2 174 741 läst · 32 467 svar
2175k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror jag är misstolkad här
Det är ju Trump-stuket jag inte gillar där man hela tiden vet bäst och pekar med hela handen och säger lätta budskap. Föredrar Tegnell-stuket där man ändrar sig allteftersom verkligheten ändrar sig och även kunna se att man faktiskt hade fel tidigare. Mellantinget är såklart att inte säga nånting , alternativt intetsägande fakta, men jag tror jag föredrar Tegnell-varianten i dessa fall.
Det är ju Trump-stuket jag inte gillar där man hela tiden vet bäst och pekar med hela handen och säger lätta budskap. Föredrar Tegnell-stuket där man ändrar sig allteftersom verkligheten ändrar sig och även kunna se att man faktiskt hade fel tidigare. Mellantinget är såklart att inte säga nånting , alternativt intetsägande fakta, men jag tror jag föredrar Tegnell-varianten i dessa fall.
LMV ""
Ändå är Läkemedelsverkets samlade bedömning att det redan nu är rimligt att svårt sjuka covid-19-patienter i vårt land ska kunna behandlas med remdesivir. I den vågskål som vägt över ligger inte minst det allvarliga förloppet vid svår covid-19-sjukdom. Likaså har Läkemedelsverket vägt in den kunskap som finns från in vitro-studier och djurmodeller, liksom att vissa säkerhetsdata om läkemedlet finns. Säkerheten hos remdesivir har testats dels hos friska försökspersoner och dels hos ebolapatienter.
– En biverkningsrisk som framkommit är en risk för leverpåverkan som det är viktigt att övervaka, säger Filip Josephson."
Nu undrar man ju görs detta idag och i vilken omfattning? Läste nyligen att vi hade 80% överlevnad av IVA behandling. Den har tidigare varit 50% i andra länder tror jag...
Ändå är Läkemedelsverkets samlade bedömning att det redan nu är rimligt att svårt sjuka covid-19-patienter i vårt land ska kunna behandlas med remdesivir. I den vågskål som vägt över ligger inte minst det allvarliga förloppet vid svår covid-19-sjukdom. Likaså har Läkemedelsverket vägt in den kunskap som finns från in vitro-studier och djurmodeller, liksom att vissa säkerhetsdata om läkemedlet finns. Säkerheten hos remdesivir har testats dels hos friska försökspersoner och dels hos ebolapatienter.
– En biverkningsrisk som framkommit är en risk för leverpåverkan som det är viktigt att övervaka, säger Filip Josephson."
Nu undrar man ju görs detta idag och i vilken omfattning? Läste nyligen att vi hade 80% överlevnad av IVA behandling. Den har tidigare varit 50% i andra länder tror jag...
Mm, jag är också nyfiken på detta. Om någon vet får ni gärna skriva!Ulltand skrev:LMV ""
När det gäller överlevnaden så verkar Sverige skriva in färre på IVA än andra länder. Se diskussion om detta tidigare i tråden.Ulltand skrev:LMV ""
En av de vanligare orsakerna till att man får allvarlig sjukdom verkar vara leversjukdom och de som har detta kan inte få Remdesivir.
Ett par klargöranden bara.
Konstigt att USA har 10 gånger fler döda än vad Kina har rapporterat och då har Kina mer än tre gånger så stor population samt att smittan började i just Kina.
Antingen har Kina avsiktligt spridit smittan eller annars har de fler döda än vad de rapporterat.
Antingen har Kina avsiktligt spridit smittan eller annars har de fler döda än vad de rapporterat.
Det går ju inte att veta varför det är så men jag tror att det beror på tre orsaker:P Putte 9497 skrev:
1) De vidtog extremt kraftiga åtgärder (fullständig lock down) redan vid 440 smittade i januari i Wuhan. Titta på filmen på SVT play om Corona och Wuhan.
2) Mörkertalet är stort liksom det sannolikt även är i Italien och spanien eller andra ställen med okontrollerade utbrott.
3) Myndigheterna styr rapporteringen till vis del.
Vet du att man inte kan ge Remdesevir vid leversjukdom? I så fall gäller det all leversjukdom, även lindrig? Det låter lite märkligt tycket jag.pacman42 skrev:
Och är inte den vanligaste orsaken till att man får allvarlig sjukdom hög ålder?
Du skrev så här:Silver78 skrev:
Antalet personer som intensivvårdas har inte ökat senaste dagarna. Det har aldrig lagts in fler än 46 coronapatienter en enskild dag. Så vilken takt är det som gör att platserna inte kommer räcka?Silver78 skrev:
Leversjukdom finns med bland de riskgrupper som omnämns i Iva-registrets utdataportal men det verkar gälla en väldigt liten andel av de vårdade så det lär inte vara många som behöver avstå medicinen av den anledningen.Ulltand skrev:
Åldern gör att man troligen har ett antal sjukdomar underliggande.Ulltand skrev:
Rörande riskfaktorerna så finns de sammanfattade här:
- https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/smittan-slar-mot-ung-och-gammal/
Bara för att ge ett exempel så har 0,75% av svenskarna Hepatit-C som påverkar levern.
De som har leversjukdom får inte vara med i testerna av Remdesivir.
Ledsen men det känns inte som ett klargörande. Är leversjukdom vekligen den största riskfaktorn vid Covid19 enligt dig?pacman42 skrev:
Kan den som tex har en måttligt nedsatt leverfunktion inte ta del av behandling med Remdesivr övht?
Man har sett vissa tecken på övergående leverskada när man testade på frivilliga friska, därför vill man inte ha med folk med leversjukdomar i prövningen. När man väl vet om det funkar så får man göra en riskbedömning i varje fall. Det behöver absolut inte betyda att det inte går att behandla patienter med leversjukdom med remdesivir.Ulltand skrev:
Tack låter mer rimligtA arasmus skrev:Man har sett vissa tecken på övergående leverskada när man testade på frivilliga friska, därför vill man inte ha med folk med leversjukdomar i prövningen. När man väl vet om det funkar så får man göra en riskbedömning i varje fall. Det behöver absolut inte betyda att det inte går att behandla patienter med leversjukdom med remdesivir.
Leversjukdom listas som en riskfaktor, men en av de minst viktiga riskfaktorerna. De stora riskfaktorerna är ålder, högt blodtryck och diabetes.
Det är nog ingen som vet om man kan ta remdesivir med måttligt nedsatt leverfunktionen, det behövs mer studier.
Det är nog ingen som vet om man kan ta remdesivir med måttligt nedsatt leverfunktionen, det behövs mer studier.