Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nefrums Nefrums skrev:
Det kommer bli samma i alla länder till slut ändå.
Ja ja, då så, skit samma vad vi gör då, bara att köra på då...:seenoevil:

Möbius skrev:
Det är fascinerande hur olika människor resonerar i krislägen.
Inte något land i världen har nånsin haft nollvision när det gäller dödlighet i influensa, det är tydligen accepterat att 300 000 dör per år.
Jag undrar vart ni lockdown-- och munskyddsmänniskor fanns 2018 då överdödligheten i influensa översteg 1 000 personer och jag ställer mig frågande till om ni kommer att fortsätta brinna så passionerat för alla dom som varje år dör i influensa eller andra sjukdomar.
Moral i all ära men det verkar även vara gott om dubbelmoral.
Och så finns det såna som jag, som - kanske lite defaitistiskt - krasst konstaterar att sjukdomar är en naturlig del av livet, att somliga dör och somliga överlever och att det inte finns någon ”rättvisa” där. Samt att man bör räkna med att det några gånger per århundrade dyker upp helt nya pandemier som ingen har något immunförsvar emot - men att sådant samtidigt stärker människan som ras.

Vi står inte över naturen på något sätt, vi är en del av den. Du lever bara en gång, och ingen vet hur länge. Men tvätta händerna och se dig för när du går över gatan, så ökar chansen att du får ett längre liv.

• Gilla
Violina och 8 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Byta styre är att rekommendera i detta land.
Till vad? Alla partier verkar dock vara överens om åtgärderna hittills, regeringen har ju till och med tackat oppositionen för att de inte bråkat.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
- - - Hamnar man på sjukhus oavsett orsak är man nog körd.
Nej då, 8 av 10 som intensivvårdats har ju klarat sig bra. Och då talar vi bara Corona. De med benbrott har nog ännu bättre statistik....

• Gilla
Freddy_kruger och 12 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Ja ja, då så, skit samma vad vi gör då, bara att köra på då...:seenoevil:
Som jag ser det så är den bästa strategin att låda pandemin spridas så fort som möjligt utan att sjukvården blir överbelastad. Då kan vi ta oss igenom detta med bara 1-2 år av nerstängt sammhälle.

Men att hitta en balans mellan hur öppet man kan ha sammhället innan sjukvården blir helt överbelastad är nog inte så lätt.

Jag tror vi kommer att se många länder öppna upp för mycket så pandemin får för mycket fart igen.

• Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Vi har en riksdag/regering som tagit ansvar. Sen om de har gjort rätt i att lyssna på FHM är en annan femma. Alternativet att bråka politiskt med missnöjespolitik hade garanterat blivit dåligt för landet.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej då, 8 av 10 som intensivvårdats har ju klarat sig bra. Och då talar vi bara Corona. De med benbrott har nog ännu bättre statistik....
Den siffran är irrelevant. Vi har en hård bedömning innan du ens får IVA-vård. Den är inte jämförbar med länder som Italien som försökt rädda alla oavsett bakomliggande sjukdomar och ålder. Skulle alla få IVA-vård i Sverige så hade det varit 6 av 10 som inte klarat sig.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Som jag ser det så är den bästa strategin att låda pandemin spridas så fort som möjligt utan att sjukvården blir överbelastad.
Sprids pandemin så fort som möjligt så kommer obönhörligen sjukvården att överbelastas.
Vad är det du inte förstår?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
tompas11 tompas11 skrev:
Sprids pandemin så fort som möjligt så kommer obönhörligen sjukvården att överbelastas.
Vad är det du inte förstår?
Jag tror du ska läsa det igen men med ett kommatecken i huvudet.

• Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
"så fort som möjligt utan att sjukvården blir överbelastad." är inte samma sak som "så fort som möjligt".

• Gilla
Freddy_kruger och 6 till
  • Laddar…
Som jag ser det så är det enkel matematik om vi ska klara av detta utan vaccin.

Om vi vågar oss på att anta att andelen som inte får symptom, får lindriga symptom, behöver vård, behöver intensivvård och som avlider är ungefär lika stor i alla europeiska länder så har vi mer eller mindre samma resa framför oss innan vi uppnår flockimmunitet. Dvs ungefär lika stor andel kommer drabbas i alla länder innan flockimmunitet uppstår.

För att undvika att ekonomin, företag, arbetstillfällen mm inte raseras allt för mycket så vill alla länder beta av ovanstående resa så snabbt som möjligt. Det innebär att så länge inte sjukvården blir allt för överansträngd, så länge det finns lediga IVA-platser lediga så vill vi ha så snabb spridning som möjligt.

Baserat på detta så tycker jag Sverige har valt helt rätt väg på det stora hela. Möjligen borde vi skyddat äldreboendena bättre för att, om möjligt, hålla våra mest utsatta medborgare isolerade under en längre tid.

Slutsatsen är att om inget vaccin mirakulöst dyker upp inom ett halvår så är det flockimmunitet som är lösningen, och den får vi bäst genom att smitta varandra. Jag tycker Sveriges kurva ser bättre ut jämfört med våra grannländer.

Brasklapp: Jag är ingenjör och inte läkare.

• Gilla
Freddy_kruger och 7 till
  • Laddar…
Flockimmunitet är verkligen plan C. Om immuniteten är så kort som någon månad så lär det här gå runt som en farsot och inte skydda någon. Dessutom finns det evidens för att SARS-COVID-2 slår ut T-cellerna. Den som inte skolkade för mycket i skolan vet vad det betyder när det kommer till immunitet och vaccinets effektivitet.

optimum
L largab skrev:
Du tjatar bara om vad som borde gjorts, inget om vad göra framöver
Att stänga skidorter är rätt sent nu. Det tror jag du förstår.

Självklart måste vi stimulera att folk fortsätter att handla annars kommer många fler företag gå under.
Det skrev ja om i inlägget du refererar till men läste säkert inte klart.

Här kan du få en men som kommer bli ett jäkla ramaskri här på forumet.

Restauranger.
Ta bort alla moms. Ta bort alkoholskatt på vin och öl och kräv samma prisnivå på sådant som man betalar i t.ex. Tyskland. Då blir ändå vinsten per person samma för restaurangen.
Få sedan ut information om att folk ska ut och äta och umgås i par eller några nära vänner. Absolut inget festande i större gäng.
Måste vara bättre för restauranger att bedriva verksamhet än få bidrag och lån för att sedan gå i konkurs.

Mer
Max 500 var redan när det kom på tok för stort. Även 50 är galet. Sätt max 10 så är det lite mer realistiskt att de kan umgås på ett relativt betryggande sätt.

Finns säkert massa kreativa idéer. Betydlig mer än köra flockimmunitet via att smitta folk.

Vad har du själv för idéer att komma med?
Är du nöjd med de åtgärder man har gjort?
Är du nöjd med att vi idag har rekordstort antal döda?

G Gabbe1 skrev:
Jag tycker Sveriges kurva ser bättre ut jämfört med våra grannländer.
Tycker du att grafen i inlägg #8155 ser bättre ut för Sverige än för våra grannländer..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.