37 425 läst · 69 svar
37k läst
69 svar
Cronspis - spjället har tjärat igen så att man bara kan öppna lite!?!
Hej Tjolis, kan du skicka bilder + namnet på muraren? Vore verkligen kanon! rebecka.dahlkvist@hotmail.com
Tjolis skrev:mycket riktigt, hade problem med spjället i min cronspis. Här om året anlitade jag en murare kakelugnsmakare för att fixa problemet en gång för alla. Hade prövat att genom sotluckan skrapat och krafsat med diverse hemgjorda verktyg men endast uppnått temporära förbättringar. Muraren kom uppnade upp ett hål där spjällstången går in och angrepp problemet så att säga bakifrån, han lyckades så bra att spjället aldrig har löpt så lätt och öppnat så mycket tycker jag. Priset blev bar 1700 att betala efter rotavdrag. Verkligen att rekomendera. Jag har bilder vid intresse.
Medlem
· Kalmar
· 13 inlägg
Tack, efter åtgärden jag beskrivit längre upp så är spjället numera fullt öppningsbart och det saknades 6cm precis som du skriver. Har nu för vana att öppna/stänga spjället med jämna mellanrum även under perioden man inte eldar så det inte skall fastna igen, det ramlar tydligen ner skräp/sot på ovansidan på luckan så man får öppna stänga ett par gånger tills det är rent i spåren och man känner att man når ändlägena igen.G Grillette Tändbrikett skrev:
Medlem
· Kalmar
· 13 inlägg
Hej, Det är sot som ramlar ner och lägger sig bakom spjället.E Earplugged skrev:Tack, efter åtgärden jag beskrivit längre upp så är spjället numera fullt öppningsbart och det saknades 6cm precis som du skriver. Har nu för vana att öppna/stänga spjället med jämna mellanrum även under perioden man inte eldar så det inte skall fastna igen, det ramlar tydligen ner skräp/sot på ovansidan på luckan så man får öppna stänga ett par gånger tills det är rent i spåren och man känner att man når ändlägena igen.
Jag har haft min cronspis i40 år eldar 1-2 m3 ved har aldrig haft problem med spjället öppnar det fullt när jag tänder skjuter in till hälften när brasan tagit sig.Öppnar splället fullt vid vedinlägg och öppnar luckan försiktigt.När elden har falnat skjuter jag in spjället i omgångar och känner så art det inte luktar.Har börjat att tända brasan uppifrån mindre lukt utomhus.O orparn skrev:
För mycket våld kan väl skada spjället och då är man illa ute.Det kanske är det som är problemet har fastnat på ena sidan och så har det blivit byrålåda.Kalla på sotaren som har kamera för och se vad som felar.D Daggpil skrev:
Precis. Med glidhammare så kan du knacka i små kontrollerade stötar och minimera våldet.Sten Lindgren skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Cronspis ”Vermikulit-sidan” välter inåt
Värme allmänt -
Kakelugn Cronspisen - öppningar på sidorna baktill
Ved, Pellets, Flis -
Pax-fkäkt, kallrasspjället strular
Ventilation -
Hjälp, spjället i öppna spisen har ramlat ner - vad gör man?
Ved, Pellets, Flis -
Cronspisen 201 - Spjäll fastnat i öppet läge
Värme allmänt