2 170 800 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Spelar det egentligen någon roll för mit inlägg?F f91jsw skrev:
Det ör annorlunda med Coronavirus. Det är från 2019, lite modernare version.Fairlane skrev:
Det kan inte vara bara jag som ska styrka mina påståenden med referenser.
Alla ska kunna styrka sina.
Flock-immunitet är vedertagen mekanism sedan ca 100år tillbaka. Själva processen i sig är ren matematik. Tycker man det ser komplicerat ut finns det mängder med illustrationer hur det går till.L Lars48 skrev:
Bara för att saknas bevis så innebär det inte ett bevis att det inte existerar eller inte skulle fungera. Hela sättet att argumentera är ett klassiskt argumentationsfel. Flock-immunitet fungerar som mekanism i naturen. Hade det inte fungerat det så hade man inte utvecklat den typen av vaccin som görs nu.
Min analys är att du behöver projicera din rädsla på något, antagligen personligen mot Tegnell. Många som har Tegnell derangement syndrome utan att veta om det.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 294 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 294 inlägg
Det är ett annat virus, men med stor sannolikhet kan man anta att det påminner om andra virus i många aspekter. Betvivlar man det så kan jag inte förstå hur man kan vara så säker på att vaccin ska fungera. Kanske fungerar bara vaccin på virus som fanns före 2019?L Lars48 skrev:
Det finns ju ett antal artiklar från läkare som tycker FHM agerar fel, jag tror du länkat till några. Man ifrågasätter strategin, men jag har inte läst att någon ifrågasätter flockimmunitet som något ovetenskapligt påhitt. Man brukar snarare anse att man inte vill att så många ska dö på vägen.
sunnis skrev:Flock-immunitet är vedertagen mekanism sedan ca 100år tillbaka. Själva processen i sig är ren matematik. Tycker man det ser komplicerat ut finns det mängder med illustrationer hur det går till.
Bara för att saknas bevis så innebär det inte ett bevis att det inte existerar eller inte skulle fungera. Hela sättet att argumentera är ett klassiskt argumentationsfel. Flock-immunitet fungerar som mekanism i naturen. Hade det inte fungerat det så hade man inte utvecklat den typen av vaccin som görs nu.
Min analys är att du behöver projicera din rädsla på något, antagligen personligen mot Tegnell. Många som har Tegnell derangment syndrome utan att veta om det.
Nja inom venetskapen skall du bevisa att något fungerar. Bevisbördan hamnar på den som hävdar att vi kan komma att få flockimmunitet mot corona. Det verkar i vilket fall ganska troligt men så länge vi inte säkert vet hur läge immuniteten vara är det lite av en chansning.
Nu har jag iof sett att FHM gått ut och sagt att man får immnuitet. Jag gissar att det dock inte bygger på någon vetenskaplig consensu utan mer ett antagande om rimlighet. Vet någon om det finns stöd för FHM uttalande så länka gärna!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 222 inlägg
Finns massor att läsa om flockimmunitet och med olika sorters virus.
Dock väldigt bristfälligt för SARS-cov-2
Det råder fortfarande osäkerhet om man blir immun efter att haft covid-19, man tror det.
De flesta inklusive FHM och WHO är tveksamma till om en immunitet skulle infinna sig om hur länge den håller sig kvar.
Eftersom vi bara tror att man kan bli immun mot SARS-cov-2 är det ett osäkert kort. Kanske fungerar, kanske inte och då får vi en ny våg där de som redan varit sjuka blir sjuka igen.
Med vetskap om vad som händer i lungorna hos en del är det en rysare om de ska åka på en ny smitta.
Givetvis hoppas jag också att immunitet bildas för då fungerar ett vaccin.
Eller så är det för en kortare period och då behöver man få vaccin inför varje smittovåg.
Vi får se hur det är med SARS-cov-2
Det kanske muterar så immuniteten är bristfällig, kanske blir en del lindrigt sjuka gång nr. 2 Kanske blir de inte sjuka. Kanske blir de lika sjuka som tidigare eller betydligt värre. Vi vet inte.
Ni som läst någon fakta om hur det ligger till med SARS-cov-2 får gärna lägga in sådan uppgifter.
Dock väldigt bristfälligt för SARS-cov-2
Det råder fortfarande osäkerhet om man blir immun efter att haft covid-19, man tror det.
De flesta inklusive FHM och WHO är tveksamma till om en immunitet skulle infinna sig om hur länge den håller sig kvar.
