2 170 999 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS skrev:
Me det ÄR så. Antikropparna från vaccinet skyddar BÅDE mot vattkoppsvirus OCH vaccinationsvirus. Konsekvensen blir 80% mindre risk att får bältros jämför men att du genomnlidigt vattkoppor.
Jo, jag har hört talas om antikroppstester. Men jag har inte hört talas om att Covid-19 skapar immunitet hos den smittade. Lägg fram din källa så får vi titta på det ?BirgitS skrev:Ja, immunitet bildas normalt eftersom det går att konstatera att antikroppar normalt bildas efter att man har varit sjuk med Covid-19. Har du inte hört talas om antikroppstester som visar att man har haft Covid-19?
Det har inte heller gått att bevisa att någon har insjuknat två gånger. Med tanke på den höga smittspridning som varit i många länder så borde det finnas många som hade blivit sjuka två (eller fler) gånger om de inte hade varit immuna efter den första gången.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Nu säger den 80% mig inte så mycket.Ulltand skrev:
Om jag minns rätt hade jah vattkoppor när jag var ung, men har alldrig haft bältros.
Vad är risken att få bältros efter vattkoppinfektion, och vad är den efter vaccination?
Vad har du för källa om att man inte blir immun?L Lars48 skrev:
Jag har inte hört att någon insjuknat 2 ggr, vilket talar för någon form av immunitet.
Om C19 funkar som andra virus så blir man immun, åtminstone under begränsad tid.
Det är väl inte FHM's fel att sjukvården prioriterar vård framför att administrera dödsintyg?T Thomas_Blekinge skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
L Lars48 skrev:
Här nämner de ju immunitet, men det är ju filtrerat genom en journalist.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLeypj/de-testar-antikroppar-pa-vardpersonal
Jag förstår detta mycket bra, till skillnad från dig.Ulltand skrev:Självklart är det så. Antikropparna som kroppen tillverkar med vaccinet håller både vattkoppsvirus och det modifierade vaccinationsviruset under kontroll.
Antikropparena som kroppen tillverka mot sjuddomsvirus klara inte av att kontrollera det lika bra och det tederar att blomma upp igen i fråm av bältros.
Vad är det du inte förstår i detta?
När man som barn smittas av vattkoppsvirus blir man sjuk och immunförsvaret läker ut infektionen, men viruset ligger kvar latent i kroppen. Därefter är man immun mot återinfektion och immunförsvaret håller det latenta viruset i schack så att det inte kan bli aktivt igen. Förrän 60-70 år senare, då immunförsvaret mot viruset inte längre är tillräckligt hos ungefär var femte individ, och det blossar upp igen som bältros.
För att minska risken för bältros kan man ta ett vaccin i vuxen ålder som boostar immuniteten mot viruset och förhindrar att bältros uppstår. Men det finns inget i detta som bevisar din tes att vaccinet ger ett bättre skydd. Det vi vet är att genomgången sjukdom ger livslångt skydd mot bältros hos 80% av befolkningen och åtminstone 60-70 år hos övriga 20%. Eftersom det inte finns någon som levt i 60-70 år efter att de tagit vaccinet mot bältros i vuxen ålder vet vi inte om vaccinet ger ett längre skydd än genomgången sjukdom, så din tes saknar helt stöd.
Det kanske inte fungerar som alla andra virus. Det kanske är så att viruset dödar T-celler då har det inte så mycket att göra med antikroppar.L largab skrev:
There is currently no evidence that people who have recovered from COVID-19 and have antibodies are protected from a second infection.
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/immunity-passports-in-the-context-of-covid-19
Det är ingen källa så påvisar någonting.L Lars48 skrev:
Var är källan att man inte blir immun?
Sanningen är att ingen ännu vet med säkerhet men mycket talar för någon form av immunitet.
Det är fortfarande mycket dåligt.BirgitS skrev:
Jag skriver som har rapporterats. Om du vägrar att tro på det är inte mitt problem. Men du kan ju kolla på YT när de frågar WHO om Taiwan. WHO vägrar att erkänna vad det är. Helt styrt av Kina.
Vad ska jag har märkt och varför?
Det är så himla övertydligt att du inte är här för att tala i saken och för att hjälpa människor. Det handlar enbart om att vara emot mig i alla frågor. Uselt , mycket uselt.
Hur ska du bevisa något av detta? Är det inte lämpligt att du också börjar besvara mina frågor?
Länka till där jag påstår det. Halmgubbe. Det jag sagt är att sol = bekämpar viruset.
Det handlar om att stärka kroppen. Om att inte dö, om att minska tiden du är sjuk osv.
Länk till där du bevisar att D-vitamin inte har effekt.
Men du länkar aldrig till något alls.
En joker i detta är att anledningen till att de flesta inte utvecklar bältros är att de återutsätts för viruset när barn och barnbarn är sjuka, därmed boostas immunsvaret och man klarar av att hålla viruset nedtryckt ytterligare några decennier.F f91jsw skrev:Jag förstår detta mycket bra, till skillnad från dig.
När man som barn smittas av vattkoppsvirus blir man sjuk och immunförsvaret läker ut infektionen, men viruset ligger kvar latent i kroppen. Därefter är man immun mot återinfektion och immunförsvaret håller det latenta viruset i schack så att det inte kan bli aktivt igen. Förrän 60-70 år senare, då immunförsvaret mot viruset inte längre är tillräckligt hos ungefär var femte individ, och det blossar upp igen som bältros.
För att minska risken för bältros kan man ta ett vaccin i vuxen ålder som boostar immuniteten mot viruset och förhindrar att bältros uppstår. Men det finns inget i detta som bevisar din tes att vaccinet ger ett bättre skydd. Det vi vet är att genomgången sjukdom ger livslångt skydd mot bältros hos 80% av befolkningen och åtminstone 60-70 år hos övriga 20%. Eftersom det inte finns någon som levt i 60-70 år efter att de tagit vaccinet mot bältros i vuxen ålder vet vi inte om vaccinet ger ett längre skydd än genomgången sjukdom, så din tes saknar helt stöd.
Detta kan bli problematiskt nu när det blir vanligare att vaccinera barn mot vattkoppor, eftersom färre vuxna då får immunsvaret uppfriskat. Lämpligen bör man därför ta bältrosvaccin när man börjar bli lite äldre.
Redigerat:
Jo det finns massor av sådan exempel i Kina. Dock vet vi inte om personen någonsin varit frisk.L largab skrev:
Sedan tillkommer att det nu finns olika varianter av C19. Variant C och D . Det dåliga är att du kan få båda samtidigt. Det dåliga är att om du haft C, så skyddar det inte fullt mot D. Det hjälper att ha haft C med inte fullt ut så du kan tydligen också få D igen.