Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N NiklasN123 skrev:
När vi får upp testkapaciteten till 100 tusen som vi ska få om några veckor kommer vi kunna öppna upp samhället mer. Vi kommer då fånga smittade i ett tidigt skede och därigenom få ner R värdet. Samma metod som Sydkorea kör med.
Fast jag tycker på sätt och vis att det är rätt lagom öppet som det är. Har sällan upplevt ett så lugnt och skönt tempo omkring mig, folk som lämnar gott om plats i varuhusgångar, inga flygplan, osv. De som jobbar i förskola rapporterar ju om väldigt mycket mindre barngrupper också.
Men jag är övertygad om att de som jobbar inom vården inte upplever det så lugnt, förstås. DE skulle nog gärna se hårdare restriktioner istället, så att de kunde avlastas lite mer.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fast jag tycker på sätt och vis att det är rätt lagom öppet som det är. Har sällan upplevt ett så lugnt och skönt tempo omkring mig, folk som lämnar gott om plats i varuhusgångar, inga flygplan, osv. De som jobbar i förskola rapporterar ju om väldigt mycket mindre barngrupper också.
Men jag är övertygad om att de som jobbar inom vården inte upplever det så lugnt, förstås. DE skulle nog gärna se hårdare restriktioner istället, så att de kunde avlastas lite mer.
Det viktiga är att få igång ekonomin igen så fort det bara går, innan företag går i konkurs.

• Wow
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fyra klädaffärer har gått omkull i mitt lokala shoppingcenter. Plus en väskaffär. Flera restauranger hänger på fallrepet.

pacman42 pacman42 skrev:
Fyra klädaffärer har gått omkull i mitt lokala shoppingcenter. Plus en väskaffär. Flera restauranger hänger på fallrepet.
Ja många företag har väldigt små marginaler och om en månads omsättning försvinner så ryker hela årets vinst. Klädaffärer har varit pressade länge av onlineshopping, så de har små buffertar. MQ är nu i konkurs. De har ju haft problem ett tag men detta blev sista spiken i kistan.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dösfall i norden per miljon invånare och resp land.[bild]
Detta om något borde mana till eftertanke. Vad håller dom på med i detta land?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
tompas11 tompas11 skrev:
Byta land kanske?

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Som så många redan påpekat, det här är långt ifrån över. Det är inte ett sprintlopp, det är ett maratonlopp.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Det kommer bli samma i alla länder till slut ändå. Skillnaden är bara om vi drar ut på det i ett eller fyra-fem år.
Och dessutom så pratar ju alla våra grannländer om att de måste öka takten i spridningen nu. Dvs öppna upp samhället lite igen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Eftersom länderna inte är i samma fas är det svårt att jämföra rakt av.

Jag håller med att Sverige ser sämst ut JUST NU i Norden.
Orsaken till detta är att vi fick in det i äldrevården.

Se graph nedan på förväntade värden (svarta) om våra grannländer fortsätter med samma trend som nu utan förändringar. Fortfarande bättre än Sverige...

Linjediagram som visar förväntade dödsfall per 1 000 000 invånare i olika länder, med Sverige markerat högre än grannländerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men om man nu inte lyckas få stopp på smittspridningen och att öppnare samhälle smittar mer då kan det se ut så här:

Linjediagram som jämför utvecklingen av ett värde för Sverige, USA, Danmark, Tyskland, Norge, Finland och Sydkorea över tid.
Allt detta är spekulationer, vi vet inte vad som kommer ske.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Det är fascinerande hur olika människor resonerar i krislägen.
Inte något land i världen har nånsin haft nollvision när det gäller dödlighet i influensa, det är tydligen accepterat att 300 000 dör per år.
Jag undrar vart ni lockdown-- och munskyddsmänniskor fanns 2018 då överdödligheten i influensa översteg 1 000 personer och jag ställer mig frågande till om ni kommer att fortsätta brinna så passionerat för alla dom som varje år dör i influensa eller andra sjukdomar.
Moral i all ära men det verkar även vara gott om dubbelmoral.

• Gilla
GargamelSE och 20 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
I Norge redovisar de nu att 64% av dödsfallen har skett på äldreboenden/sykehjem, 32% på sjukhus och resterande i hemmet. [länk]
Ja, och enligt vad jag förstår har endast de 32% som dött på sjukhus hittills redovisats i statistiken. Vilket gör att Norge inte alls är mycket bättre än Sverige. Vilket Norge själva påpekat flera gånger.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Ja, Norge, Danmark och Finland har ju redan vunnit över C19. Antingen nära utrotning av viruset eller så har de redan nått 80% immuna. Det är väl den enda tolkningen man kan göra då de ska börja släppa på restriktioner. Blir intressant att summera detta om ett år.
Risken är att antalet döda i Norge, Danmark etc. släpper restriktionerna för tidigt. De skulle ha väntat till Sverige hade nått minst 10 000 döda som vi säkerligen är uppe i innan april är slut.

Sveriges Corona politik går ut på att tegnell i princip styr landet med sina rekommendationer. Se hur bra han skydda de gamla på äldreboende när fokus hela tiden ligger på sjukvården.

Hamnar man på sjukhus oavsett orsak är man nog körd.

Möbius skrev:
Det är fascinerande hur olika människor resonerar i krislägen.
Inte något land i världen har nånsin haft nollvision när det gäller dödlighet i influensa, det är tydligen accepterat att 300 000 dör per år.
Jag undrar vart ni lockdown-- och munskyddsmänniskor fanns 2018 då överdödligheten i influensa översteg 1 000 personer och jag ställer mig frågande till om ni kommer att fortsätta brinna så passionerat för alla dom som varje år dör i influensa eller andra sjukdomar.
Moral i all ära men det verkar även vara gott om dubbelmoral.
Med tanke på vilket engagemang det finns för restriktioner och förbud och dess konsekvenser för folkhälsan kanske någon är intresserad att engagera sig för totalt rökförbud. Skulle bespara oss 12000 dödsfall i Sverige varje år.

• Gilla
  • Älska
Violina och 13 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Byta land kanske?
Byta styre är att rekommendera i detta land.

Anna_H Anna_H skrev:
Ja, och enligt vad jag förstår har endast de 32% som dött på sjukhus hittills redovisats i statistiken. Vilket gör att Norge inte alls är mycket bättre än Sverige. Vilket Norge själva påpekat flera gånger.
Nej, Norge rapporterar (till skillnad från exempelvis Storbritannien och Nederländerna) alla dödsfall (130st) även från boenden och hemmet. Däremot rapporterar de bara de fallen där covid-19 har bedömts som dödsorsaken medan Sverige rapporterar alla som är corona-positiva som sedan dör. Danmark gör på samma sätt, medan exempelvis Belgien även rapporterar alla fall där man kan misstänka covid-19 utifrån symtom.

• Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.