Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Ungefär som att störa sig på att bilmekanikerna inte vill svetsa i de rostiga balkarna i din bil, utan gör bedömningen att det inte finns nog med frisk metall att svetsa i?
Skall man då skryta och säga att man lagar 15 av 25 bilar i ett uttalande när det i själva verket är 35 bilar men 10 av dessa går direkt till skrot?

Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Egentligen är det intressantaste inte vad deras expertområde är (även om det också är viktigt), men vad deras koppling är. Varför skriver de ett debattinlägg ihop, vad är kopplingen?
Är det en tankesmedja? En politisk parti? Och varför skriver de inte det?
Allt behöver väl inte vara politik, det kan ju vara bara rätt eller fel. Jag tror de är passionerade för sitt ämne och expertområde.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
G gaidin skrev:
Det är tomt för att det ännu inte behövts.

De som kritiserar detta, har de själva ekonomiska intressen i det delvis privata fältsjukhuset månne?
Direkt äckliga insinuationer. Skämmes!

Mer och mer uppenbart att Sverige kommer bli ett helt annat land efter detta som nu händer och jag kommer personligen göra mitt absoluta allt för att driva igenom de sedan länge behövliga förändringarna.

• Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
G gaidin skrev:
Ja, då hade de alla slagits om ägarens pengar för reparationerna, som ändå inte hade fungerat?
Den hade fungerat. Men tagit längre tid och blivit dyrare.
Nu är risken uppenbar att bortprioreteringen blir annorlunda, än om det stod utrustning ledig, och personal som rullade tummarna.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Lena Einhorn är författare och har bl a vunnit Augustpriset.
Lena Einhorn (65 år) är en svensk läkare som tidigare varit yrkesverksam som tumörbiolog och virolog men numera verkar som författare och regissör.

L Leif i Skåne skrev:
Det är bara Stockholm, Gbg samt Östergötland. Övriga kommuner är det oftast en minskning.
Nu förstår jag inte vad du menar. Jag skrev att det var en minskning i dödsfall i hela Sverige i mars (innan Covid-19 syns i statistiken), denna minskning går inte att förklara enbart med social distansering, utan den beror till största delen på andra orsaker.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R
MultiMan MultiMan skrev:

Mer och mer uppenbart att Sverige kommer bli ett helt annat land efter detta som nu händer och jag kommer personligen göra mitt absoluta allt för att driva igenom de sedan länge behövliga förändringarna.
Kan vi få höra de behövliga förändringarna? Och jag vill fortfarande ha en prislapp på allt du tycker ska göras. Börja helst med vad det skulle kosta med "maximal vård till alla som behöver det".

Någon frågade dig också vilka katastrofer vi ska ha full beredskap för och jag kan inte se att hen har fått svar heller.

Det är lätt att slänga ur sig de saker du gör men det finns en krass verklighet också där resurser är ändliga och dessutom ska räcka till mer än en sak.

• Gilla
Zsam och 17 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Skall man då skryta och säga att man lagar 15 av 25 bilar i ett uttalande när det i själva verket är 35 bilar men 10 av dessa går direkt till skrot?
Nej, man säger då att "15 av de 25 bilar jag tagit mig an har jag lyckats laga så bra att de klarat besiktningen ännu ett år". (Om nu den andelen är något att ens skryta med...)

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

Ska du bli politiker?

BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Lena Einhorn (65 år) är en svensk läkare som tidigare varit yrkesverksam som tumörbiolog och virolog men numera verkar som författare och regissör.
Jag skulle nog säga att hon var läkare, hon sadlade om i slutet av 80-talet enligt hennes egen webbplats, så hon kan ju inte hunnit vara läkare mer än i ung. 10 år.
http://lenaeinhorn.se/om-lena/

• Gilla
Violina
  • Laddar…
A
Såhär säger Björn Persson, verksamhetschef för intensivvården på Karolinska universitetssjukhuset i en intervju den 10 april.

Verksamhetschefen säger att intensivvården är hårt ansträngd
Björn Persson är verksamhetschef för intensivvården på Karolinska universitetssjukhuset och den som står som ansvarig för beslutstödet som sjukhuset har skickat ut.

– Syftet med dokumentet är att vara ett stöd för våra läkare på sjukhuset, både på intensiven och på avdelningarna, att bedöma förutsättningarna för den individ de har framför sig, om den kan ha nytta av intensivvård eller inte.

Björn Persson bekräftar att beslutstödet används, men vill inte kalla det för ett prioriteringsstöd.

Blir prioriteringarna hårdare nu än de var tidigare?

– I den här situationen när vi har en extremt pressad intensivvård är det än viktigare att vi fattar de här besluten på så bra grund som möjligt. Vi har extremt hög belastning och vill att de som får resurser ska ha så stor sannolikhet som möjligt att gagnas av dem.

Hur skiljer det sig från hur det var innan?

– Eftersom vi har en hårt ansträngd intensivvård är det än viktigare att hitta de som har störst nytta av intensivvården och chans att överleva.

Finns det patienter som skulle fått vård innan men inte får det nu?

– Jag kan inte svara på det, men det är klart att vi är tvungna att noggrannare bedöma sannolikheten att patienten kommer att dra nytta av vården. Det har också att göra med att om man har covid-19 vid hög ålder och har andra sjukdomar sedan tidigare är sannolikheten låg att man överlever, det visar internationella studier. Och då har man kanske minskat möjligheten för någon annan att överleva.

– Innan covid-19 fanns det lite luft i systemet, då kan man om man är tveksam starta intensivvård en kortare tid och se hur det går och i det läget vi är nu så har vi inte samma utrymme för det.

Gjorde ni fel tidigare?

–Nej, det skulle jag inte säga men det här situationen har ställt allt lite på sin spets och vi har blivit tvungna att rannsaka hur vi använder intensivvården och då ville vi formulera det i skrift.

Björn Persson känner inte till att något annat sjukhus tagit fram ett liknande dokument.

– Jag känner inte till att någon annan har gjort det. Det beror nog på att det här är kontroversiellt och svårt, det handlar om liv och död och kan kan man avstå från att skriva ner det så slipper man den här typen av frågor. Men det skapar utrymme för godtycke så jag kan tycka att det är bra att vi har gjort det.”

MultiMan MultiMan skrev:

Kajsa Giesecke som är en av kritikerna är grundare av andningsjukhuset Remeokliniken och var även med och startade upp fältsjukhuset.
Självklart har hon ekonomiska incitament till att det bedrivs vård där.

Varför skall det läggas patienter där när det inte behövs? Det finns ju fortfarande kapacitet på riktiga sjukhus, skall man då köra ut vårdbehövande patienter till ett provisoriskt reservsjukhus?

Det råder ett farligt grupptänk på Folkhälsomyndigheten. Ju fler bevis som tyder på att myndigheten har fel, ju mer tror de att de har rätt.
  • ser ingen avflackning av kurvan" som Folkhälsomyndigheten framhåller. I stället finns det troligen en enorm underrapportering på grund av att äldreboenden inte rapporterar in döda som covid-19-fall, trots en överdödlighet på många boenden
  • Anders Tegnell fel analys om att det var riskfritt med fjällsemester i Alperna tidigare i år. "Det var rätt då" och viruset fanns bara på låglandet, har Tegnell hävdat, sägs det i SvD-podden
  • städer som införde minst åtgärder under spanska sjukan drabbades svårast och fick höga dödstal.
  • Om vi ska låta smittan blåsa igenom samhället kommer det bli väldigt många offer. Då får vi ställa om vår moraliska kompass mot de svaga i samhället.
  • redan den 20 januari i år att covid-19 skulle bli en pandemi, men då svarade Folkhälsomyndigheten att man inte ska skrämma upp befolkningen och att det "inte finns en chans" att det blir en pandemi
Björn Olsen avslöjar:
https://www.friatider.se/bjorn-olsen-jag-ser-ingen-avflackad-kurva-vi-har-en-enorm-underrapportering

Redigerat av moderator:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
N
L Lars48 skrev:
Det råder ett farligt grupptänk på Folkhälsomyndigheten. Ju fler bevis som tyder på att myndigheten har fel, ju mer tror de att de har rätt.
  • ser ingen avflackning av kurvan" som Folkhälsomyndigheten framhåller. I stället finns det troligen en enorm underrapportering på grund av att äldreboenden inte rapporterar in döda som covid-19-fall, trots en överdödlighet på många boenden
  • Anders Tegnell fel analys om att det var riskfritt med fjällsemester i Alperna tidigare i år. "Det var rätt då" och viruset fanns bara på låglandet, har Tegnell hävdat, sägs det i SvD-podden
  • städer som införde minst åtgärder under spanska sjukan drabbades svårast och fick höga dödstal.
  • Om vi ska låta smittan blåsa igenom samhället kommer det bli väldigt många offer. Då får vi ställa om vår moraliska kompass mot de svaga i samhället.
  • redan den 20 januari i år att covid-19 skulle bli en pandemi, men då svarade Folkhälsomyndigheten att man inte ska skrämma upp befolkningen och att det "inte finns en chans" att det blir en pandemi
Björn Olsen avslöjar:
[länk]
Nu får du ge dig Lars.

Vrf sånt agg på tegnell?

Fria tider är en pajas tidning.

• Gilla
  • Haha
Violina och 8 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det råder ett farligt grupptänk på Folkhälsomyndigheten.
Varför så stora bokstäver och fet stil?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.