2 166 989 läst · 32 467 svar
2167k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Prognosen bygger på tankefelet att Sverige inte har några restriktioner alls (de ansåg inte att rekommendationer var restriktioner). Prognosen är nu ändrad till först 18 00, därefter 9 000 döda i augusti, efter att ha omtolkat definitionen av restriktioner.L Lars48 skrev:
Det är väl sådant vi diskuterar i denna tråden.L largab skrev:
Borde finnas fakta från länder som låg före oss med smittan.
Alltså ditt svar är att ingen vet om man blir immun. Tack.
Har du någon fakta till det så vore det bra?
Jag har tidigare i tråden ifrågasatt mål och strategi. Inte vilket som valts utan hur det definieras och formuleras. Ett mål är ert framtida tillstånd. Att "platta ut kurvan" kan per definition inte vara ett mål, möjligen en strategi att uppnå ett mål. Flockimmunitet däremot kan vara ett mål.tttomten skrev:
Målet är (det önskade) resultatet.
Det andra är vägen dit.
Eftersom myndigheter, politiker och som en följd journalisterna blandar ihop korten blir det rörigt. Vore jag journalist vore det första jag skulle göra att pressa fram ett svar om målet och läxa upp dem om de istället pratar strategi och aktivitet.
Målet med åtgärderna är att sjukvården inte ska kollapsa.
Fast nu är ju målet att begränsa antalet sjuka som behöver vård så att sjukvården hinner med. Att sen det långsiktiga resultatet eventuellt blir flockimmunitet är en annan sak.
Hade målet varit flockimmunitet skulle man bara släppt lös viruset helt vilt.
Hade målet varit flockimmunitet skulle man bara släppt lös viruset helt vilt.
Läste nyss en nyhet på AB
"Världshälsoorganisationen, WHO, säger att alla bevis pekar mot att coronaviruset har sitt ursprung från fladdermöss i Kina.
Man poängterar också att viruset inte manipulerats eller konstruerats i ett laboratorium, något som bland annat USA:s president Donald Trump sagt att landets regering utreder.
– All tillgänglig data tyder på att viruset ursprungligen kommer från ett djur och inte är ett manipulerat eller konstruerat labbvirus, eller att det kommit någon annanstans ifrån, säger Fadela Chaib, talesperson för WHO vid en pressträff i Geneve.
Däremot är det inte klarlagt hur viruset transporterats från djur som burit det till människor, förtydligade Fadela Chaib."
Undrar varifrån det kom tiil fladdermusen?
"Världshälsoorganisationen, WHO, säger att alla bevis pekar mot att coronaviruset har sitt ursprung från fladdermöss i Kina.
Man poängterar också att viruset inte manipulerats eller konstruerats i ett laboratorium, något som bland annat USA:s president Donald Trump sagt att landets regering utreder.
– All tillgänglig data tyder på att viruset ursprungligen kommer från ett djur och inte är ett manipulerat eller konstruerat labbvirus, eller att det kommit någon annanstans ifrån, säger Fadela Chaib, talesperson för WHO vid en pressträff i Geneve.
Däremot är det inte klarlagt hur viruset transporterats från djur som burit det till människor, förtydligade Fadela Chaib."
Undrar varifrån det kom tiil fladdermusen?
Är det ett mål? Det låter som en strategi.-RB- skrev:
Förlåt min otydlighet.P Pin skrev:Jag har tidigare i tråden ifrågasatt mål och strategi. Inte vilket som valts utan hur det definieras och formuleras. Ett mål är ert framtida tillstånd. Att "platta ut kurvan" kan per definition inte vara ett mål, möjligen en strategi att uppnå ett mål. Flockimmunitet däremot kan vara ett mål.
Målet är (det önskade) resultatet.
Det andra är vägen dit.
Eftersom myndigheter, politiker och som en följd journalisterna blandar ihop korten blir det rörigt. Vore jag journalist vore det första jag skulle göra att pressa fram ett svar om målet och läxa upp dem om de istället pratar strategi och aktivitet.
Mål- att sjukvården ska kunna hantera dom som blir sjuka.
Strategi- platta ut kurvan.
Jag hävdar fortfarande att det inte är ett mål, alltså ett önskat framtida tillstånd.tttomten skrev:
Kanske är det bara jag som ser detta som ett projekt med ett avslut, och inte en evigt pågående verksamhet.
Som skrivits av andra, flockimmunitet är alltid resultatet. Valet man gör är dock huruvida man vill ha kraftigare eller mildare restriktioner. Med kraftigare restriktioner så når man flockimmuniteten senare, men man kanske kommer att få vaccinationer och mediciner som minskar dödligheten. Om man har lindrigare restriktioner så riskerar man att få en högre andel IVA-patienter än vad vården klarar av att ta emot och de triageras då.tttomten skrev:
Det finns en valmöjlighet här, flockimmunitet genom att smitta så många som möjligt utan att IVA går på knäna, eller hårdare restriktioner och hoppas på mediciner och vacciner.
Genom att vara senfärdiga (med vilje eller inte kan diskuteras, men man var senfärdiga jämfört med en del andra länder) med att hindra smittan från att komma ut i samhället så tvingades man att gå på utplattning av kurvan istället för att försena kurvan. Detta i sin tur innebar inte att man inte stod utan val, för man kan fortfarande via restriktioner välja att platta ut kurvan mycket eller lite. Tegnell pratade om att det gällde att ha rätt tajming för när åtgärderna skulle sättas in, detta visar på att han/FHM faktiskt ville ha en smittspridning på ungefär vad IVA skulle kunna tänkas klara av och inte ville skjuta upp smittspridningen på framtiden (jag säger inte att det var rätt eller fel här, det får andra bedöma efteråt). Sverige valde att platta ut kurvan på en relativt hög nivå ändå. Därav de högre dödssiffrorna i Sverige än i exempelvis grannländerna (för tillfället, i efterhand vet vi hur de verkligen blir - det verkar som om FHM underskattade hur hårt och tidigt andra länder skulle strypa gränserna, vilket gör att de länderna nu ligger på lägre nivåer).
Sverige hade alltså kunnat välja att lägga sig på färre döda och färre på IVA, men man valde att inte göra det. Andra länder valde att göra det. Sverige kommer därför att drabbas lindrigare än en del andra länder till hösten när en andra våg väntas. Om detta är en bra strategi i totalen, eller inte, ja det får man som sagt utvärdera efteråt.
OM det finns vaccin och effektiva mediciner tillgängliga i höst, då har nog en del andra länder gjort rätt. Finns det inte mediciner/vacciner i höst, ja då kanske Sveriges strategi visar sig vara bättre. Vi som överlever får se facit på detta test.
Om jag avslutningsvis skall gissa lite så tror jag att FHM spelade på (modellerade med) att viruset är årstidsberoende och att de därmed skulle få hjälp av våren/sommaren med att hålla ned smittspridningen vid en ganska lämplig tidpunkt. Detta skulle då kunna leda till att man inte behöver ändra restriktionerna så mycket över tid, vilket gör att det är lättare att få hållbarhet i restriktionerna och därmed ge ett bättre resultat i slutänden. Det kan visa sig att FHM har haft rätt här, eller inte. En sak är säker iallafall och det är att FHM har agerat med ett väldigt gott självförtroende i frågan. Sedan tycker jag fortfarande att Tegnell är en katastrof som talesperson för FHM, men det är en helt annan fråga...
Förtydligar ytterligare.P Pin skrev:
Mål- att sjukvården ska hinna med så att vi inte ökar på dödligheten pga att nödvändig sjukvård inte finns tillgänglig.
Strategi- platta ut kurvan så målet kan uppnås.
sen finns det också många delmål och strategier, tex att minska de sjukas/äldres exponering (strategi) så dom inte dör i förtid (mål).
Edit, raderat en del raljerande som inte tillförde något.
Redigerat:
Låst artikel, men väldigt intressant:
- https://norran.se/nyheter/artikel/s...arare-med-symtom-erbjuds-provtagning/wl6kvd8r
En grundskola i Skellefteå kommun har stängts april ut efter långvarig hög frånvaro av framförallt personal. Nu skall Västerbottensregionen utreda om man har smittspridning av Covid-19, eller om det kan vara någon annan smitta (årets influensa?) som ställer till det.
Vi som följt detta ett tag vet att man haft liknande problem på flera andra skolor i vinter, dessutom redan innan Covid-19 kommit till oss i Sverige från Alperna.
- https://norran.se/nyheter/artikel/s...arare-med-symtom-erbjuds-provtagning/wl6kvd8r
En grundskola i Skellefteå kommun har stängts april ut efter långvarig hög frånvaro av framförallt personal. Nu skall Västerbottensregionen utreda om man har smittspridning av Covid-19, eller om det kan vara någon annan smitta (årets influensa?) som ställer till det.
Vi som följt detta ett tag vet att man haft liknande problem på flera andra skolor i vinter, dessutom redan innan Covid-19 kommit till oss i Sverige från Alperna.
Målet är att platta ut kurvan. Ev flockimmunitet kan vi kanske få på köpet efter längre tid.P Pin skrev:
Det är inte säkert vi får ett avslut inom rimlig tid.
Analogi, vad är målet med att springa i löpspåret? Är det att komma hem igen eller är det för att förbättra konditionen?