2 173 048 läst · 32 467 svar
2173k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så länge Sverige inte hade stängt gränserna till ALLA länder utan bara till högriskområdena, skulle de sportlovssemestrande svenskarna i italienska alperna givetvis tagit sig hem på omvägar, t.ex. med buss eller tåg från Italien till ett grannland, och därifrån hem till Sverige. Och smittat många fler på vägen.Mikael_L skrev:
Edit: Tvåa på den...
Det Sverige kunnat göra, men som naturligtvis inte hade fungerat, skulle vara att införa ett total utreseförbud i början av januari och meddelat att det sen blir även inreseförbud inom en månad.
För att på det viset stoppa resandet men fortfarande skulle de flesta som varit tvungna att komma hem hinna ta sig hem.
Sen totalstopp, militär på alla broar och i alla hamnar.
Men vi skulle samtidigt förlora sanslöst mycket på det.
Och sen då, ett år senare, då är Sverige det enda landet i världen som inte haft coronaviruset i sitt land, inga alls har immunitet, så utbrottet startar istället då, när vi slutligen öppnar våra gränser, och försöker få igång någon slags utrikeshandel igen.
Så missar vi ett år till med handel med omvärlden.
Nä Nordkorea-taktik tror jag inte på.
För att på det viset stoppa resandet men fortfarande skulle de flesta som varit tvungna att komma hem hinna ta sig hem.
Sen totalstopp, militär på alla broar och i alla hamnar.
Men vi skulle samtidigt förlora sanslöst mycket på det.
Och sen då, ett år senare, då är Sverige det enda landet i världen som inte haft coronaviruset i sitt land, inga alls har immunitet, så utbrottet startar istället då, när vi slutligen öppnar våra gränser, och försöker få igång någon slags utrikeshandel igen.
Så missar vi ett år till med handel med omvärlden.
Nä Nordkorea-taktik tror jag inte på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Den 23:e var en söndag och de flesta åkte nog redan på lördagen eller på söndag morgon så ett sånt besked mitt på söndagen hade inte stoppat någon från att åka.H Hochiha skrev:
Avrådan gäller utresa. Exponerade tar man hem med organiserade buss- och flygresor och sätter i karantän vid flygplats eller i hemmet. Det vill säga exponerade Göteborgare och Malmöiter sätts i karantän, och Stockholmarna reser inte ut. För dem i karantän finns särskild ersättning. Man behöver inte göra saker svårare än det är.
Bra poäng! Men man hade i varje fall kunnat stoppa flygen ut på söndagen, och det är bättre än inget. Hade man varit lite mer på hade det kunnat göras på lördag med kännedom om just sportlovsresor, och extra säkerhetsmarginal därav.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Om folk för två veckor sen upplevde det som att det inte var något problem att resa på en efterlängtad semester till Italien så är det stor risk för att de hade tagit sig ner på andra sätt. Myndigheter kan inte bestämma vad som helst och få folk som är uppfostrade till att tänka själva att lyda. Det är lätt att vara efterklok.
Redigerat:
Exakt detta gjorde man i Italien och man menar nu att det är orsaken till att det fått så stor spridning. Ibland är "ingenting" rätt metod om man med "ingenting" menar att informera alla resenärer om att de ska ringa 1177 och förklara var de varit om de känner sig sjuka.T TAR12 skrev:
Det många verkar missa är att viruset och påföljande sjukdomar egentligen är ett ganska litet medicinskt problem - Folk dör varje år av influensan och betydligt fler dör av andra sjukdomar och orsaker som man inte höjer på ögonbrynen för (tobak och alkohol t ex).
Ett större problem är den påverkan på samhället som en för snabb spridning kan orsaka. Exempel på det ses i just Italien där sjukvårdssystemet inte klarar av alla som blir sjuka samtidigt. Alla kommer förr eller senare att exponeras för Corona, så alla eventuella åtgärder syftar bara till att bromsa förloppet.
Men, det som är allra sämst för samhället är att folk reagerar i panik, tömmer butikshyllorna slutar gå till jobb/skola, ekonomin stagnerar och en massa företag går i konkurs. Det är det scenariot myndigheterna vill undvika genom att inte överdriva riskerna och vidta alltför kraftiga åtgärder på en gång - Inte att skydda enstaka individer som ändå kommer att bli sjuka förr eller senare.
