R
blir galen på denna, har slått o slått. Händer inget. Får ge mig på igen o se om man kan få in en bågfil men de känns som mina normalstora händer är för stora för detta....=/

Det är bara bladet till en bågfil, om jag minns rätt så går det nog bara in ett halvt blad eller mindre för du måste kunna dra bladet i spåren först åt ena hållet på bägge sidor så att du kan dra ut spjället så du kommer åt spåren på andra sidan, sedan kommer det att löpa fint. Slå inte på några grejer för då förstör man bara och dom keramiska blocken är murade med eldfast lerbruk så använd inge konstiga hittepå lösningar utan enbart mekanisk nötning med sågbladet ,är att rekommendera.

R
Hej!
Tänkte återkoppla till min tråd här med hur det gick. Inga knep fungerade för att lösa mitt problem med spjället. Tillslut ringde jag en firma som bygger masugnar och de konstaterade samma sak, de gick helt enkelt inte att forcera upp spjället. Istället fick man knacka upp ena sidan på ugnen där själva spjället sitter. Detta för att rengöra spjällets banor som var fulla med gammal sot. Muraren gjorde ett mycket bra jobb och de ser faktiskt ut som innan, nu ska jag bara måla över med samma färg som resten av ugnen. Om man jämför med före och efter så ser man hur mycket längre spjället nu går att dra ut!

Så kan det gå och mycket av problemet verkar också ha berott på att jag har en öppen skorsten så regnvatten har kommit ner och tillslut har spjället rostat och säkerligen har små bitar lossat från det. Nästa steg blir därför att bygga en huv till skorstenen. Jag har idag en plåtskorsten, den är inte så stor, finns det någon som kan beskriva hur man kan bygga en budget huv, hur fästa, material osv?

mas.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det var definitivt inte Karl Johan Cronstedt som uppfann detta idiotiska spjället. Han visste nog att pulver och glidande mekanismer/ytor fungerar aldrig ihop även om askan skulle vara torrt .
Det måste finnas lösningar som har större funktionssäkerhet i en varm och dammig miljö.

Det är bara pinsamt att man idag säljer en sådant spjäll som många verkar ha problem med. Finns det inga riktiga konstruktörer längre som vet vad dom sysslar med?
gaia

R
Jag tycker det är en oerhört dum konstruktion. Vanligt sunt förnuft hos vem som helst säger att en en platta som ligger helt horisontellt kommer få sot på sig som man sedan drar in i spåren som spjället ska glida i. Hade man bara lagt spjället i vinkel så att eventuellt sot som kommer på den fallit rakt neråt istället. Enkelt! Nu måste jag bara bygga en huv också!

R
nu eldar jag igen, underbart! Hela jobbet tog en halv dag och kostade bara 1700kr efter rot så om någon är ute efter riktigt duktig murarfirma som gjorde ett kanonjobb så kan jag rekomendera den firman som jag anlitade i Göteborg!!

Redigerat:
  • Gilla
Tjolis och 2 till
  • Laddar…
nästa gång kan du kanske montera en annan spjäll som är mer funktionsduglig ?
Har sett i gamla öppna spisar såna som snurrar runt och det finns det inget som ska dras fram och bak på en skena. Det är en bit plåt som ska bara snurra runt sin egen axel ... vet ej vad en sån heter :). Samlas det lite aska på spjället vid stängt läge så tippar man av den när man öppnar :).
Dom bästa tekniska lösningar är såna som inte går att göra enklare :).
Roligt att du kan elda igen!
gaia

Redigerat av moderator:
R
ja det är Cronspisens originallösning och troligen har de antagligen blivit såhär för att tidigare ägare helt enkelt använt spisen for lite och därmed drog man sällan i spjället så de rostade fast. De höll iaf i 25 år. Jag ska också installera en skorstenshuv så fort de blivit torrare ute då detta bidragit till att väta kom ner till spjället.

gaia skrev:
Det är en bit plåt som ska bara snurra runt sin egen axel ... vet ej vad en sån heter :). Samlas det lite aska på spjället vid stängt läge så tippar man av den när man öppnar :).
Vridspjäll

R
vi har vridspjäll på kaminen på landet, där trilskas man dock varje gång med att komma ihåg vilket läge som är vad när man vrider på spjället, stängt, halvöppen, helt öppen =)

Roland112 skrev:
vi har vridspjäll på kaminen på landet, där trilskas man dock varje gång med att komma ihåg vilket läge som är vad när man vrider på spjället, stängt, halvöppen, helt öppen =)
Ja, men standard brukar ju vara att är handtaget i vågrätt läge är spjället det också (och därmed stängt), men alla tillverkare kanske inte följt den enkla idén.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
R
jo men vad är då uppåt och vad är det när du vinklar ner, det ska bli halvöppet och helöppet =)

R
rekomenderar gärna firman som gjorde renoveringen av våran ugn!

R Roland112 skrev:
Vi har en Cronspis som vi tyckt varit märklig under de två år vi bott här. Jag kom nu fram till att när jag sticker in handen i inspektionshålet: När jag drar ut pinnen som ska öppna spjället så öppnar detta bara ca 1/4 av total håldiameter. Sotaren sa att det är tjära som har gjort att spjället inte går att öppna mer. Han hade sagt till tjejen att man kan rengöra med amoniak? Men hur ska jag göra för att få liv i kaminen igen?!
[bild]
Det är förmodligen sot som ligger och är "packat" bakom spjället.
En liten kompressor och ev förlängt blåsmunstycke. blås rent med tryckluft genom att trä in handen i sotluckan och blåsa samtidigt som någon ruckar på spjället.
dammar och blir skitigt men det fungerar! - Har tillverkat några hundra Cronspisar...

• Gilla
Zoki_
  • Laddar…
R Roland112 skrev:
nu eldar jag igen, underbart! Hela jobbet tog en halv dag och kostade bara 1700kr efter rot så om någon är ute efter riktigt duktig murarfirma som gjorde ett kanonjobb så kan jag rekomendera den firman som jag anlitade i Göteborg!!
Är mycket intresserad av adressen till den hantverkaren du anlitade i Göteborg. Har samma problem med min cronspis för andra gången, verkar besvärligare denna gång.
Tjolis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.