Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag roade mig förresten med att titta på de av FHM presenterade siffrorna några dagar bakåt och konstaterade att man alltid ser en avmattning i dem. När de sedan uppdaterats några dagar senare så är det ingen avmattning längre. Frågan är om vi verkligen har en avmattning nu, eller om rapporteringen tillbaka i tiden kommer att fortsätta att äta upp den uppfattade avmattningen?
Så länge det inte finns kraftiga restriktioner kurvan kommer att peka uppåt.

R
optimum optimum skrev:
ANders Tegnell påstår enligt norska Dagsavisen att vi börjar närma oss flockimunitet

"Tegnell mener Sverige nærmer seg flokkimmunitet"

[länk]

Låter helt otroligt med så få döda och smittade.
Anders Tegnell fick alltså rätt. Sverige är räddat.
Och här är en mer nyanserad bild av vad han sa:

"Sverige börjar se vissa effekter av flockimmunitet i delar av landet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/senaste-nytt-om-corona-i-sverige-folj-presstraffen/

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Det låter som låga siffror? Vid screeningen för ett par veckor sen var det 2,5% som var smittade vid provtagningstillfället.
Nu lämnar ju de som känner sig sjuk idag inte blod och finns de inte med i statistiken, så en viss eftersläpning borde det finnas i datan. De som bar på smittan för några veckor sedan borde ha antikroppar idag, så helt orimligt är det inte.
Men det ger i alla fall en indikation att man inte ligger på 20 - 30% immunitet än men kanske snarare mellan 4 och 10%, och skulle det vara 10%, blir dödligheten ju ännu mindre än den jag beräknade och har vi klarat oss väldigt bra i Sverige.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I tråden finns det bilder på hur kurvan för avlidna per dag såg ut 1 april:
[bild]
[länk]

Och 8 april:
[bild]
[länk]

I de fallen ser det inte alls ut som att man befinner sig flera dagar efter en topp som idag:
[bild]
Där är fortfarande de högsta topparna på samma datum som i bilden från 8 april, veckan innan 9 april.
Nu är du väldigt väldigt vänlig och kastar pärlor åt svin när du presenterar sådär fina bilder... (y):D:crysmile:
Tror dock de kommer ignorera såna där fina inlägg :sweat:

BirgitS BirgitS skrev:
I tråden finns det bilder på hur kurvan för avlidna per dag såg ut 1 april:
[bild]
[länk]

Och 8 april:
[bild]
[länk]

I de fallen ser det inte alls ut som att man befinner sig flera dagar efter en topp som idag:
[bild]
Där är fortfarande de högsta topparna på samma datum som i bilden från 8 april, veckan innan 9 april.
Nu visar dessa en topp också...

L Lars48 skrev:
Så länge det inte finns kraftiga restriktioner kurvan kommer att peka uppåt.
Men den pekar ju inte uppåt på samma sätt? Och kraftiga restriktioner finns ju? För all del på rekommendation, men den stora massan verkar ju faktiskt följa de rekommenderade åtgärder som finns.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Nu visar dessa en topp också...
? förstår inte vad du menar

BirgitS BirgitS skrev:
? förstår inte vad du menar
Bilden du visade från den 1 april visar inte avlidna utan "nya fall", så den är irrelevant i just den här frågan. Och bilden från den 8 april har en topp för den 2 april. Men tittar man idag, så har som sagt toppen förskjutits till den 8 april, pga all eftersläpning i rapporterna. Frågan är om man tittar om en vecka, ligger toppen då på den 16 april eller så.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Bilden du visade från den 1 april visar inte avlidna utan "nya fall", så den är irrelevant i just den här frågan. Och bilden från den 8 april har en topp för den 2 april. Men tittar man idag, så har som sagt toppen förskjutits till den 8 april, pga all eftersläpning i rapporterna. Frågan är om man tittar om en vecka, ligger toppen då på den 16 april eller så.
Förlåt för den första bilden. Blev så glad när jag hittade en bild från FHM att jag missade just det.

Men även dagens bild har en topp på 2 april och 3 april, även om numera 3 april är något högre än 2 april i stället för tvärtom. Högsta toppen i dagens bild är 8 april, dvs. precis det som inte är med i bilden från den 8 april.

