Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis
Ulltand Ulltand skrev:
Chilla Gunilla! :)

Jag har inga invändningar mot flockimmunitet som vetenskap.

Men den gäller bara om sjukdomen ger upphov till tillräcklig immunitet.

Och det vet vi inte.
Enligt @Lars48 så är ju viruset av årsmodell 2019, det kan vara lite för nytt för 100år gammal vetenskap. Så det är ju inte säkert att vi blir immuna. :thinking: Så det kan fallera på att det är lite för modernt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det råder fortfarande osäkerhet om man blir immun efter att haft covid-19, man tror det.
De flesta inklusive FHM och WHO är tveksamma till om en immunitet skulle infinna sig om hur länge den håller sig kvar.

Eftersom vi bara tror att man kan bli immun mot SARS-cov-2 är det ett osäkert kort. Kanske fungerar, kanske inte och då får vi en ny våg där de som redan varit sjuka blir sjuka igen.
Det de är tveksamma till är väl hur länge immuniteten håller i sig och hur stark den är, inte att de flesta blir immuna över huvud taget. Med så många fall och stor smittspridning i de stora länderna söder över så att om man inte blev immun alls så hade det ju dykt upp folk som hade blivit sjuka två gånger.

• Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Flock-immunitet är vedertagen mekanism sedan ca 100år tillbaka. Själva processen i sig är ren matematik. Tycker man det ser komplicerat ut finns det mängder med illustrationer hur det går till.

Bara för att saknas bevis så innebär det inte ett bevis att det inte existerar eller inte skulle fungera. Hela sättet att argumentera är ett klassiskt argumentationsfel. Flock-immunitet fungerar som mekanism i naturen. Hade det inte fungerat det så hade man inte utvecklat den typen av vaccin som görs nu.

Min analys är att du behöver projicera din rädsla på något, antagligen personligen mot Tegnell. Många som har Tegnell derangement syndrome utan att veta om det.
Jag är varken rädd eller Tegnell hatare. Jag tycker faktiskt synd om honom. Han ser en aning pressad och vilsen ut. Ögonen säger ta mig ut härifrån. Han gör sitt bästa men tyvärr det bästa han tror på råkar vara det värsta jag tro på.
Det är bara olika tankesätt som kolliderat.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hur det är med de som haft smittan utan symptom, blir de immuna?
De som haft covid-19 med mindre symptom, blir de immuna?
Facit lär komma när antikroppstesterna kan göras i större skala.

A
Ulltand Ulltand skrev:
Vaför vill du tro det? Jag har redan givit ett gäng exempel i tråden.

Då ber jag dig bemöta alla mina exempel i sak. Var så god att börja.
Jag tror helt enkelt vi missuppfattat varandra och pratar förbi varandra. Jag avsåg huruvida man inte skulle bli immun mot sjukdomen genom att ha haft den men ändå kunde det tas fram ett vaccin som biter på densamma. Du svarade ja, det kan man, men du avser då som jag nu förstår det att det finns sådana sjukdomar och vaccin som fungerar på det sättet men inte att det gällde just denna sjukdom?

Jag ber om ursäkt för att jag nog var otydlig i min fråga.

tusenett skrev:
Jag tror helt enkelt vi missuppfattat varandra och pratar förbi varandra. Jag avsåg huruvida man inte skulle bli immun mot sjukdomen genom att ha haft den men ändå kunde det tas fram ett vaccin som biter på densamma. Du svarade ja, det kan man, men du avser då som jag nu förstår det att det finns sådana sjukdomar och vaccin som fungerar på det sättet men inte att det gällde just denna sjukdom?

Jag ber om ursäkt för att jag nog var otydlig i min fråga.
Kan då tillägga att i teorin kan det myclet väl vara så även för Covid 19 men det vet inte ännu. I sitt sammanhang om vi inte blir immuna genom sjukdom kommer det att forskas på vaccin/antikroppar som ger just den fördelen,. Om det lyckas är osagt men långt irfån otroligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Facit lär komma när antikroppstesterna kan göras i större skala.
Facit ska man ha innan strategin sätts igång inte efter. Är det roulette eller ?!

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
5
L Lars48 skrev:
Facit ska man ha innan strategin sätts igång inte efter. Är det roulette eller ?!
Eller öppnar munnen...

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Om inte flockimmunitet uppstår kommer ju inte heller ett vaccin att fungera.
Nej det är fel slutsats.

Flockimunitet uppstår först när en väldigt stor del av populationen har blivit immuna mot smittan. Då får inte smittan fäste hos någon värd och smittan kan inte spridas vidare. man har uppskattat att flockimmunitet uppkommer vid en andel av 40-60 procent som har blivit immuna.

men vaccin kan ju fungera ändå eftersom det sätts in på enskilda individer och då blir den enskilde individen immun.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Jag känner inte till absoluta tal men om 10 pers får bältros efter sjukdom så får bara 2 pers det efter vaccination
Det är nästan rörande att du trodde att mitt problem med 80% handlade om bristande kunskap om procenträkning och inte om att du inre nämnde absoluta tal. För om vi nu tar ditt exempel med 10 eller 2 bältrosfall, får vi vara överens om att det på en befolkning av 10 miljoner skulle handla om två utmärkta sätt att bli immun, där skillnaden är obefintligt. Skulle det däremot handla om 100 000 eller 20 000 fall, är det såklart en annan sak. Men nu vet vi inte det. Ändå är vattkoppsvaccinet ditt stora exempel av ett vaccin som ger bättre immunitet än den äkta varan.
Det är lite märkligt eftersom du precis erkände att du inte heller vet. Så nu är vi på ruta ett igen och tycker jag fortfarande att det är dumt att äventyra vårt samhälle med en nedstängning medan vi väntar på ett vaccin som kan dröja ett bra tag till och möjligtvis fungerar sämre än den äkta varan.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Vad menar du, ska alla länder bara sitta och rulla tummarna tills vi har facit på hur hela coronaepidemin avlöpt???

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är nästan rörande att du trodde att mitt problem med 80% handlade om bristande kunskap om procenträkning och inte om att du inre nämnde absoluta tal. För om vi nu tar ditt exempel med 10 eller 2 bältrosfall, får vi vara överens om att det på en befolkning av 10 miljoner skulle handla om två utmärkta sätt att bli immun, där skillnaden är obefintligt. Skulle det däremot handla om 100 000 eller 20 000 fall, är det såklart en annan sak. Men nu vet vi inte det. Ändå är vattkoppsvaccinet ditt stora exempel av ett vaccin som ger bättre immunitet än den äkta varan.
Det är lite märkligt eftersom du precis erkände att du inte heller vet. Så nu är vi på ruta ett igen och tycker jag fortfarande att det är dumt att äventyra vårt samhälle med en nedstängning medan vi väntar på ett vaccin som kan dröja ett bra tag till och möjligtvis fungerar sämre än den äkta varan.
Det handlar så klart om större siffror typ 100.000 rep 20.000 eler *nått* men eftrersom du verkade ha svår med 80 % tog jag ett exempel som är lättare att förstå. Tror du på alvar att det är 80 pers som får bältros i sverige vaje år? Varför inte göra en googling om du inte vet vilken härad det är?

För övrigt om alternativa behandlingemetodet så finns det i nuläget 3 godkända läkemdel och flera som knackar på dörren. Lätt att förbise om man är FHM anhängare med tunnelseende.

Redigerat av moderator:
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det är omöjligt med sånt som är nytt.
Man får gå på hur liknande virus beter sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.