2 158 721 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Din kommun är kanske inte så hårt drabbad (än)? Kollar man siffrorna för hela riket så är det en tydlig uppåtgående trend från slutet av mars.L Leif i Skåne skrev:En intressant data från SCB som redovisades i Expressen var antal döda i Mars månad under åren 2018,2019,2020 är att dödstalen i väldigt många kommuner i hela landet har minskat med 40% ???
[länk]
Detta gäller inte för Stockholm, Gbg samt Östergötland.
Socialt avstånd, tvätta händer O.S.V. Samma förhållande var det under svininfluensan för ett antal år sedan.
I min kommun har antal döda minskat markant, samma i dom flesta kommuner i landet!
Hässleholm 2018 78
Hässleholm 2019 52
Hässleholm 2020 48
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skrev jag ju visserligen specifikt att jag INTE skrev om deras slutsatser utan om deras artikel, men visst. Om man nu tar sig tiden att skriva en insändare till en av landets största dagstidningar i en så kontroversiell fråga, borde man väl för det första se till att man använder siffror som inte direkt kan skjutas ner som uppenbart felaktiga. Det spelar ingen roll att man följer upp med att siffrorna inte var så viktiga utan det var budskapet man ville få fram, skadan är redan skedd och nu ser det ut som att de valde specifikt dåliga siffror för att det skulle se så illa ut som möjligt och kryddade dem med lämpligt överdriven undergångsretorik.T TAR12 skrev:
Sedan bör man naturligtvis inte kalla sina meningsmotståndare för "tjänstemän utan talang", den typen av pajkastning redan i rubriken (men den kanske DN har satt) gör ju inte att trovärdigheten ökar.
Jag har f ö aldrig påstått att FHM och politiker gör rätt, det jag hävdar är att de har väldigt mycket bättre förutsättningar än diverse hobbyister på olika forum för att plocka fram beslutsunderlag. 22 förmodat hyfsat kompetenta forskare inom olika områden borde också ha bättre förutsättningar, men det är inget som jag tycker framgår av deras debattinlägg.
Ja, någon hade sett en TV-sändning från Libanon, där en expert intervjuades. De har haft rätt ordentlig och tydligen hyfsat framgångsrik nedstängning.
Då konstaterar reportern att de snart kan återgå till normalt liv.
Varvid experten svarar nej.
Och reportern blir lång i ansiktet och säger att det ju inte går att ha allt nerstängt hur länge som helst.
Precis, vi måste börja öppna nu och då sprids smittan igen, svarar experten.
Hittar tyvärr inte tillbaka till inlägget, men vi har ju samma läge i Norge och Danmark nu, de börjar öppna, medan Frankrike förlängde sin nerstängning med en månad.
Norge räknar förresten enligt uppgift precis som Italien endast bekräftade fall inom sjukvården, inte dödsfall inom äldreomsorg eller i hemmet, så deras siffror är inte så fina som de verkar.
Då konstaterar reportern att de snart kan återgå till normalt liv.
Varvid experten svarar nej.
Och reportern blir lång i ansiktet och säger att det ju inte går att ha allt nerstängt hur länge som helst.
Precis, vi måste börja öppna nu och då sprids smittan igen, svarar experten.
Hittar tyvärr inte tillbaka till inlägget, men vi har ju samma läge i Norge och Danmark nu, de börjar öppna, medan Frankrike förlängde sin nerstängning med en månad.
Norge räknar förresten enligt uppgift precis som Italien endast bekräftade fall inom sjukvården, inte dödsfall inom äldreomsorg eller i hemmet, så deras siffror är inte så fina som de verkar.
Från TT. De pengarna motsvarar med kostnaden/värdet för ett liv på 30 miljoner kronor (en siffra jag sett användas i Sverige) ett dödstal på 57 personer om dagen. Gissningsvis så är smittbegränsningen som just skolan medför inte så stor att den motsvarar detta.
Sedan kan man diskutera hur mycket ett liv verkligen är värt också. Använde mig bara av den siffran för att få ett perspektiv...
Nu missade du poängen som var att färre människor dör av andra sjukdomar pga distansering en, därför är siffrorna lägre i år I Hässleholm än för två år sedan. Sedan hade vi mindre smittspridning av influensan pga det varma vädret i år också, som man får inte kausalitet på detta mot den sociala distanseringen ändå. Det går (tyvärr) inte att bevisa det sambandet!T TAR12 skrev:Att siffrorna för hela mars är lägre för Hässleholm har nog väldigt lite att göra med våra åtgärder.
Vi hade väl ingen allmän smittspridning innan mars och det sker ju en viss eftersläpning från det att man smittas till det att man dör. Det första dödsfallet i Covid-19 var först runt 10 mars och jag inte minns fel.
Jag menar på att eventuella effekter av de åtgärder som vidtagits under februari och mars kommer man se först nu under April.
Sverige
London/Paris
USA
EDIT: Sverige hade 5 flyg i luften. 2 var ambulanshelikoptrar och 1 var ett skolflygplan. Finland hade 0 (!) flygplan i luften.
Logga in
Skapa konto
London/Paris
Logga in
Skapa konto
USA
Logga in
Skapa konto
EDIT: Sverige hade 5 flyg i luften. 2 var ambulanshelikoptrar och 1 var ett skolflygplan. Finland hade 0 (!) flygplan i luften.
Jag förstår poängen och jag delar uppfattningen att färre människor borde dö av andra sjukdomar när man inför social distansering.pacman42 skrev:Nu missade du poängen som var att färre människor dör av andra sjukdomar pga distansering en, därför är siffrorna lägre i år I Hässleholm än för två år sedan. Sedan hade vi mindre smittspridning av influensan pga det varma vädret i år också, som man får inte kausalitet på detta mot den sociala distanseringen ändå. Det går (tyvärr) inte att bevisa det sambandet!
Min poäng är bara att det är för tidigt att redan under mars se sådana effekter i någon större utsträckning då det tar tid från det att man smittas (oavsett sjukdom) tills dess att man dör.
Det i kombination med att man först runt mitten av mars började komma med rekommendationer i större utsträckning, t.ex. var det först den 10 mars som FHM började rekommendera att de som visade på symptom skulle stanna hemma och först den 16 mars som man rekommenderade att de över 70 skulle begränsa social kontakter gör att vi rimligtvis bara kan se större effekter av åtgärderna tidigast mot slutet av mars.
Kollade flygradar i måndags e.m: endast en helikopter syntes i Sverige förutom flyg från Frankfurt som skulle till Shanghai... Drog kartan till över USA och där var det business as usual med flyg överallt...
Vilket också visar på att de låga dödstalen innan detta hände beror på andra orsaker än social distansering (exempelvis den milda vintern som man tror är orsaken till att influensan kom så sent och så lite i år).T TAR12 skrev:Jag förstår poängen och jag delar uppfattningen att färre människor borde dö av andra sjukdomar när man inför social distansering.
Min poäng är bara att det är för tidigt att redan under mars se sådana effekter i någon större utsträckning då det tar tid från det att man smittas (oavsett sjukdom) tills dess att man dör.
Det i kombination med att man först runt mitten av mars började komma med rekommendationer i större utsträckning, t.ex. var det först den 10 mars som FHM började rekommendera att de som visade på symptom skulle stanna hemma och först den 16 mars som man rekommenderade att de över 70 skulle begränsa social kontakter gör att vi rimligtvis bara kan se större effekter av åtgärderna tidigast mot slutet av mars.
Jag håller med. Mycket är osäkert, men slutsatsen blir i vart fall att vi kommer att få leva med nån form av restriktioner åtminstone ett år framåt.pacman42 skrev:Siffran 70% beror helt på vilket R0 vi har och vilket R man utifrån detta får med de åtgärder vi har kvar fram till dess att vaccinet finns. Just nu så kan man gissa på nästan vilket värde som helst mellan 50% och 90% och få rätt.
Sedan beror det slutgiltiga antalet smittade även på hur många smittade det finns när man når flockimmunitet, detta eftersom smittan fortsätter att spridas ett tag till (om än i minskande takt). Därför vill man ha ett mycket lågt R i samband med att man når nivån för flockimmunitet så att smittan tar stopp där, sedan kan man lätta kraftigt på åtgärderna därefter. Av denna anledning så är det rimligt att ha som mål att nå flockimmunitet lagom till strax innan nästa sommar (om nu detta är målet) då R naturligt sjunker (tror man) över sommaren (gissningsvis skiftet april/maj är lämpligt). Då kan man lätta på restriktionerna lagom till dess att skollovet börjar.
Om man nu har flockimmunitet via smittspridning som mål så vill man verkligen inte ha flera pucklar utan man vill ha en jämn, rak och fin kurva. Möjligen att man vill ha mindre antal smittade över sommaren så att personalen kan få semester och vila upp sig. Men en platt kurva kräver fler justeringar av R och driver då frekventa förändringar i våra liv, vilket inte är så bra det heller (samma regler hela tiden är att föredra, förändringar som görs utan att förändra folks beteende i allmänhet är också möjliga, exempelvis hur många man får vara i publiken på en konsert/fotbollsmatch). SÅ man accepterar nog vissa pucklar i kurvan av praktiska skäl.
Den brittiska prognosen på en 35% BNP nergång kanske inte är så orealistisk ändå.
Och inte heller tyske professorns prognos att Bundesliga spelas utan publik 18 månader framåt.Nefrums skrev: