Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag rekommenderar alla att följa den här sidan:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det oroväckande är att av 100k+ fall är nu 30k utanför Kina och där har vi fortfarande en explosiv tillväxt. Även antalet döda växer så det knakar. Av alla fall med en outcome, dvs 66k, har vi 3800 döda, dvs 6%. De övriga aktiva fallen vet vi inte hur de kommer att sluta.

Men det allvarligaste är att världsekonomin nu kantar med fall över hela linjen. Ekonomins fall har vara börjat. Stockholms ören faller fritt, USA likaså.

Detta är Guds straff för en vansinnigt slösaktig ekonomi även känd som globalisering med extrema transporter som följd. Vi kanske skulle sluta skicka människor och varor hela tiden tvärs över jordklotet och i stället acceptera att behålla telefonen ett år till, fixa på huset i stället för att titta på tv och umgås med familjen. Ingen kan ju påstå att vi svälter även om konsumtionen skulle sjunka 25%.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
T
A Anders_Nilsson skrev:
Detta är Guds straff för en vansinnigt slösaktig ekonomi även känd som globalisering med extrema transporter som följd.
Har du en källa på det?

• Gilla
  • Haha
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Har du en källa på det?
Japp, alla nyheter jag läst säger att viruset kommer från Kina och att frekvent resande har spridit viruset. Följ nyheterna. Anledningen till det frekventa resandet till Kina har till stor del att göra med att vi flyttat så många jobb till Kina.

T
Emma242 skrev:
Som sagt, jag håller inte med. I värsta och och tänk om anser jag inte vara bra beslutsunderlag. Även om ingen av oss förnekar allvaret av sjukdomen i sig. :)
I vissa fall när det handlar om liv och död så bör man kanske utgå ifrån "i värsta fall" speciellt när man ser att det värsta inträffar i andra länder.

Som jag skrivit tidigare så kan man fundera på varför Sverige tillhör de länder som i princip inte tar till några preventiva åtgärder jämfört med andra länder. Varför bedömer t.ex. Danmark att man inte ska tillåta evenemang med flera tusen i publik samtidigt som Sverige tycker att det är OK, detta trots att de bara har några 10 tal smittade? Varför inför andra länder karantän eller inreseförbud för personer från riskområden? Min slutsats är att svenska myndigheter agerar för sent och för svagt i denna fråga och därmed ökar risken i för smittspridning här.

Jag har t.ex. tidigt i denna tråd argumenterat för att man inte bara kan testa de som visar symptom och befunnit sig i riskområden om man vill veta om det finns allmän smittspridning eller inte. Nu har man gått ut med att man ska börja testa alla som har liknande symtom, detta borde man gjort för en vecka sedan.

pacman42 pacman42 skrev:
Det intressantaste är hur många ECMO vi har då de 5% hårdast drabbade behöver dessa. I Italien så prioriterar man nu vilka pstie ter som skall få ECMO vilket ökat dödligheten bland äldre (stod i en artikel på Omni igår).
5% behöver inte ECMO. I artikeln i NEJM för någon vecka sedan baserad på drygt 1000 patienter i Kina var det 6,1% som behövde intensivvård. Av dessa behövde en tredjedel (2,3% av alla) respiratorvård. 1,4% dog. ECMO användes inte alls i vården i Kina.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Jag har t.ex. tidigt i denna tråd argumenterat för att man inte bara kan testa de som visar symptom och befunnit sig i riskområden om man vill veta om det finns allmän smittspridning eller inte. Nu har man gått ut med att man ska börja testa alla som har liknande symtom, detta borde man gjort för en vecka sedan.
Man kan inte trolla fram tester med magi. Det har inte funnits kapacitet att testa fler än man gjort. Nu har testkapaciteten byggts ut och man har möjlighet att testa större grupper.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
T
F f91jsw skrev:
Man kan inte trolla fram tester med magi. Det har inte funnits kapacitet att testa fler än man gjort. Nu har testkapaciteten byggts ut och man har möjlighet att testa större grupper.
Du kanske har rätt men det i sig är ganska oroväckande att vi inte varit bättre förberedda. Man vet om att vi kommer att få en panepedmi vid något tillfälle, det är bara en tidsfråga, och vi har vetat om risken för att Coronaviruset sprider sig utan för Kina är stor sedan slutet av januari.

Emma242 skrev:
Som sagt, jag håller inte med. I värsta och och tänk om anser jag inte vara bra beslutsunderlag. Även om ingen av oss förnekar allvaret av sjukdomen i sig. :)
Fast det är det ni gör. Man kan inte bekämpa ett luftvägsvirus i efterhand när det redan blivit ett problem. Man gör ett val: hoppas på det bästa eller förbereder för det värsta. Vi har små/ingen marginal i form av vårdplatser (=syrgas, personal) i vardagen, och då har vi inte råd att hoppas på det bästa. Hade systemet varit byggt med fler vårdplatser kunde man tagit det lugnare

T TAR12 skrev:
Du kanske har rätt men det i sig är ganska oroväckande att vi inte varit bättre förberedda. Man vet om att vi kommer att få en panepedmi vid något tillfälle, det är bara en tidsfråga, och vi har vetat om risken för att Coronaviruset sprider sig utan för Kina är stor sedan slutet av januari.
Det går av naturliga skäl inte att förbereda tester för ett nytt virus. Det tar tid att utveckla testet och sedan implementera det ute i vården.

• Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
1000-1500 verkar vara en vanlig gräns, jag är intresserad av hur matematiken bakom ser ut. Varför skulle det vara bättre med 1000 än 20000? Har någon räknat på det eller är det en killgissning?
Epidemiologi kompromissat med realpolitik och individualism. Egentligen kan man gott sätta det till 50 eller 100 ur smittspridningsperspektiv, men då skulle befolkningen slå bakut. Ett evenemang med 1000 personer går fortfarande att smittspåra, men med 20-30000 kan man lika gärna ge upp direkt.

Skrämande att denna logaritmiska graf är så rak.
Logaritmisk graf som visar en jämn ökning av totala coronavirusfall utanför Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/

Ser ut som 1.2 i groth rate per dag.

Dvs vi bör ha ca 750 case i sverige på söndag.
ca 2700 nästa söndag,
och runt 10000 söndagen efter det.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Fast det är det ni gör. Man kan inte bekämpa ett luftvägsvirus i efterhand när det redan blivit ett problem. Man gör ett val: hoppas på det bästa eller förbereder för det värsta. Vi har små/ingen marginal i form av vårdplatser (=syrgas, personal) i vardagen, och då har vi inte råd att hoppas på det bästa. Hade systemet varit byggt med fler vårdplatser kunde man tagit det lugnare
Å andra sidan, om man hade förberett ett stort antal vårdplatser som aldrig används i normala fall hade det kostat stora pengar. Pengar som man då i stället annars kunde ha använt för äldreomsorg och förbättra den vardagliga vården. Då hade det dött ett antal personer varje år för att man hade prioriterat att vårdplatser i beredskap.

• Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Å andra sidan, om man hade förberett ett stort antal vårdplatser som aldrig används i normala fall hade det kostat stora pengar. Pengar som man då i stället annars kunde ha använt för äldreomsorg och förbättra den vardagliga vården. Då hade det dött ett antal personer varje år för att man hade prioriterat att vårdplatser i beredskap.
Nja. Det kräver mer resurser per patient om man har få vårdplatser. De som klarar sig sämst hemma blir ju kvar. Mycket läkartid och röntgenundersökningar går åt till att lista ut vilka patienter som kan gå hem säkrast/först. Det är inte omöjligt att den "vanliga vården" hade blivit lite dyrare, men mer kostnadseffektiv, med 10-20% fler vårdplatser

T
F f91jsw skrev:
Det går av naturliga skäl inte att förbereda tester för ett nytt virus. Det tar tid att utveckla testet och sedan implementera det ute i vården.
Testerna har funnits tillgängliga sedan januari, andra länder har ju testat i tidigt skede. Det är ju inte så att vi i Sverige utvecklar ett eget test.

Vi har tydligen två fall av COVID-19 i Sverige nu (det senaste rapporterades idag i Värmland) som smittats inom landet utan att man vet hur. Det är just detta som är faran med den strategi som myndigheterna har haft fram till nu med smittspårning. Har vi tur så har inte fler smittats, har vi otur så är smittan nu lös...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.