Eftersom vi bara tror att man kan bli immun mot SARS-cov-2 är det ett osäkert kort. Kanske fungerar, kanske inte och då får vi en ny våg där de som redan varit sjuka blir sjuka igen.
Med vetskap om vad som händer i lungorna hos en del är det en rysare om de ska åka på en ny smitta.
Givetvis hoppas jag också att immunitet bildas för då fungerar ett vaccin.
Eller så är det för en kortare period och då behöver man få vaccin inför varje smittovåg.
Vi får se hur det är med SARS-cov-2
Det kanske muterar så immuniteten är bristfällig, kanske blir en del lindrigt sjuka gång nr. 2 Kanske blir de inte sjuka. Kanske blir de lika sjuka som tidigare eller betydligt värre. Vi vet inte.
Ni som läst någon fakta om hur det ligger till med SARS-cov-2 får gärna lägga in sådan uppgifter.
Ja så är det,Fairlane skrev:
Om man då inte väljer att tro på FHM som säger att det blir tillräcklig immnutet mot covid19 Tyvärr känns det inte riktigt som man kan lita på det utan källa.
Ja inge bevis redovisas.Ulltand skrev:
Hur det är med de som haft smittan utan symptom, blir de immuna?
De som haft covid-19 med mindre symptom, blir de immuna?
Fakta verkar saknas. FHM och vi andra bara tror det är på något sätt. Ingen verkar veta.
Är du månntro flat-earther också? Det skulle förklara Ditt sätt att resonera hur vetenskaplig teori fungerar. Eftersom ingen har observerat jorden som ett klot utan endast som ett tvärplan så är den platt till motsatsen har bevisats...Ulltand skrev:Nja inom venetskapen skall du bevisa att något fungerar. Bevisbördan hamnar på den som hävdar att vi kan komma att få flockimmunitet mot corona. Det verkar i vilket fall ganska troligt men så länge vi inte säkert vet hur läge immuniteten vara är det lite av en chansning.
Nu har jag iof sett att FHM gått ut och sagt att man får immnuitet. Jag gissar att det dock inte bygger på någon vetenskaplig consensu utan mer ett antagande om rimlighet. Vet någon om det finns stöd för FHM uttalande så länka gärna!
Flock-immunitet är vetenskaplig teorin vilket är den högsta nivån av antagande att det är så det fungerar. Ditt sätt att resonera skulle t.ex omkullkasta större delen av den fysiska vetenskapen eftersom man inte kan eller har observerat mörk materia. Då fungerar ju inte gravitationen förrens det är bevisat, än har jag inte upplevt någon viktlöshet på jorden... Bara för att man inte har observerat något än så är inte det ett omkullkastande av vetenskaplig teorin, dessutom behöver du ersätta teorin med en annan...
Det är snarare helt omvänt, det är ju ni som ska bevisa att coronaviruset inte berörs av den vedertagna naturliga mekanismen flock-immunitet. Så, varför får vi inte anti-kroppar mot coronaviruset? fram med ammunitionen nu! En gissning är att alla källor kan härledas till studier från Asien/Kina.
Den är 80% lägre efter vaccination än efter sjukdom.harry73 skrev:
Jag känner inte till absoluta tal men om 10 pers får bältros efter sjukdom så får bara 2 pers det efter vaccination
sunnis skrev:Är du månntro flat-earther också? Det skulle förklara Ditt sätt att resonera hur vetenskaplig teori fungerar. Eftersom ingen har observerat jorden som ett klot utan endast som ett tvärplan så är den platt till motsatsen har bevisats...
Flock-immunitet är vetenskaplig teorin vilket är den högsta nivån av antagande att det är så det fungerar. Ditt sätt att resonera skulle t.ex omkullkasta större delen av den fysiska vetenskapen eftersom man inte kan eller har observerat mörk materia. Då fungerar ju inte gravitationen förrens det är bevisat, än har jag inte upplevt någon viktlöshet på jorden... Bara för att man inte har observerat något än så är inte det ett omkullkastande av vetenskaplig teorin, dessutom behöver du ersätta teorin med en annan...
Det är snarare helt omvänt, det är ju ni som ska bevisa att coronaviruset inte berörs av den vedertagna naturliga mekanismen flock-immunitet. Så, varför får vi inte anti-kroppar mot coronaviruset? fram med ammunitionen nu! En gissning är att alla källor kan härledas till studier från Asien/Kina.
Chilla Gunilla!
Jag har inga invändningar mot flockimmunitet som vetenskap.
Men den gäller bara om sjukdomen ger upphov till tillräcklig immunitet.
Och det vet vi inte.