Jag tycker ändå inte att kurvan från 8 april och den från idag ser ut på samma sätt som pacman42 skrev, den 8 april är topparna bara några få dagar tidigare men idag (8 dagar senare) är de minst 8 dagar tidigare.

BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt för den första bilden. Blev så glad när jag hittade en bild från FHM att jag missade just det.

Men även dagens bild har en topp på 2 april och 3 april, även om numera 3 april är något högre än 2 april i stället för tvärtom. Högsta toppen i dagens bild är 8 april, dvs. precis det som inte är med i bilden från den 8 april.

Jag tycker ändå inte att kurvan från 8 april och den från idag ser ut på samma sätt som pacman42 skrev, den 8 april är topparna bara några få dagar tidigare men idag (8 dagar senare) är de minst 8 dagar tidigare.
Jag skulle iaf inte lita så mycket på senaste veckans statistik med tanke på påsk och påsklov, eftersläpningen är nog extra stor just nu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
ANders Tegnell påstår enligt norska Dagsavisen att vi börjar närma oss flockimunitet

"Tegnell mener Sverige nærmer seg flokkimmunitet"

[länk]

Låter helt otroligt med så få döda och smittade.
Anders Tegnell fick alltså rätt. Sverige är räddat.
Det är kanske bra att läsa mer än rubriken. Den vrider tidningarna till för att få klick.

Immuniteten börjar ge lite påverkar på spridningen på vissa ställen. Det är definitivt inte samma sak som att vi närmar oss flockimmunitet.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gör man med barnpassning när båda föräldrarna jobbar i vården i ditt hypotetiska fall?
Det kanske bara är tänkt att fungera i länder där fruarna till manlig vårdpersonal är hemmafruar och kvinnlig vårdpersonal inte har några barn som behöver tas om hand.

I Sverige finns det nog inte särskilt mycket militär vårdpersonal utan den består mest av civil vårdpersonal som blir inkallade i en krigssituation.

Socialstyrelsen rapporterade vid gårdagens presskonferens att många kommuner har organiserat om äldrevården och hemtjänsten så att de äldre ska möta färre anställda och det minskar smittspridningen och även att kommunerna nu ligger på om skyddsutrustning, så visst görs det saker.
Genom att inte ha besökare till äldre så minskade man smittspridningen till äldre och det kom från FHM för en månad sen, dvs. innan det fanns särskilt många smittade i samhället. Det är inte FHM:s fel att många barn till äldre ignorerade det, finns ju två rapporter om det i den här tråden.

Du har mycket åsikter men det verkar inte som att du har tänkt igenom hur dina förslag ska kunna fungera och ändå mindre vad de kan ha för nackdelar.
Det är inte mitt ansvar att tänka igenom det praktiska med restriktioner. Det är FHM som tydligen styr detta utan att ta ansvar!
De åtgärder och rekommendationer som du skriver om har tydligen ingen effekt. Antal smittade stiger och dödstalet har tagit fart.
Förtroendet för FHM är förbrukat. Det är sällan båda föräldrar jobbar inom vård. De brukar av praktiska skäl inte jobba samtidigt i alla fall.
Beslutet är viktigt. Det praktiska löser sig.

• Arg
  • Haha
  • Gilla
tttomten och 4 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det kommer bli samma i alla länder till slut ändå. Skillnaden är bara om vi drar ut på det i ett eller fyra-fem år.
Och dessutom så pratar ju alla våra grannländer om att de måste öka takten i spridningen nu. Dvs öppna upp samhället lite igen.
Nej inte alls ett vaccin är max ett år bort i tiden och fungerande läkemedel troligen bara runt hörnet.

Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte alls ett vaccin är max ett år bort i tiden och fungerande läkemedel troligen bara runt hörnet.
Vad vet du som ingen annan vet? Nu blev jag nyfiken!

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Värt påminna om att vi inte vet om hur mycket immunitet Covid19 ger. Såg att det är en studie på gång i Korea där man tittat på +100 patienter som först testat negativt efter sjukdom och sedan positivit igen, Svar på den studien väntas om ett par veckor.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.