2 167 359 läst · 32 467 svar
2167k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ebolamedicinen kan redan idag fås gratis till patienter med svårt sjukdom av tillverkaren!pacman42 skrev:Första halvan av detta inlägg ligger nog ändå rätt nära verkligheten (om än mycket spekulation). Andra halvan bryr jag mig inte så mycket om då mediciner och vacciner tar mycket längre tid att få godkända än att ta fram, detta då deras nytta skall vägas mot biverkningar och skada och det kräver mycket tester och utvärderingar.
Jag tror det är ett lätt val med risken för biverkningar om en medicinen tar bort en 20% risk för att dö. Valet bör vara patientens och så tror jag det kommer bli.
Vad gäller Malariaprofylaxen så är den redan godkänd i USA för behandling av Covid19. Läkemdedlet är i övrigr godkänt i Sverige som just malariaprofylax.
Senaste kinesiska studien var mycket lovande men då förhindrade läkemedlet måttligt sjuka från att avanacera till svår sjudom. Förmodligen är det för sent att sätta in den på IVA.
Ett godkänt HIV-läkemdel testat också på patienter i Norge bla. Har ingen aning om hur det går den den dock.
Malariaprofylaxen har visat sig ha mycket svåra biverkningar i de doser som behövs för att den skall potentiellt skall vara verksam för den som redan har viruset i kroppen.Ulltand skrev:Ebolamedicinen kan redan idag fås gratis till patienter med svårt sjukdom av tillverkaren!
Jag tror det är ett lätt val med risken för biverkningar om en medicinen tar bort en 20% risk för att dö. Valet bör vara patientens och så tror jag det kommer bli.
Vad gäller Malariaprofylaxen så är den redan godkänd i USA för behandling av Covid19. Läkemdedlet är i övrigr godkänt i Sverige som just malariaprofylax.
Senaste kinesiska studien var mycket lovande men då förhindrade läkemedlet måttligt sjuka från att avanacera till svår sjudom. Förmodligen är det för sent att sätta in den på IVA.
Ett godkänt HIV-läkemdel testat också på patienter i Norge bla. Har ingen aning om hur det går den den dock.
Ebolamedicinen är inte godkänd, den får därmed bara ges för utvärdering i enlighet med de regler som gäller för detta.
Och
Den är med största sannolikhet tillverkad i för liten skala för att hjälpa alla än så länge. Det är ett jätteproblem även om den skulle rädda alla.pacman42 skrev:
Det borde ju vara antalet som ligger på IVA jämfört med kapaciteten som finns på IVA som är den intressanta.
Om vi skall ta oss igenom smittan utan att gå genom taket på vården och samtidigt på kortast tid så är det ju där bristpunkten sker.
IVA-registret är väl dessutom lite mer tillförlitligt.
I Jönköping har vi en stigande trend på antalet vårdade Covidpatienter, förra veckan var det strax över 50, nu är det konstant strax över 60.
Om vi skall ta oss igenom smittan utan att gå genom taket på vården och samtidigt på kortast tid så är det ju där bristpunkten sker.
IVA-registret är väl dessutom lite mer tillförlitligt.
I Jönköping har vi en stigande trend på antalet vårdade Covidpatienter, förra veckan var det strax över 50, nu är det konstant strax över 60.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Glöm inte bort att det fortfarande behövs lika mycket av de läkemedel som redan produceras, man kan inte sluta tillverka t.ex. hjärt- och blodtrycksmediciner, så det är ju inte frågan om att ställa om från en medicin till en annan utan att utöka produktionen.Ulltand skrev:Jag tror så här utan veta om hur lagren ser ut i dags läget. Om läkemdel X minskar dödligheten 10 ggr (vilket inte alls är skjutet från höften) Så kommer hela världens läkemdelsproducenter göra allt för att få fram det snabbt. Normala tidsaxlar gäller inte i en Pamdemi när hela den globala ekonomin står på spel.
Sedan är det väl inte så ofantliga mängder som måste fram snabbt eller hur? Har vi 200.000 svårt sjuka globalt i direkt behov av läkemdel?
Har du någon teori avseende varför kurvan är såpass bra?pacman42 skrev:
VG regionen fick sitt första bekräftade fall vid samma tidpunkt som Stockholm.
Jag läste om en familj som har varit sjuka samtidigt i slutet av februari och den i familjen som sist blev sjuk fick bekräftelse avseende covid19 i början av mars. Den personen åkte dessutom runt på diverse tillställningar med vad han trodde var vanlig förkylning och det var först någon vecka senare som han fick bekräftelse i samband med att han blev sämre och uppsökte sjukvård.
Borde inte kurvorna följa varandra?pacman42 skrev:
Jag tänker att andelen som behöver IVA borde vara (ungefär) konstant. Frågan är varför andelen som får IVA sjunker..
Jag tycker iofs att det ser ut som de följer varandra rätt bra och att IVA ligger på ca 40% av totalkurvan. Utom möjligen sista dagarna då där den stått still, men det kan bero på flera saker. I värsta fall att man fyllt alla IVA-platser, men annars t.ex. att flera fått lämna IVA sista veckan av olika skäl (blivit bättre eller avlidit). Gissningsvis stannar man olika länge i sjukvården om man hamnar på IVA eller en lägre grad, så det går inte att jämföra dag mot dag när man inte har samma in- och utflöde av patienter i de olika vårdformerna.T TAR12 skrev: