Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Ledsen men det känns inte som ett klargörande. Är leversjukdom vekligen den största riskfaktorn vid Covid19 enligt dig?

Kan den som tex har en måttligt nedsatt leverfunktion inte ta del av behandling med Remdesivr övht?
De som har leversjukdom får inte ta medicinen enligt villkoren för testerna just nu, detta eftersom den kan ha leverpåverkan.

Detta kanske kan ändras på sikt, men det är nog inte så att man börjar chansa i den änden precis.

Leversjukdom/leverpåverkan är väldigt vanligt tyvärr, det finns många olika orsaker, exempelvis:
- missbruk av alkohol
- missbruk av mediciner
- intolerans mot mediciner, bland annat mediciner
- HIV
- Hepatit C
- fetma
- osv

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Du skrev så här:

Antalet personer som intensivvårdas har inte ökat senaste dagarna. Det har aldrig lagts in fler än 46 coronapatienter en enskild dag. Så vilken takt är det som gör att platserna inte kommer räcka?
Nu är ju inte 1000 IVA-platser öronmärkta för Covid-19. Man har öppnat upp separata avdelningar för att begränsa smittzoner. Bara för att det finns en beredskap för ett visst antal platser så betyder det inte att man kommer kunna använda sig av alla. Redan nu så får dom som har IVA-kompetens slita hund. Om 20% av IVA-sjuksköterskorna är sjuka nästa vecka - Hur tror du verksamheten ser ut då? Det är här mediarapporteringen blir väldigt skev. Regnell tjatar själv om lediga platser men tar ingen hänsyn till peronaltätheten trots att Björn Eriksson gått ut och sagt att läget är ansträngt ett flertal tillfällen. Man jobbar med att få hit IVA-personal. Men många pensionärer som blivit tillfrågade har tackat nej pga de själva är en riskgrupp. Återstår är att ta emot utländsk arbetskraft men det är svårt pga olika restriktioner samt att de är svårt att säkerställa att de har medicinskteknisk kunskap för den svenska sjukvården. Sedan har vi den begränsade tillgången på skyddsutrustning. Min fru har fått köpa sin egen skyddsmask. Man har sänkt kraven vid provtagning. Man säger nya direktiv men det är för att det är brist på allting. Allting är verkligen så dåligt förberett från början och detta är problem som man vetat om sedan 2009 när svininfluensan härjade. Nedmonteringen började under M och fortsatte under S. Alla bär ansvar. Men det är ingenting vi kan göra något åt nu. Istället för att tänka på antal platser det finns tillgodo så kan vi själva ta ansvar för att de som jobbar inom vården kan ha goda möjligheter att hjälpa de som behöver vård. En god vård är inte möjlig med en sjuksköterska per 20 platser.

• Gilla
  • Wow
granis70 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Leversjukdom/leverpåverkan är väldigt vanligt tyvärr, det finns många olika orsaker, exempelvis:
- missbruk av alkohol
- missbruk av mediciner
- intolerans mot mediciner, bland annat mediciner
- HIV
- Hepatit C
- fetma
- osv
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att leversjukd det var den största risken vid Covid19. Jag antar att du menade något annat helt enkelt.

Sedan blir det en riskanalys för resp patient med leversjukdom om behandling skall ges. Efter den försmäring av levervärdena man sett varit tillfälliga eoch Covid19 har hög dödlighet vid svår sjukdom torde det bli ett ganska litet antal som inte kommer att behandlas alls med läkemedlet

Sedan finns det en tredje grupp svårt sjuka som inte är med i något försök men som kan få läkemdlet ändå av humanitära skäl av tillverkaren. I den gruppen tror jag kanppast heller att man utesluter en måttlig leversjukdom generellt.

BirgitS BirgitS skrev:
Så efter 4 resp. 2 veckor får man en kraftig ökad risk för smittspridning därför att personalen byts ut till sådana som har träffat väldigt många andra i 2 eller 4 veckor.

Om ni tror att äldreboenden har hälften av sina rum tomma så tror ni fel.
Hur många personal per boende tror du att det finns? Tror du det finns en person per boende eller !
Det går om man vill. Men viljan måste finnas där att skydda riskgrupperna.
Jag pratade med grannen imorse. En som har assistent. Berättade för mig att en av assistenternas flickvän har fått Corona och firman som skickar ut assistenter har som direktiv att alla som inte har symptom åker till jobbet. Det är FHMs rekommendation de följer.
Såg du diskussionen mellan Tegnell och Lena Einhorn som Per la ut i tråden?
Jag respekterar dig eftersom du är en påläst kvinna. Men varför blundar du den här gången för fakta? Det undrar jag? Jag har en helt annan uppfattning om dig.

Redigerat:
Helt ok siffror nu! Kan vi fortsätta i den här takten månaden ut så kan vi nog öppna upp det mesta i maj. Vore väldigt kul om vi kunde få igång sport igen.
Vi får hålla tummarna för att de hittar en vettig medicin. Det vore sjukt optimistiskt.
Eller att det verkar fungera med blodplasma. Det vore ju också en positiv nyhet.
Håll era tummar för en bra vecka nästa vecka! Ha en trevlig helg!

