Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G gaidin skrev:
Det är ju som att säga att ditt mål med ditt liv är att dö, din strategi för att nå det är att äta och dricka varje dag i lagom mängd.

Flockimmunitet är inte ett mål, det är ett oundvikligt resultat av att vi har en epidemi.
Målet är att komma dit så helskinnade som möjligt.
Tvärtom, det är just detta jag invänder mot. Att bara låta det rulla på med diverse åtgärder. Målet med mitt liv är inte att dö, det hade jag ju kunnat uppnå för många år sedan. Livet är inte ett projekt.

Det jag är ute efter är vilket sluttillstånd vi har tex midsommar 2021. Typ alla vaccinerade, smittan begränsad, till en kostnad av 10 000 liv och 10 miljarder kr.
(slarvigt exempel, tänker medan jag skriver. Några skarpa hjärnor formulerar något bra på kort tid)

optimum
A Abies koreana skrev:
Men..du har ju redan bestämt dig ;)
Jag brukar inte svara på dina inlägg men detta behöver besvaras.

Nej jag har inte bestämt mig åt något håll så där är ditt antagande fel.
I vissa frågor är jag kritisk till deras arbete vilket jag skrivit om tidigare, exempelvis råd om hantering av våra och utländska skidorter och att de som varit där skulle alla haft ett par veckors karantän, Nu införde många företag det ändå men väldigt många kom vidare utan karantän. Folk reste från dessa platser ihop med andra utan någon speciell hantering.
Resultatet är troligen onödigt stor smittspridning och försvårar att platta till kurvan.

När det gäller råd om att inte stänga igen samhället, social distans, hygien och hur man ska agera vid minsta symptom tycker jag de gjort ett bra arbete. Det finns mer men i huvudsak detta.

Hantering av äldreboende och sjukvården har jag medvetet låtit bli att ta ställning till då jag har för liten kunskap om detta. Det finns fler områden.

Men helheten ser vi när vi är igenom detta. Då kan du få ett svar av mig om vad jag anser om detta.
Hoppas du är nöjd med mitt svar.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl läsa själva forskningsrapporten för att se om det står mer detaljer där: [länk]
Han smittades av superspridaren Stephen Walsh som inte hade några symtom alls...

F f91jsw skrev:
I mars tyckte 50% av befolkningen att FHM gör ett bra jobb, nu tycker 71% det. Så något rätt gör han ju.
Glöm inte att hälften av befolkningen har ett IQ under 100.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Glöm inte att hälften av befolkningen har ett IQ under 100.

Vad vill du ha sagt med det där?

• Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Dagens kurva. Efter några dagar med måttlig dödlighet blev det tyvärr ett hopp uppåt idag. Även Finlands kurva vände lite uppåt. Märkligt att vi har 40 dödsfall ena dagen och 180 dagen efter. Personligen skulle jag inte bli förvånad om vi hamnar i topp med flest dödsfall i världen per capita inom snart- Det blir mycket siffror och kurvor man kan lätt glömma att det är en individ bakom varje siffra.

Linjediagram som visar antal dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Skåne över tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
karlmb
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt att vi har 40 dödsfall ena dagen och 180 dagen efter.
Men så är det inte utan det är ju mycket låg rapportering under helgerna som sen rapporteras ikapp.
FHM presenterar siffror som är justerade efter datum för dödsfallet i stället för efter rapporteringsdatum: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Ulltand Ulltand skrev:
Finlands kurva vände lite uppåt.
Finland har fått in det nya coronaviruset på äldreboenden därav 43 rapporterade avlidna idag.

Ulltand Ulltand skrev:
Personligen skulle jag inte bli förvånad om vi hamnar i topp med flest dödsfall i världen per capita inom snart-
Spanien har för närvarande ung. 450 döda per miljon innevånare så en bra bit kvar dit. Men det kan ju mycket väl vara så att det är ung. på den nivån alla länder med likartat befolkningsstruktur hamnar när viruset har gått runt i några vågor.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Spanien har för närvarande ung. 450 döda per miljon innevånare så en bra bit kvar dit. Men det kan ju mycket väl vara så att det är ung. på den nivån alla länder med likartat befolkningsstruktur hamnar när viruset har gått runt i några vågor.
Nej så kommer det inte att bli av främst två orsaker. Läkemdel runt hörnet och alla andra sätt att hålla smittan nere tills det kommer ett vaccin. Praktiseras ju redan idag med framgång i några länder.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men som jag skrivit tidigare om detta, blodgivare är inte en grupp som är representativ. Väldigt stor andel av dem är sjukvårdspersonal (enkelt för dem att lämna blod på jobbet). De får inte äta mediciner, vilket utesluter många. Man får inte ha vissa sjukdomar. Osv osv.
Varför är man inte representativ som blodgivare för undersökning om man har antikroppar mot Covid-19? Det är väll grupp av människor som rör sig i samhället och känner sig friska så det är ju ännu mer intressant att se om personerna har varit infekterade utan att veta om det.

Noterade att Tegnell för några veckor sedan svarade på kritiken varför vi har så många döda i Sverige jämfört med resten av norden? Han så då ungefär att vi har ju fler döda än Norge och Finland men vi följer i stort sett Danmarks kurva. En bra följdfråga nu kunde ju vara varför vi inte alls följer Danmaks kurva längre.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Varför är man inte representativ som blodgivare för undersökning om man har antikroppar mot Covid-19? Det är väll grupp av människor som rör sig i samhället och känner sig friska så det är ju ännu mer intressant att se om personerna har varit infekterade utan att veta om det.
För att de inte speglar befolkningen i helhet. De har faktorer som skulle kunna påverka deras sjukdomsutsathet år båda håll, men hur det slår på helheten vet ingen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73
A anis16 skrev:
Främst för att man inte ger blod när man hade förkylningssymptom senaste en eller två veckor.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och @optimum, som jag skrev om igår så har man i Kina upptäckt mutationer I spike-proteinet, vilket inte är så bra. Dessa kan nämligen göra att förvärvad immunitet inte blir så långvarig. Men framtiden kommer att visa...
Vad Kina rapporterar och varför känns väl hyfsat selektivt och planerat.
Men man tror självklart vad man vill och så.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Noterade att Tegnell för några veckor sedan svarade på kritiken varför vi har så många döda i Sverige jämfört med resten av norden? Han så då ungefär att vi har ju fler döda än Norge och Finland men vi följer i stort sett Danmarks kurva. En bra följdfråga nu kunde ju vara varför vi inte alls följer Danmaks kurva längre.
Bra svar skulle då kunna vara ”tidsperspektivet” och det ser vi först efteråt.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Dagens kurva. Efter några dagar med måttlig dödlighet blev det tyvärr ett hopp uppåt idag. Även Finlands kurva vände lite uppåt. Märkligt att vi har 40 dödsfall ena dagen och 180 dagen efter. Personligen skulle jag inte bli förvånad om vi hamnar i topp med flest dödsfall i världen per capita inom snart- Det blir mycket siffror och kurvor man kan lätt glömma att det är en individ bakom varje siffra.

[bild]
Ja det är en dyster läsning. Många tragiska dödsfall där nära och kära mist en anhörig.
Vi får hoppas det fort går över och att det fanns en mening med de som nu inte finns med oss längre.

• Älska
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.