Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Angående testning, i Sverige är vi superrestriktiva med testning. Bara de som är tillräckligt sjuka ska få en diagnos. Min mamma är läkare men varit hemma med typiska corona-symptom sen långfredagen. Hon får inte testas förrän hon behöver sjukhusvård... Då har hon ändå jobbat med att göra första bedömningen om patienterna ska vidare för provtagning.
Så i Sverige är mörkertalet mycket stort för potentiella Coronasmittade.
Samtidigt räknar sverige alla som dör i Corona vare sig det är hemma eller på sjukhus eller IVA. Flera andra länder gör INTE så. Då blir såklart statistiken för Sverige bra data, men inte alltid jämförbar med övriga länder i världen som väljer att kanske redovisa lite "bättre" siffror före bra data.

• Gilla
granis70 och 4 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Angående testning, i Sverige är vi superrestriktiva med testning. Bara de som är tillräckligt sjuka ska få en diagnos. Min mamma är läkare men varit hemma med typiska corona-symptom sen långfredagen. Hon får inte testas förrän hon behöver sjukhusvård... Då har hon ändå jobbat med att göra första bedömningen om patienterna ska vidare för provtagning.
Samtidigt räknar sverige alla som dör i Corona vare sig det är hemma eller på sjukhus eller IVA. Flera andra länder gör INTE så. Då blir såklart statistiken för Sverige bra data, men inte alltid jämförbar med övriga länder i världen som väljer att kanske redovisa lite "bättre" siffror före bra data.
Exakt, våra siffror över dödligheten svarar egentligen på frågan "Dödlighet hos de som haft allvarliga symtom" och inte "Dödlighet bland smittade".

• Gilla
granis70 och 3 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Inte alls.
Det måste ligga nånting i att de länder som har haft kontroll över smittspridningen typ Taiwan, Singapur, Sydkorea mm ligger längst ner i listan och de hård drabbade länderna som Italien, Frankrike, England och kära Sverige ligger högt upp i listan. Det kan knappast vara av en slump.
Vad anser du om Belgiens siffror?

Jag roade mig förresten med att titta på de av FHM presenterade siffrorna några dagar bakåt och konstaterade att man alltid ser en avmattning i dem. När de sedan uppdaterats några dagar senare så är det ingen avmattning längre. Frågan är om vi verkligen har en avmattning nu, eller om rapporteringen tillbaka i tiden kommer att fortsätta att äta upp den uppfattade avmattningen?

• Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag roade mig förresten med att titta på de av FHM presenterade siffrorna några dagar bakåt och konstaterade att man alltid ser en avmattning i dem. När de sedan uppdaterats några dagar senare så är det ingen avmattning längre. Frågan är om vi verkligen har en avmattning nu, eller om rapporteringen tillbaka i tiden kommer att fortsätta att äta upp den uppfattade avmattningen?
Menar du att du kollar på de siffrorna man presenterat när man räknat om till faktiskt dödsdatum då, och inte dagen de rapporterades?
Histogram över antal döda i Sverige per dag, jämför daglig rapportering med faktiska dödsdatum för COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
1 333 personer har nu avlidit i corona, uppger Folkhälsomyndigheten på sin dagliga presskonferens.

Det är 130 fler än igår.

• Ledsen
tompas11
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men om du kollar på de siffrorna man presenterat när man räknat om till faktiskt dödsdatum då, och inte dagen de rapporterades?
[bild]
Poängen är att kurvan har sett ut så där hela tiden, toppen på puckeln flyttas bara framåt hela tiden.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Medan ni väntar på de senaste siffrorna så kan ni läsa denna läsvärda artikel som bland annat jämför hur man har agerat i Finland och i Sverige:
- [länk]
Jag tror att kritiken av den svenska strategin kommer att minska när följande saker går upp för folk:
  1. Pandemin går inte att stoppa, endast bromsa
  2. Hur många som dör totalt påverkas inte så mycket av hur mycket man bromsar. Det styr bara hur lång tid man kommer att hålla på. (Om man inte överskrider sjukvårdens kapacitet, då dör det fler)
  3. Att länder öppnar upp igen betyder inte att det är över, tvärtom är det något man gör för att pandemin sprids för långsamt och man vill höja tempot.
  4. Med nuvarande tempo komme det ta 1-2 år innan det är över.
Detta är egentligen ganska självklart men det kommer bli tydligt för gemene man när länder öppnar upp och pandemin ökar i tempo där då.

• Gilla
Freddy_kruger och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är att kurvan har sett ut så där hela tiden, toppen på puckeln flyttas bara framåt hela tiden.
Japp, så vi får kolla om det är den 8 april som är puckeln även om en vecka.

Men med tanke på hur fort den här tråden matas lär det bli svårt att hitta tillbaka hit. Per och Marlene, går det att sätta ett "bokmärke" eller något på ett visst inläggsnummer? Eller ska man ta och skriva dit något obskyrt nyckelord som man sedan kan använda i sökmotorn?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Menar du att du kollar på de siffrorna man presenterat när man räknat om till faktiskt dödsdatum då, och inte dagen de rapporterades?
[bild]
Den där ser ut precis som den gjorde förra veckan, med en kraftig nedgång de senaste dagarna..

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nu släpper FHM på matcher inom barnidrott, under förutsättning att mindre än 50 personer vistas där. Jag antar att det fortfarande handlar om utomhus...

Dösfall i norden per miljon invånare och resp land. Linjediagram som visar antalet dödsfall per miljon invånare i Sverige, Danmark, Norge och Finland för Covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

130 döda rapporterade idag, då ligger vi nära de där 137 om dagen vi ska hålla i genomsnitt om jag ska ha rätt i mina gissningar kring 50 000 döda inom ett år. Fast flera av de där 130 hör ju säkert till föregående dagar. Å andra sidan dog det säkert några idag eller igår som inte kommer med förrän om några dagar.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
När vi får upp testkapaciteten till 100 tusen som vi ska få om några veckor kommer vi kunna öppna upp samhället mer. Vi kommer då fånga smittade i ett tidigt skede och därigenom få ner R värdet. Samma metod som Sydkorea kör med.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Han har snackat mer. Det stämmer.
T tobbbias skrev:
Som jag tidigare nämnt i tråden är min fru infektionsläkare och behandlar Covid-19-patienter dagligen och har gjort det sedan det kom till Skåne. Under denna tidsperiod har hon också varit hemma ca en vecka med Covid-19-liknande symptom. Även jag och barnen har haft milda symptom men ingen av oss har blivit testade. Nu kan det ju förstås ha varit en vanlig förkylning eller en mild släng av säsongsinfluensan men det finns ju också en liten misstanke om att det faktiskt var Covid-19 vi hade. Vi får kanske aldrig veta det heller.
Så jag håller med i allt du skriver. Olika länder testar och rapporterar alla på olika sätt och därför är det svårt att jämföra länder emellan redan nu.

Redigerat:
  • Gilla
granis70 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.