm i alla fall. Pinnen som man drar ut för att ställa spjället går nästan fram till det lilla hjulet som används för "drag-anordningen".
Jag löste det genom att dra ut spjället hårt upprepade gånger.
Jag löste det genom att dra ut spjället hårt upprepade gånger.
Hej, har haft samma problem och rensat många gånger genom sotluckan med div. smala verktyg och även med ammoniak men kontaktade en lokal kakelungsmakare som gick in från sidan genom ett hål i jämte spjällstången och gjorde en rejäl rensning vid spjället som nu löper utmärkt. Istället för att återställa ytskiktet på sidan monterade jag en sotlucka ifall jag skulle behöva rensa igen. Problemet är löst.Tror jag sparat bilder på det.R Roland112 skrev:Vi har en Cronspis som vi tyckt varit märklig under de två år vi bott här. Jag kom nu fram till att när jag sticker in handen i inspektionshålet: När jag drar ut pinnen som ska öppna spjället så öppnar detta bara ca 1/4 av total håldiameter. Sotaren sa att det är tjära som har gjort att spjället inte går att öppna mer. Han hade sagt till tjejen att man kan rengöra med amoniak? Men hur ska jag göra för att få liv i kaminen igen?!
[bild]
Hej.E Earplugged skrev:
Spjället ska gå ut nästa dubbelt så mycket. Du har sot som ligger packat bakom spjället.
Jag har fixat detta hos några kunder.
TIPS, om du inte är rädd för att skita ner dig:
För att inte sota ner i rummet använd en dammsugare och be någon hålla den på utsidan runt spjället. Stäng spjället.
Tag sedan trycklufttsmunstycket och blås genom sotluckan in bakom spjället, behöver man får man ta någon styv tråd eller liknande och skrapa ömsom blåsa. Detta brukar fungera om du inte har ren tjära runt spjället.
Lycka till!
Redigerat av moderator:
Tack för tipsen, har nu äntligen fått ordning på spjället och det är bättre drag än någonsinN Nixons skrev:Hej.
Spjället ska gå ut nästa dubbelt så mycket. Du har sot som ligger packat bakom spjället.
Jag har fixat detta hos några kunder.
TIPS, om du inte är rädd för att skita ner dig:
För att inte sota ner i rummet använd en dammsugare och be någon hålla den på utsidan runt spjället. Stäng spjället.
Tag sedan trycklufttsmunstycket och blås genom sotluckan in bakom spjället, behöver man får man ta någon styv tråd eller liknande och skrapa ömsom blåsa. Detta brukar fungera om du inte har ren tjära runt spjället.
Lycka till!
Behöver ni reservdelar till Cronspisen så finns jag på nätet "www.elda.nu" (är inte någon eldabutik).
Har sotluckor, brännplåtar till Cronspisen och mycket kunskap om Cronspisen
Jag blandade dessa ingredienser: Tryckluft med liten pistol, grovdammsugare, smal arm, långa fingrar, liten spackelspade, masonitbit, gummiklubba, 2-3000drag i spjället och tålamod i överflöd....
Medlem
· Västernorrland
· 10 917 inlägg
Fast tittar man på bilden ovan och läser en del text så kan man ju fråga sig vad en del eldar med och hur? Blir det sån där tjock tjära så är det ju nåt som inte står rätt till iallafall och det bidrar väl till att allting fastnar....
Skulle tro att det ena leder till det andra, är inte spjället helt öppet blir förbränningen sämre och det fastnar mer tjära och sot som i sin tur gör att spjället fastnar ännu mer.S Stefan1972 skrev:
En första felaktig sotning där sotet tryckts in bakom spjället så har kedjan med problem startat. Sen finns det säkert dom som eldar sopor och blöt ved också men tror att konstruktionen är största boven här...
Jag är ganska övertygad om att mitt bekymmer startade efter sotarens besök. Sannolikt en stängd lucka vid sotningen. Sedan uppmärksammade jag inte direkt att spjället inte gick att dra ut så långt, så då blev det ju troligen pys-eldning till följd en tid.
En annan fråga, jag har ett sådant där spjäll där det tidigare suttit något metall-snöre som man ska dra i för att öppna och stänga. Köpte för en tid sedan ett kul-metall-"snöre", men det höll inget bra. Vad ska man ha för något?
En annan fråga, jag har ett sådant där spjäll där det tidigare suttit något metall-snöre som man ska dra i för att öppna och stänga. Köpte för en tid sedan ett kul-metall-"snöre", men det höll inget bra. Vad ska man ha för något?
Når du upp utan snöre så kan man ta bort "rullanordningen" och dra spjället förhand istället.S SamB skrev:Jag är ganska övertygad om att mitt bekymmer startade efter sotarens besök. Sannolikt en stängd lucka vid sotningen. Sedan uppmärksammade jag inte direkt att spjället inte gick att dra ut så långt, så då blev det ju troligen pys-eldning till följd en tid.
Tjolis skrev:mycket riktigt, hade problem med spjället i min cronspis. Här om året anlitade jag en murare kakelugnsmakare för att fixa problemet en gång för alla. Hade prövat att genom sotluckan skrapat och krafsat med diverse hemgjorda verktyg men endast uppnått temporära förbättringar. Muraren kom uppnade upp ett hål där spjällstången går in och angrepp problemet så att säga bakifrån, han lyckades så bra att spjället aldrig har löpt så lätt och öppnat så mycket tycker jag. Priset blev bar 1700 att betala efter rotavdrag. Verkligen att rekomendera. Jag har bilder vid intresse.
Hej, jag ser att du fått bra lösning på problemet. Jag har samma och undrar om du har kvar bilder som jag skulle kunna få ta del av.
Hälsningar/Mats Holmberg
mats.s.holmberg@icloud.com
Hälsningar/Mats Holmberg
mats.s.holmberg@icloud.com
Tjolis skrev:Hej, har haft samma problem och rensat många gånger genom sotluckan med div. smala verktyg och även med ammoniak men kontaktade en lokal kakelungsmakare som gick in från sidan genom ett hål i jämte spjällstången och gjorde en rejäl rensning vid spjället som nu löper utmärkt. Istället för att återställa ytskiktet på sidan monterade jag en sotlucka ifall jag skulle behöva rensa igen. Problemet är löst.Tror jag sparat bilder på det.