Ps, mitt förra inlägg var ironiskt. Jag vill inte att någon ska skriva ut vart dem bor! Det var en ironisk inflikning till LOB som ville veta allas yrken. Ds.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att leversjukd det var den största risken vid Covid19. Jag antar att du menade något annat helt enkelt.
Har faktiskt svårt att förstå varför du gör den tolkningen. Tycker folk borde tolka mindre och bara läsa vad som faktiskt står.

Märklig det här med bussdörrarna.
Här i Stockholm låstes framdörrarna nära nog direkt utan att nån klagade.
I Skåne strider bolag, myndigheter och facket om hur vida de ska stängas eller inte, hur är det möjligt ??

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Helt ok siffror nu! Kan vi fortsätta i den här takten månaden ut så kan vi nog öppna upp det mesta i maj. Vore väldigt kul om vi kunde få igång sport igen.
Ds.
Det har jag väldigt svårt att tro, anledningen till att kurvan eventuellt planar ut är för att vi fortsätter att hålla distans, slutar vi med det kommer kurvan att gå rakt upp igen. De restriktioner vi har nu kommer säkert att vara resten av året.

Isakare Isakare skrev:
Märklig det här med bussdörrarna.
Här i Stockholm låstes framdörrarna nära nog direkt utan att nån klagade.
I Skåne strider bolag, myndigheter och facket om hur vida de ska stängas eller inte, hur är det möjligt ??
Framdörrarna låstes tidigt i Göteborg med sa en bekant. Edit. Det är visst Skånetrafiken som stoppar det.

Redigerat:
V Ville_Vessla skrev:
Har faktiskt svårt att förstå varför du gör den tolkningen. Tycker folk borde tolka mindre och bara läsa vad som faktiskt står.
Vad bra då kan du kanske hjälpe mig att föklara var Pacman menar här?! Det är bara själva faktan jag vill åt och om den verkar märkligt brukar jag fråga!

""En av de vanligare orsakerna till att man får allvarlig sjukdom verkar vara leversjukdom och de som har detta kan inte få Remdesivir.""

Är en av det vanligaste orsakerna till att utveckla allvarlig sjukdom vid Covid19 verkligen leversjukdom?

Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Vad bra då kan su kandu kanske hjälpe mig att föklara var Pacman menar här! Det är bara själva fakatan jag vill åt och om den verkar märkligt brukar jag fråga!

""En av de vanligare orsakerna till att man får allvarlig sjukdom verkar vara leversjukdom och de som har detta kan inte få Remdesivir.""

Är en av det vanligaste orsakerna till att utveckla allvarlig sjukdom vid Covid19 verkligen leversjukdom?
Nej.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag anser att man bör gå ut med fakta.
De uppgifter man inte har säkra data om bör man vara mer försiktig med vilket knappast vad som gick ut i intervjun i NRK jag nyligen skrev om.
De uppgifter man går ut med bör vara internt förankrade vilket jag knappast tror de var som intervjuaren från NRK fick fram.
Att Anders Tegnell är hela Sveriges ansikte utåt är knappast en lycklig sak i denna kris vi är nu. (min åsikt)
Menar du att han inte ska svara på frågor så gott han kan?
Att inte svara på frågor är något som verkligen gör folk misstänksamma.

Det är ju lite olika personer som företräder FHM på presskonferenserna i alla fall.

MultiMan MultiMan skrev:
Betydligt bättre än att slänga ut svaren lite hursomhelst beroende på dagsformen.
optimum optimum skrev:
En informatör eller att man har ett klart manus att utgå från.
Motsvarande som polisen gör vid kriser.
Tycker du inte saklighet och faktabaserad information är bra?.
Att bara läsa innantill från ett papper och inte svara på frågor är väl något som gör folk misstänksamma och då tror de att något hålls hemligt och i detta läge troligen att det är mycket värre än vad som sägs, vilket kan få många att ge upp hoppet och helt strunta i alla råd och i stället tycka att det är bäst att festa under den korta tid man har kvar.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att USA har 10 gånger fler döda än vad Kina har rapporterat och då har Kina mer än tre gånger så stor population samt att smittan började i just Kina.

Antingen har Kina avsiktligt spridit smittan eller annars har de fler döda än vad de rapporterat.
I Kina var det ju i huvudsak provinsen Hubei med staden Wuhan som var drabbad och Wuhan har ung. lika många innevånare som Sverige och provinsen totalt det dubbla. Genom lock-down så spred just inte viruset därifrån varför Kina just nu är väldigt rädda för när nästa våg ska komma.

Ulltand Ulltand skrev:
Vad bra då kan du kanske hjälpe mig att föklara var Pacman menar här?! Det är bara själva faktan jag vill åt och om den verkar märkligt brukar jag fråga!

Det jag reagerade på var att du skrev huruvida den största risken var leversjukdom. Det kanske det inte är och det är en stor skillnad mot "en av det vanligaste orsakerna". I andra fallet öppnar man ju för att det kan vara iaf 3-4 andra orsaker som är vanligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.