2 167 359 läst · 32 467 svar
2167k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Intressant sida där man visar överdödligheten i olika länder pga Covid-19. Intressantast utifrån ett jämförelseperspektiv
https://euromomo.eu/
https://euromomo.eu/
Väldigt offentliga uppgifter om Adam:M Zolt skrev:
Vid hälsokontroll när han började närma sig 50 varnades för hans höga vikt och värden som tyder på kommande Diabetes typ 2. Därför valde han att göra en livsstilsomställning och har därför varit Viktväktarambassadör. Han har därmed gått ner i vikt och fått bra värden.
Vi känner ju inte till några andra eventuella bakomliggande sjukdomar, men jag tänker att eftersom han var öppen med hälsokontrollen och viktnedgången pga risk för diabetes, så hade han nog varit öppen om eventuellt hjärtfel, cancer eller annat också, särskilt med tanke på TV-serien om farliga/obehagliga jobb, den hade han inte fått göra om han hade hjärtproblem.
Så vi kan nog räkna med att det inte fanns något annat. Däremot vet ju ingen hur lång tid det tar efter viktnedgång innan riskerna är borta. Vet (bland annat av egen erfarenhet) att många som gått ner kraftigt i vikt har lättare att få infektioner och bli rejält sjuka en lång tid efter viktnedgången.
Som jag skrev i ett inlägg igår så har VG-regionen själva några teorier. Framförallt så är Göteborgsregionen mindre tättbefolkad än Stockholm. Sedan fick man färre smitthärdar, det är enklare att jaga efter och smittspåra några få än när det kom in tusentals i Stockholm.Möbius skrev:Har du någon teori avseende varför kurvan är såpass bra?
VG regionen fick sitt första bekräftade fall vid samma tidpunkt som Stockholm.
Jag läste om en familj som har varit sjuka samtidigt i slutet av februari och den i familjen som sist blev sjuk fick bekräftelse avseende covid19 i början av mars. Den personen åkte dessutom runt på diverse tillställningar med vad han trodde var vanlig förkylning och det var först någon vecka senare som han fick bekräftelse i samband med att han blev sämre och uppsökte sjukvård.
Jag satsar på att man inte har tunnelbana och inte lika många stora köpcentrum där folk trängs. Folk bor inte i samma utsträckning i lägenheter heller. En annan sak som jag tror har påverkat rätt mycket är att alla de stora arbetsgivarna i Göteborg stängde ned (Volvo LV, Volvo PV, SKF, Ericsson, CEVT osv). Detta minskade trycket på kollektivtrafiken och minskade kraftigt antalet sociala möten.
De följer varandra ganska bra med knappt två veckors fördröjning. Det är så få IVA-fall att man inte kan titta på siffrorna för en enskild dag utan man får enbart titta på en medelvärdesbildning över tid. Notera också att vårdtiden är mycket längre än IVA-tiden för de som får vård på IVA.T TAR12 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/ så är det nu 1,7 miljoner aktiva fall och det stiger med ung. 50 000 - 100 000 fall om dagen. Med tanke på den begränsade testningen i de flesta länder så är det väl ungefär som i Sverige i snitt, dvs. det är bara de som behöver vård som testas och av dem är det ung. en fjärdedel som behöver intensivvård. Jag vet inte vad du menar med "svårt sjuka".Ulltand skrev:
Jag tycker inte riktigt att de följer varandra även om man tar hänsyn till tidsförskjutningen, men det du skriver om att "vårdtiden är mycket längre än IVA-tiden" köper jag. Det borde rimligen innebära att vi över tid får en ökad skillnad under den fasen som vi har fler och fler som insjuknar.pacman42 skrev:
Maken har högt blodtryck, dock normalt nu med tre sorters blodtrycksmedicin. Han har också förmaksflimmer och blodförtunnande. Är dock 53 år med bra kondition (cyklar mycket) och bara BMI 28. Vid hälsokontrollen som praktiskt nog var precis när detta började bedömdes det att han "nog" inte behövde vara orolig, men gärna kunde jobba hemma för säkerhets skull. Tre dagar senare beordrades alla på företaget att jobba hemma om de kan, så han slapp fundera på det.M Zolt skrev:Någon här som haft eller har corona som även har underliggande sjukdomar? Skulle va intressant i veta hur du/ni mår, har själv högt blodtryck, bmi 35 (184cm 115kg) och haft förmaksflimmer samt förstorat hjärta pga högt blodtryck under längre tid utan vetskap.. Och jag är jätte nervös trots att jag bara är 32år, tacksamm för svar, eller om ni kanske känner nån som har.. Obs bör va med underliggande sjukdomar för att kunna relatera själv
Redigerat:
Det var en gammal man du skaffat dig...Anna_H skrev:Maken har högt blodtryck, dock normalt nu med tre sorters blodtrycksmedicin. Han har också förmaksflimmer och blodförtunnande. Är dock 523 år med bra kondition (cyklar mycket) och bara BMI 28. Vid hälsokontrollen som praktiskt nog var precis när detta började bedömdes det att han "nog" inte behövde vara orolig, men gärna kunde jobba hemma för säkerhets skull. Tre dagar senare beordrades alla på företaget att jobba hemma om de kan, så han slapp fundera på det.
Vad läser du som jag inte läser?useless skrev:
FHM har varit tydliga med att det gäller att platta ut kurvan så sjukvården hinner med. Att människor kommer att smittas är oundvikligt, därför ska riskgrupper skyddas.
FHM har flera gånger dementerat att strategin skulle vara att få så många smittade som möjligt (och det kan jag inte heller läsa i artikeln) så vart du fått det ifrån vet jag inte.
Nja, FHM svävar på målet rörande flockimmuniteten. Den är målet, men bara genom att platta ut kurvan...tttomten skrev:Vad läser du som jag inte läser?
FHM har varit tydliga med att det gäller att platta ut kurvan så sjukvården hinner med. Att människor kommer att smittas är oundvikligt, därför ska riskgrupper skyddas.
FHM har flera gånger dementerat att strategin skulle vara att få så många smittade som möjligt (och det kan jag inte heller läsa i artikeln) så vart du fått det ifrån vet jag inte.
Det finns definition av svårt sjuka inom vården som jag inte kan i detalj som lekman. Med tanke på dödstal och intensivvård så kan man väl tänka sig runt 10% av det testade i sverige som blir svårt sjuka. runt 1000 personer kanske då i sverige och 170.000 i världen. Inga gigantiska tal imoBirgitS skrev:Enligt [länk] så är det nu 1,7 miljoner aktiva fall och det stiger med ung. 50 000 - 100 000 fall om dagen. Med tanke på den begränsade testningen i de flesta länder så är det väl ungefär som i Sverige i snitt, dvs. det är bara de som behöver vård som testas och av dem är det ung. en fjärdedel som behöver intensivvård. Jag vet inte vad du menar med "svårt sjuka".
Jo viss kan man det. Världen klarar sig nog bra utan TREO några månader tex Så klart finns det kapacitet om man prioriterarBirgitS skrev: