Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag stör mig mycket på att man prioriterar bort vissa patienter trots att plats finns på mottagningen. Det är lätt att klappa sig på bröstet och säga hur duktiga vi är inom IVA-vården när man nekar alla med sämre odds till vård.

• Gilla
E-Zone och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Mörkertal i Italien?
Mörkret där är väl som här. Man vet inte hur många som haft C19. Därav så är det svårt att beräkna % döda.

Jag är dessutom övertygad att FHM kör mer på en filosofi som är baserad på förmodad utgång än följa WHO's riktlinjer och utvärdera evidens som trots allt redan finns. Vi kommer nog få se en ordentlig återgång i marknadsekonomin där man bygger upp verksamheter med ett betydligt nationalistiskt inflytande än tidigare. Så det kommer komma något gott ur det här på sikt. Det är jag övertygad om.

Silver78 Silver78 skrev:
Jag stör mig mycket på att man prioriterar bort vissa patienter trots att plats finns på mottagningen. Det är lätt att klappa sig på bröstet och säga hur duktiga vi är inom IVA-vården när man nekar alla med sämre odds till vård.
Jag skulle inte säga att man prioriterar bort dem, de skulle ändå inte överleva IVA-vården. Det enda man gör är att man besparar dem den påfrestning som IVA innebär. Sedan kan man säkerligen göra fel bedömning i något enstaka fall, men i stort så tror jag att man gör rätt.

Detta gör dock av vår statistik för dödsfall vs IVA-fall blir väldigt skev. Vi får väldigt få döda från IVA pga detta, folk som i andra länder skulle ha lagts in på IVA och sedan dött har i Sverige aldrig skrivits in på IVA. I efterhand så bör man kunna jämföra med andra länder och komma fram till om bedömningarna i stort är korrekta rörande vilka patienter som skrivs in på IVA eller inte (om Sverige får högre andel döda per smittfall än i liknande länder så har vi skrivit in för få på IVA).

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Var har du fått det ifrån?

A anis16 skrev:
Drog kartan till över USA och där var det business as usual med flyg överallt...
Man får passa sig för att jämföra med USA pga tidsskillnaden bara.

• Gilla
TAR12
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle inte säga att man prioriterar bort dem, de skulle ändå inte överleva IVA-vården. Det enda man gör är att man besparar dem den påfrestning som IVA innebär. Sedan kan man säkerligen göra fel bedömning i något enstaka fall, men i stort så tror jag att man gör rätt.

Detta gör dock av vår statistik för dödsfall vs IVA-fall blir väldigt skev. Vi får väldigt få döda från IVA pga detta, folk som i andra länder skulle ha lagts in på IVA och sedan dött har i Sverige aldrig skrivits in på IVA. I efterhand så bör man kunna jämföra med andra länder och komma fram till om bedömningarna i stort är korrekta rörande vilka patienter som skrivs in på IVA eller inte (om Sverige får högre andel döda per smittfall än i liknande länder så har vi skrivit in för få på IVA).
Felet som görs är att Tegnell säger att vi är förskonade och att de flesta överlever IVA-vård. Man skall ju inte ta credit för en medveten strategi och sen klappa sig själv på axeln. Han borde ha sagt den riktiga anledningen till att fler klarar sig på IVA-avdelning.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det kokar ned till syn på döden (eller kanske livet).

Jag tolkar svensk kultur som att vi har en ganska avslappnad syn på döden. Man blir gammal och dör, inte mycket mer med det. Det är liksom en del av livet. Dödshjälp har ju av detta skäl ett ganska stort stöd i Sverige. Mina bekanta pratar avslappnat om att det inte var värt att fortsätta med behandling av gamla mamma, det blir bara en massa lidande och hon ville i alla fall dö. När den första äldre äldre i min bekantskapskrets dog av COVID-19 för några dagar sedan så sörjer de anhöriga men inte skyller de staten för att inte ha gjort allt för att rädda mamma. Man upplever det som att naturen hade sin gång.

Men för vissa är döden, även äldres död, något oerhört skrämmande. Svensk majoritetskultur är omoralisk och cynisk. Jag tolkar Lena Einhorns obalanserade agerade i TV som just ett utslag för detta. Hon var upprörd på riktigt p g a att hon har en moral som inte är i samklang med samhällets.
Undrar om den svenska majoritetskulturen är inklusive Claes Tingvall, fader till nollvisionen eller ingår han i minoritetskulturen ?

Redigerat:
Silver78 Silver78 skrev:
Ungefär som att störa sig på att bilmekanikerna inte vill svetsa i de rostiga balkarna i din bil, utan gör bedömningen att det inte finns nog med frisk metall att svetsa i?

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu missade du poängen som var att färre människor dör av andra sjukdomar pga distansering en, därför är siffrorna lägre i år I Hässleholm än för två år sedan. Sedan hade vi mindre smittspridning av influensan pga det varma vädret i år också, som man får inte kausalitet på detta mot den sociala distanseringen ändå. Det går (tyvärr) inte att bevisa det sambandet!
Det är bara Stockholm, Gbg samt Östergötland. Övriga kommuner är det oftast en minskning.

-RB- -RB- skrev:
Var har du fått det ifrån?
Att man prioriterar bort de med sämre odds? Jadu, vad sägs om tre personer som haft hemtjänst och insjuknat och inte ens fått syrgas. De har vårdats i hemmet av hemtjänstpersonal som förmodligen är dom som smittat dessa tre. Den yngsta var 57 år(reumatism) av dessa tre. Det finns även uttalanden som kvällstidningarna har skrivit om. En läkare gick ut och kritiserade den hårda prioriteringen när hela Älvsjömässan står tom. Jag har en vän som är läkare som jobbar inom IVA-vård som även berättat detta för mig.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Felet som görs är att Tegnell säger att vi är förskonade och att de flesta överlever IVA-vård. Man skall ju inte ta credit för en medveten strategi och sen klappa sig själv på axeln. Han borde ha sagt den riktiga anledningen till att fler klarar sig på IVA-avdelning.
De som bedöms vara i behov av vård, men inte bedöms klara intensivvård vårdas ju på vanlig vårdavdelning, får syrgas eller annan andningshjälp där. Även de vårdplatserna har ju ökat enormt utifrån scenariot hur Lombardiet blev drabbat.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Ungefär som att störa sig på att bilmekanikerna inte vill svetsa i de rostiga balkarna i din bil, utan gör bedömningen att det inte finns nog med frisk metall att svetsa i?
Men hade det funnits tio bilmekaniker, men bara en bil, hade läget varit ett annat.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Att man prioriterar bort de med sämre odds? Jadu, vad sägs om tre personer som haft hemtjänst och insjuknat och inte ens fått syrgas. De har vårdats i hemmet av hemtjänstpersonal som förmodligen är dom som smittat dessa tre. Den yngsta var 57 år(reumatism) av dessa tre. Det finns även uttalanden som kvällstidningarna har skrivit om. En läkare gick ut och kritiserade den hårda prioriteringen när hela Älvsjömässan står tom. Jag har en vän som är läkare som jobbar inom IVA-vård som även berättat detta för mig.
Det är tomt för att det ännu inte behövts.

De som kritiserar detta, har de själva ekonomiska intressen i det delvis privata fältsjukhuset månne?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men hade det funnits tio bilmekaniker, men bara en bil, hade läget varit ett annat.
Ja, då hade de alla slagits om ägarens pengar för reparationerna, som ändå inte hade fungerat?

• Gilla
  • Älska
Violina och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.