Ett större problem är den påverkan på samhället som en för snabb spridning kan orsaka. Exempel på det ses i just Italien där sjukvårdssystemet inte klarar av alla som blir sjuka samtidigt. Alla kommer förr eller senare att exponeras för Corona, så alla eventuella åtgärder syftar bara till att bromsa förloppet.
Men, det som är allra sämst för samhället är att folk reagerar i panik, tömmer butikshyllorna slutar gå till jobb/skola, ekonomin stagnerar och en massa företag går i konkurs. Det är det scenariot myndigheterna vill undvika genom att inte överdriva riskerna och vidta alltför kraftiga åtgärder på en gång - Inte att skydda enstaka individer som ändå kommer att bli sjuka förr eller senare.
Hade varit intressant att veta vad du baserar detta antagande på? Just när WHO försöker interpolera så gott det går och har nu 3,4% som andelen döda. Något som naturligtvis kan komma att ändras, men det är en rätt stor skillnad på 1,5 och 3,4.Snigla skrev:
Ja, fast när jag nämner flera länder i Europa som föredömen så menar jag ju naturligtvis INTE Italien.Anna_H skrev:
Då menar jag naturligtvis exempelvis Polen, Slovakien, Ungern för att nämna 3.
De har trots allt hållit borta smittan längst och har lägre antal smittade än de flesta andra länder i EU.
Där höll man också bättre koll på flyg osv. till både Kina och sedan Italien, är bättre på att ställa in tillställningar osv.
I Sverige kör man på för glatta livet med exempelvis Melodifestivalen utan att veta. Räcker att 2-3 i publiken är smittade där så har du en enorm spridning sedan.
Citerar mitt inlägg från igår ang. vår kära Tegnells "kvalificerade" prognoserMartin_B skrev:Detta skall jag komma ihåg tills på tisdag
"Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.
Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?
– Ja, eller nergången börjar då.
Nergången börjar på tisdag?
– Vi får se. Det är svåra prognoser, det finns alltid ett stort mått av osäkerhet i dem, säger Tegnell."
[länk]
Redan idag, på måndag, så skulle siffrorna börja gå ner sa han.
Haha, bara hittills idag har vi +45 smittade, till en total av 248 smittade. Och det är bara eftermiddag. Redan nu har vi ju överstigit gårdagens ökning. Hur ser det ut framåt kvällen sedan?
Den där människan är ju fullkomligt borta och bör avsättas SNARAST möjligt. Han är en ren samhällsfara för fan!
Det enda han är bra på är att skjuta fram sina prognoser och spela oförstående och ursäkta sig med att "det inte var så bra" eller något annat svagt.
Fast åtgärderna i länderna du räknar upp är inte särskilt annorlunda än i Sverige. Att ställa in sammankomst har ingen effekt om man inte har en känd pågående smittspridning, så om det skulle begränsa eller inte vet vi inte. Polen har till exempel inte så många färre fall än vi har. Att dessa tre länder har färre smittade kan snarare ha göra med att de reser mindre, särskilt just nu. Nästan alla smittade i Sverige har smittats i Italien på sportlovet. Hade vi inte haft sportlov så hade det ju sett likartat ut här.Martin_B skrev:Ja, fast när jag nämner flera länder i Europa som föredömen så menar jag ju naturligtvis INTE Italien.
Då menar jag naturligtvis exempelvis Polen, Slovakien, Ungern för att nämna 3.
De har trots allt hållit borta smittan längst och har lägre antal smittade än de flesta andra länder i EU.
Där höll man också bättre koll på flyg osv. till både Kina och sedan Italien, är bättre på att ställa in tillställningar osv.
I Sverige kör man på för glatta livet med exempelvis Melodifestivalen utan att veta. Räcker att 2-3 i publiken är smittade där så har du en enorm spridning sedan.
Inget land har hittat något magiskt sätt att skydda sig. Oavsett hur stränga regler som sätts in. De senaste rapporterna från Nordkorea (via Daily NK), talar om 200 döda militärer. Och de är väl några av de som reser minst i världen, och utbudet av melodifestivalen och annat lajbans högst begränsat. Sen finns det ju andra faktorer som spelar in där, men du fattar nog poängen ändå.