Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
Vid det här laget är det nog ganska tydligt vad det är som driver snabb smittspridning, och att det sker ganska oberoende av vilka åtgärder man sätter in: tät befolkning. Det är i storstäder och tätbefolkade urbana områden som spridningen varit som högst. Man kan se på exemplet Belgien, som har flest döda i Europa per miljon invånare trots att de tidigt stängde ner landet.
Wallensten (jag gillar hans tydlighet, mycket bättre än Tegnell) antydde idag att man kan tänka sig att ha andra restriktioner i Stockholm än i övriga landet, men samtidigt så ville han inte ha andra regler för folk.

Mina tolkningar av detta:

Detta antyder att det han/FHM kan tänka sig är att exempelvis gymnasieskolorna i Stockholm skulle kunna tänkas öppna tidigare än i resten av Sverige. Det är en lättnad som skulle kunna göras lokalt. Högskolor/universitet är lite svårare att tillåta öppning av pga långväga resande nämligen.

Det vore också svårt att tillåta större folksamlingar lokalt, men möjligen att man kan tillåta mindre avstånd mellan folk på restauranger i Stockholm än i övriga landet. Det skulle nämligen kunna gå att införa lokalt också.

Bara lite spekulationer på hur man kan tänkas att hantera det faktum att Stockholm har en mer spridd smitta.

Därutöver bör man fundera på om man kanske skulle kunna lätta en aning på restriktionerna i hela landet då smittspridningen är ännu lägre än förväntat i övriga landet. Detta bör möjliggöra en öppning av gymnasieskolorna åtminstone (fast av andra orsaker än i Stockholm dock).

Min spekulation är därför att gymnasierna kommer att öppna upp redan den 1/5 (första vardagen därefter naturligtvis).

pacman42 pacman42 skrev:
Min spekulation är därför att gymnasierna kommer att öppna upp redan den 1/5 (första vardagen därefter naturligtvis).
Hoppas hoppas hoppas.
Ja jag är en stor förespråkare av öppna skolor:)

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
185 nya dödsfall i Sverige. Att vi haft få fall några dagar bakåt verkar få sin förklaring idag...

För den som vill vrida och vända på graferna per region så rekommenderas
[länk]

Jag noterade förresten att vi i Sverige nu (iom dagens siffror) har fler dödsfall per dygn per miljon invånare än både Italien och Spanien, vars kurvor nu snabbt går nedåt. VI har dock fortfarande situationen under kontroll.
Sverige är just nu top 4 på utbrott. Efter Belgien, UK och Frankrike.
Vi bör gå om UK och Frankrike inom 1-2 dagar om utvecklingen den senaste veckan håller i sig.
Belgien har fortfarande långt värre utbrott än alla andra länder i världen, men det minskar även där nu.

Frågan är vad detta innebär för oss?
Jag antar att restriktionerna i Sverige kommer att bli starkare nästa vecka. Skolorna/dagis kanske kommer att stänga helt tex.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Vi bör gå om UK och Frankrike inom 1-2 dagar om utvecklingen den senaste veckan håller i sig.
Belgien har fortfarande långt värre utbrott än alla andra länder i världen, men det minskar även där nu.

Jag antar att restriktionerna i Sverige kommer att bli starkare nästa vecka. Skolorna/dagis kanske kommer att stänga helt tex.
Nej, det tror jag inte. Wallensten berättade idag att vi troligen hade vår topp den 15:e april.

Jag tror istället att vi kommer att öppna upp gymnasierna i början av maj. För Stockholms del för att smittans spridning då börjat gå ned en del och för resten av landet pga att den inte gått upp. Gymnasierna är en enkel sak att öppna upp. Det kan bli så att de bara öppnas i Stockholm dock, beroende på hur smittspridningen i resten av landet utvecklas.

Nefrums Nefrums skrev:

Antal döda per miljon invånare är ju en ganska dålig siffra att utgå från då den mer visar på var smittan har hamnat (Äldrevården) och inte hur många smittade vi har totalt. Det är bättre att titta på antalet inneliggande på IVA eftersom det är där flaskhalsen finns, så länge vi går under taket på max antal IVA-platser hanterar vi det bra skulle jag säga.

Att hålla det så lågt det bara går är en strategi för att vinna tid, t ex för att utöka antalet IVA-platser eller om det är en medicin på gång som kan lindra symptomem eller ett vaccin. Utan något av detta kommer alla länder att till slut ha en smittspridning som nått upp till den nivån där flockimmunitet inträffar, oavsett strategi.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som skrivits av andra, flockimmunitet är alltid resultatet. Valet man gör är dock huruvida man vill ha kraftigare eller mildare restriktioner. Med kraftigare restriktioner så når man flockimmuniteten senare, men man kanske kommer att få vaccinationer och mediciner som minskar dödligheten. Om man har lindrigare restriktioner så riskerar man att få en högre andel IVA-patienter än vad vården klarar av att ta emot och de triageras då.

Det finns en valmöjlighet här, flockimmunitet genom att smitta så många som möjligt utan att IVA går på knäna, eller hårdare restriktioner och hoppas på mediciner och vacciner.

Genom att vara senfärdiga (med vilje eller inte kan diskuteras, men man var senfärdiga jämfört med en del andra länder) med att hindra smittan från att komma ut i samhället så tvingades man att gå på utplattning av kurvan istället för att försena kurvan. Detta i sin tur innebar inte att man inte stod utan val, för man kan fortfarande via restriktioner välja att platta ut kurvan mycket eller lite. Tegnell pratade om att det gällde att ha rätt tajming för när åtgärderna skulle sättas in, detta visar på att han/FHM faktiskt ville ha en smittspridning på ungefär vad IVA skulle kunna tänkas klara av och inte ville skjuta upp smittspridningen på framtiden (jag säger inte att det var rätt eller fel här, det får andra bedöma efteråt). Sverige valde att platta ut kurvan på en relativt hög nivå ändå. Därav de högre dödssiffrorna i Sverige än i exempelvis grannländerna (för tillfället, i efterhand vet vi hur de verkligen blir - det verkar som om FHM underskattade hur hårt och tidigt andra länder skulle strypa gränserna, vilket gör att de länderna nu ligger på lägre nivåer).

Sverige hade alltså kunnat välja att lägga sig på färre döda och färre på IVA, men man valde att inte göra det. Andra länder valde att göra det. Sverige kommer därför att drabbas lindrigare än en del andra länder till hösten när en andra våg väntas. Om detta är en bra strategi i totalen, eller inte, ja det får man som sagt utvärdera efteråt.

OM det finns vaccin och effektiva mediciner tillgängliga i höst, då har nog en del andra länder gjort rätt. Finns det inte mediciner/vacciner i höst, ja då kanske Sveriges strategi visar sig vara bättre. Vi som överlever får se facit på detta test.

Om jag avslutningsvis skall gissa lite så tror jag att FHM spelade på (modellerade med) att viruset är årstidsberoende och att de därmed skulle få hjälp av våren/sommaren med att hålla ned smittspridningen vid en ganska lämplig tidpunkt. Detta skulle då kunna leda till att man inte behöver ändra restriktionerna så mycket över tid, vilket gör att det är lättare att få hållbarhet i restriktionerna och därmed ge ett bättre resultat i slutänden. Det kan visa sig att FHM har haft rätt här, eller inte. En sak är säker iallafall och det är att FHM har agerat med ett väldigt gott självförtroende i frågan. Sedan tycker jag fortfarande att Tegnell är en katastrof som talesperson för FHM, men det är en helt annan fråga...
I intervjuer (se senaste dagarnas presskonferenser) har Tegnell uttalat att man inte räknade med att smittan skulle ta sig in på äldreboenden i den omfattningen som inträffat, därav den höga dödssiffran. Med tanke på ditt antagande:
Sverige valde att platta ut kurvan på en relativt hög nivå ändå. Därav de högre dödssiffrorna i Sverige än i exempelvis grannländerna (för tillfället, i efterhand vet vi hur de verkligen blir - det verkar som om FHM underskattade hur hårt och tidigt andra länder skulle strypa gränserna, vilket gör att de länderna nu ligger på lägre nivåer).

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns definition av svårt sjuka inom vården som jag inte kan i detalj som lekman. Med tanke på dödstal och intensivvård så kan man väl tänka sig runt 10% av det testade i sverige som blir svårt sjuka. runt 1000 personer kanske då i sverige och 170.000 i världen. Inga gigantiska tal imo
Ofta tycker jag att man i Sverige likställer svårt sjuk med behov av intensivvård när det gäller Covid-19. Enligt FHM:s siffror så har man drygt 15 000 bekräftade fall i Sverige och av dem har 1158 ligger eller har legat på intensivvårdsavdelning så här långt. Av dem som är inlagda i Stockholmsregionen just nu så intensivvårdsbehandlas ung. 20 %.

Men sen har du väl skrivit att viss medicin bör tas innan man är svårt sjuk/behöver intensivvård för att få bäst effekt.

D Dilato skrev:
HCQS-200 finns att köpa över disk i nästan varje Apotek (Duka la Dava) i Tanzania, äter själv 2 om dagen som profylaktika.
Jag pratade mest om den andra medicinen, den mot ebola. Den tillverkas inte i stor utsträckning.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Det är väl sådant vi diskuterar i denna tråden.
Borde finnas fakta från länder som låg före oss med smittan.

Alltså ditt svar är att ingen vet om man blir immun. Tack.
Har du någon fakta till det så vore det bra?
Du har ju själv skrivit att WHO har sagt ung. att man inte vet om man blir immun.

Det som är intressant är väl långvarig immunitet dvs. något år åtminstone och det går ju förstås inte att uttala sig om nu efter bara några månader.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Läste nyss en nyhet på AB

"Världshälsoorganisationen, WHO, säger att alla bevis pekar mot att coronaviruset har sitt ursprung från fladdermöss i Kina.

Man poängterar också att viruset inte manipulerats eller konstruerats i ett laboratorium, något som bland annat USA:s president Donald Trump sagt att landets regering utreder.

– All tillgänglig data tyder på att viruset ursprungligen kommer från ett djur och inte är ett manipulerat eller konstruerat labbvirus, eller att det kommit någon annanstans ifrån, säger Fadela Chaib, talesperson för WHO vid en pressträff i Geneve.

Däremot är det inte klarlagt hur viruset transporterats från djur som burit det till människor, förtydligade Fadela Chaib."

Undrar varifrån det kom tiil fladdermusen?
Det vet man inte eftersom det antagligen skedde för många 100 år sen. Precis som det under många 100 år har gått runt virus som har gett människor förkylningar, mässling osv. så finns det ju motsvarande virus för andra djur.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Man får börja flytta patienter mellan regioner om vissa regioner får stor andel svårt sjuka.
Man har ju förberett för det bland annat genom att ha avtal med försvarets helikoptrar. Sen har man ju redan flyttat patienter från Sörmland till Stockholm och Östergötland för minst en vecka sen.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
hmmm..

Ser inte ut som vi har ett stabilt läge i Sverige än. Det ökar fortfarande.

Det är uppenbart att de mildare restriktioner vi har i Sverige inte har like mycket effekt som de hårdare i andra länder.

Graf av dödstal per dag per population:
[bild]

(moving average 7 dagar för att kompensera för Sveriges vana att inte rapportera nåt på helger)

Notera att Sverige har nu högre nivå än både Italien och Spanien.
Notera OCKSÅ att Spanien peakade efter typ 17 dagar och Italien efter 24 dagar. Sveriges kurva har, efter nära 30 dagar fortfarande inte peakat, vilket betyder att vi lyckats bättre än både Spanien och Italien med att just platta till och förlänga kurvan.

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
I intervjuer (se senaste dagarnas presskonferenser) har Tegnell uttalat att man inte räknade med att smittan skulle ta sig in på äldreboenden i den omfattningen som inträffat, därav den höga dödssiffran.
Ja, FoHM räknade ju med att deras riktlinjer skulle tas på allvar även av äldreomsorgen och därmed socialstyrelsen och kommunerna som snabbt borde ha skickat ut ändrade direktiv hör hur arbetet ska gå till. De har ju väldigt tighta budgetar och scheman, där det inte ryms att lägga 5-10 minuter extra per patient på att desinficera mellan varje brukare, därför måste både nya budgetar och direktiv ut först, tillsammans med det skyddsmaterial som behövs.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
- - - Frågan är vad detta innebär för oss?
Det tror inte jag. Dotterns skola, som hållit stängt i fem veckor, planerar att öppna igen nästa vecka.

BirgitS BirgitS skrev:
Man har ju förberett för det bland annat genom att ha avtal med försvarets helikoptrar. Sen har man ju redan flyttat patienter från Sörmland till Stockholm och Östergötland för minst en vecka sen.
Sörmland hade ett tag 50 IVA-vårdade, varav 20 vårdades på IVA på sjukhus i andra regioner, bland annat på IVA i Västerås, Örebro, Växjö, Karlstad och Östersund.

Utifrån detta är det ju bra att vi inte har en helt jämn smittspridning i landet.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.